תביעת ענק נגד חמאס וסייעניו

חמש משפחות נפגעות טרור שאיבדו את יקירהן בפיגועים מגישים תביעת ענק נגד חמאס בגובה חצי מילארד שקלים: "יש להלחם במחבלים בכל דרך - גם כלכלית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/11/19 10:30 יז בחשון התשפ

תביעת ענק נגד חמאס וסייעניו
שירה ועמיחי איש-רן, הוריו של התינוק עמיעד איש רן ז"ל, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

בתחילת השבוע תוגש תביעת פיצויים  כנגד ארגון החמאס בגובה חצי מיליארד שקלים. חמש משפחות ששכלו את יקיריהן בפיגועי טרור בחסות הארגון, יגישו את התביעה לביהמ"ש המחוזי בירושלים באמצעות ארגון "שורת הדין", נגד ארגון הטרור וגם נגד אנשי הכספים שהעבירו את המימון לטובת אותם פיגועים

משפחותיהם של סגן שיר חג'אג' ז"ל וסג"מ ארז אורבך ז"ל שנהרגו בפיגוע בארמון הנציב לפני קרוב לשנתיים, נחמיה לביא ז"ל שנרצח בפיגוע בעיר העתיקה בירושלים לפני כארבע שנים, סמל אלחי טהרלב ז"ל שנהרג בפיגוע דריסה לפני כשנתיים וחצי, וגם משפחתו של התינוק עמיעד ישראל איש־רן ז"ל, שעוד שהה בבטן אימו שנפגעה מירי מחבלים. הרופאים נאלצו ליילד אותה ועמיעד נאבק על חייו במשך שלושה ימים אך לבסוף נפטר. 

"משפחתנו איבדה את עמיעד־ישראל שלנו אחרי שלושה ימים בלבד, אבל אלו היו ימים שנגעו בכל עם ישראל. לצערנו מאז הצטרפו למעגל השכול משפחות נוספות ודמנו ממשיך להישפך כמים", אמר הרב רפאל איש־רן, סבו של עמיעד. לדבריו, "עלינו כחברה וכעם להילחם במחבלים ובמסייעים להם בכל דרך. על המחבלים הארורים והמסייעים להם לדעת כי נכה בהם בכל דרך אפשרית ובכלל זאת גם בהיבט הכלכלי. כסף מאפשר פיגועים ולכן אנחנו מבקשים לוודא שגם אלה שאיפשרו את המימון הכספי יפגעו כלכלית. לא הצטרפנו לתביעה זו כדי לקבל כסף, אבל בהחלט הצטרפנו לתביעה כדי להעביר את המסר שנילחם בכל הכלים שבידנו כדי לעצור את הפיגוע הבא".

לראשונה בתביעה מסוג זה, נתבעים גם שלושה חלפני כספים שהיו אחראים להעברת המימון לביצוע פעולות טרור. השלושה: מוחמד כמאל סלאמה אלאי, פואז מוחמד עלי נאצר וכאמל עבד אל־רחמן עארף עוואד, החיים ברצועת עזה, שימשו על פי כתב התביעה, כצינור להעברת כספים מאיראן לחמאס ‐ באמצעות גוף פיננסי שנקרא "בית אלמאל".

"החמאס הם מחבלים אחד־אחד, שלא נתבלבל", אמר הרצל חג'אג', אביה של שיר ז"ל. "זה ארגון טרור שלא צריך לעשות איתו הסדרה בשום אופן. וגם היום שלא נחשוב משהו אחר. המאבק הכלכלי בהם הוא הכרחי. החמאס מגלגל תעשייה שלמה של כסף מרצח יהודים".

גם ביהמ"ש לא יאשר את גובה התביעה, יש בה בכדי לפגוע כלכלית באנשי הכספים, שכן לאותם חלפנים נתבעים יש חשבונות בנק ונכסים בארה"ב. בגלל פעילותם בחמאס הוציא משרד האוצר האמריקאי את השלושה מחוץ לחוק והחרים את נכסיהם. במידה ויתקבל פסק דין לטובת התובעים, יהיה ניתן לנקוט נגדם בהליכי אכיפה בארה"ב הודות להסכמים בין הרשויות.

יו"ר ארגון שורת הדין, עו"ד ניצנה דרשן־לייטנר המייצגת את התובעים, אמרה: "זהו קרב בלתי נגמר, אך הדרך היחידה להחליש את ארגוני הטרור היא לפ־ גוע בצינורות המימון שלהם. הכסף הוא מה שמאפשר לחמאס לשלוט באוכלוסייה בעזה, זה מה שמאפשר להם לייצר רקטות ומרגמות, וזה מה שמאפשר להם להחזיק צבא של רוצחים נכונים ליום פקודה. אם נג־ דע להם את מקורות הכסף ודרכי ההעברה שלו, נפגע בהם ונביא אותם לידי קריסה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן