יום הזיכרון לרבין: "להעמיק במשמעות הרצח כתזכורת למחיר הכואב של השנאה"

הרמטכ"ל פרסם איגרת ללוחמים לציון 24 שנה לרצח: "היריות חצו מחלוקות חברתיות, השתיקו ויכוחים סוערים והותירו את העם כולו בתדהמה ובזעזוע" | במהלך היום יתקיימו הטקסים הממלכתיים לציון יום הזיכרון

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/11/19 08:41 יב בחשון התשפ

יום הזיכרון לרבין: "להעמיק במשמעות הרצח כתזכורת למחיר הכואב של השנאה"
יצחק רבין ז"ל, צילום: shutterstock

היום (א'), י"ב בחשוון, מציינים בישראל 24 שנים לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, שנורה בידי יגאל עמיר בסיומה של עצרת תמיכה בו בכיכר מלכי ישראל דאז בתל אביב. במהלך היום יתקיימו טקסים ממלכתיים במעמד ראשי המדינה ומשפחת רבין, לציון יום השנה לרצח. 

טקס האזכרה בהר הרצל, שבו יועלה גם זכרה של אשתו של ראש הממשלה, לאה רבין ז”ל, ייערך במעמד משפחת רבין, נשיא המדינה, ראש הממשלה, יו”ר הכנסת, נשיאת בית המשפט העליון, שרים, חברי כנסת ואישי ציבור.
מוקדם יותר יתקיים בבית הנשיא טקס הדלקת “נר יצחק”, האירוע הפותח את אירועי יום הזיכרון. הטקס יתקיים במעמד הנשיא ריבלין, שיישא דברים, ובהשתתפות המשפחה, שרים, ח"כים, חיילים, תלמידים ועוד.

לאחר האזכרה בהר הרצל תקיים הכנסת ישיבת זיכרון מיוחדת לזכרו של רבין, שבמהלכה יישאו דברים יו”ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו”ר האופוזיציה ח”כ בני גנץ וח”כ עמיר פרץ.
לקראת שעות הערב ייערך האירוע “האסיפה הישראלית” בכיכר רבין בתל אביב, שיכלול מאות מעגלי שיח בהשתתפות אלפים רבים מכלל חלקי החברה הישראלית.

הרמטכ"ל: "להותיר את המחלוקות החברתיות בחוץ"

הרמטכ"ל אביב כוכבי פרסם פקודת יום לרגל ציון יום הזכרון: "חיילי צה"ל, מפקדיו ועובדיו, יש רגעים היסטוריים הנצרבים בתודעה הלאומית, בזיכרון הקולקטיבי של העם; חלקם רגעי שיא, המסבים לאזרחי המדינה תחושת גאווה ושייכות, חלקם רגעי טלטלה ושפל. כזה היה ערב הארבעה בנובמבר 1995. כשבמהדורות החדשות הדהדה הבשורה המרה על רצח ראש הממשלה יצחק רבין זיכרונו לברכה, נדמה היה כי שלוש היריות פגעו בכל בית בישראל.

"הן חצו מחלוקות חברתיות, השתיקו ויכוחים סוערים והותירו את העם כולו בתדהמה ובזעזוע. גם היום, בחלוף 24 שנים, עלינו להמשיך ּולהעמיק במשמעותו של הרצח כתזכורת למחיר הכואב של השנאה, ההסתה והפילוג שבתוכנו, ולטפח כבוד הדדי, סובלנות, וריבוי דעות לצד אחדות המטרה.

"הביטו לימינכם ולשמאלכם, בחיילים ובמפקדים העומדים לצדכם במסדר. לכל אחד מהם סיפור אישי ייחודי, כל אחד התחנך בבית אחר, מנהל אורח חיים שונה, ּולכל אחד עמדות ודעות משלו – עלינו לכבד זה את זה מתוך ההבנה כי לכולנו מטרה משותפת – הגנה

"על מדינת ישראל ושמירה על ביטחונה. לצה"ל יש יעוד ויחוד וכדי לעמוד במשימותיו ּולנצח, חובה עליו לשמר ולטפח את עקרון הממלכתיות. עלינו להוקיע התנהגות שאינה מכבדת את הזולת, להותיר את המחלוקות החברתיות מחוץ ליחידה, לכבד זה את זה ולפעול יחד מתוך דבקות במטרה וחתירה לניצחון".

הרמטכ"ל, אביב כוכבי

הרמטכ"ל, אביב כוכביצילום: פלאש 90

"בטקס קבלת תואר דוקטור לשם כבוד, לאחר ניצחון צה"ל במלחמת ששת הימים, אמר רבין: "מוסכם ּומקובל בעולם שצה"ל שונה מצבאות רבים אחרים. אף על פי שמשימתו הראשונה במעלה היא המשימה הצבאית והביטחונית, נוטל הוא על עצמו שורה ארוכה של משימות המכוונות לענייני שלום. לא לחורבן כי אם לבניין ולהאדרת כוחה התרבותי והמוסרי של האומה.

"חיילים ומפקדים, ייחודו של צה"ל מתבטא בכך שהוא מהווה מרחב המפגיש ומאחד את מרבית חלקי העם. הוא אחד הקטרים המניע את החברה הישראלית קדימה – תורם להתבגרותם של נערות ּונערים, מחבר בין אוכלוסיות מגוונות, מספק הזדמנויות שוות למשרתיו, מטמיע בכולם נורמות של משימתיות ועבודת צוות ומטפח מנהיגות. מסיבות אלו הפך צה"ל לסמל של העם וסמל בעיני העם. עלינו לשמור עליו כארגון מופת – ישר, ערכי ּוממלכתי. זה המפתח להיותו צבא העם, זה המפתח לניצחון, וזה המפתח לתרומתו לחברה הוגנת ּומכבדת. יהי זכרו של יצחק רבין ברוך".