האם יש חפים מפשע בזמן מלחמה?

אם אתם תוהים למה התעכב ההחיסול של אבו אל-עטא, תסתכלו על החפים מפשע מסביבו ועל מה קורה כשמעיזים (אפילו בטעות) לפגוע גם בהם. יהודה ולד, מנכ"ל האיחוד הלאומי מנתח את המצב

חדשות כיפה יהודה ולד 12/11/19 22:17 יד בחשון התשפ

האם יש חפים מפשע בזמן מלחמה?
ביתו של אבו אל-עטא, צילום: Hassan Jedi/Flash90

מה עיכב את חיסולו של  אבו אל-עטא, מפקד החטיבה הצפונית בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי?

לפי גורמים בשב"כ אבו אל-עטא נהג להקיף את עצמו באזרחים בלתי מעורבים, עד הלילה בשעה 4:00 לפנות בוקר, אז זוהתה הזדמנות לחסל אותו מבלי לפגוע ב'חפים מפשע'.

המציאות בה מסתובב מחבל עם דם על הידיים שממשיך לפעול בכל רגע נתון להוצאת פיגועים נוספים ואנו מתעכבים מלחסלו מחשש לפגיעה בגורמים נוספים היא מציאות מסוכנת.

רק אתמול פלסטיני בן 22 נהרג מירי של צה"ל במהלך עימות במחנה הפליטים אל-ערוב שמצפון לחברון. לאחר מספר דקות יצאה בתקשורת הודעה מצה"ל כי חקירת מצ"ח צפויה להיפתח שמא פגעו בפלסטיני שאינו מחבל.
המציאות ההזויה בה משפטנים מנהלים את שדה הקרב היא סכנת חיים ממשית.
התקרית הספציפית הזו אירעה לאחר שמספר פלסטינים השליכו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כוח של גבעתי בציר 60. הלוחמים השיבו בירי חי רק לאחר שחשו סכנת חיים. זהו כפר שחדשות לבקרים מוציא מחבלים לפיגועים כנגד ישראלים - ככה נראית מלחמה.
ואכן במלחמה נהרגים גם אנשים שנמצאים בסביבת אותם רוצחים . 

מי שאשם בהרג אותו צעיר אלו לא חיילי צה"ל אלא תושבי אותה סמטה שבה הלך הצעיר שזרקו על חיילי צהל 6 בקבוקי תבערה במטרה להורגם, 
מי שאשם בהרג אשתו של אבו אל עטא אלו לא טייסי חיל האוויר אלא בעלה הרוצח שהשתמש בה ובילדיה כמגן אנושי.

חשוב להדגיש- אנו נגד פגיעה בחפים מפשע ונעשה ככל הנדרש כדי לא לפגוע באזרחים שאינם מעורבים בפעילות טרור אבל בשעת מלחמה אסור לנו לכבול את ידי חיילינו בשיקולים של משפטנים שיושבים במשרדים ממוזגים בתל אביב או בהגדרות מוסריות של שוברים שתיקה.  

והאמת היא מורכבת עוד יותר , מפני שהמושג של חפים מפשע הוא לעיתים קרובות עצימת עיניים. יש אחריות גדולה לסביבת אותם מחבלים המהווים בית גידול וכר פורה לאותה תפיסת עולם קיצונית. מי שמגדל בביתו ובשכונתו טרוריסטים, מהלל ומשבח שהידים, נותן משכורות לרוצחים -ידיו אינן נקיות.

לפני שנים ,כתגובה לרצח אישה יהודיה ושני ילדיה הקטנים , יצא צה"ל לפעולת תגמול בקיביה. במבצע נהרגו שישים בני אדם, כולל נשים וילדים. בעקבות אותה פעולת תגמול כתב הרב הראשי לישראל וראש ישיבת מרכז הרב הרב שאול ישראלי מאמר הנוגע בשאלות אלו, הרב ישראלי פסק שאין להימנע מפעילות מלחמתית מחשש פגיעה באזרחים, כיוון שכך היא דרך המלחמה; אך אין לפגוע באזרחים באופן מכוון:
"והיוצא מכל זה, שיש מקום לפעולות תגמול ונקם נגד צוררי ישראל, ופעולה כזאת היא בגדר מלחמת מצווה. וכל אסון ופגע שקורה לפורעים ולבעלי בריתם ולילדיהם, הם הם שערֵבים לזה, והם עוונם יישאו. ואין שום חובה להימנע מפעולות תגמול מחמת חשש שייפגעו בזה חפים מפשע, כי לא אנו הגורמים, כי אם הם עצמם, ואנחנו נקיים. אכן, לפגוע לכתחילה בכוונה בילדים, כזה לא מצינו אלא בחטא עבודה זרה. על כן מן הראוי לשמור עצמם מלנגוע בהם" (הרב ש' ישראלי, עמוד הימיני, סי' ט"ז, עמ' רה).

חייבים אנו להמשיך וללחום בכל עז כנגד אוייבינו ,אל לנו להכנע לתכתיבים משפטיים צבועים או למוסר מעוות אלא להיצמד למוסר היהודי האמיתי שדורש שלום ופועל לשלום. אך בדרך לשלום לא פוחד ולא ירא להילחם ולהרוג אוייבים .
 מוסר שדואג קודם כל לחיי חיילינו ואזרחינו.
 ובעז ובגבורה בעז"ה ננצח.

 

יהודה ולד, מנכ"ל האיחוד הלאומי

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן