מנכ"ל אונר"א התפטר מתפקידו

מנכ"ל סוכנות האו"ם לטיפול בפליטים פלשתינים, פייר קרנבול, בחר להתפטר מתפקידו, לאחר הושעה ע"י מזכ"ל האו"ם בחשד להתנהגות פסולה ושימוש בכספי הארגון לצרכים פרטיים

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/11/19 18:03 ח בחשון התשפ

מנכ"ל אונר"א התפטר מתפקידו
בניין אונרא בעזה. אילוסטרציה, צילום: פלאש 90

מנכ"ל  הסוכנות הסיוע לפליטים הפלסטינים-  אונר"א, התפטר מתפקידו הערב. פייר קרנבול שהושעה מוקדם יותר היום מתפקידו  כמנכ"ל  הסוכנות, ע"י מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש-  בחר לסיים את תפקידו בשל חשד להתנהגות פסולה וממצאי ביניים של רשות החקירה הפנימית באו"ם. לפי הממצאים  קרנבול קשור אישית לפרשיות שחיתות  בסוכנות,כגון  מסעותיו עם בת זוגו ברחבי העולם, שמומנו מכספי הארגון. כריסטיאן סנדרס, מונה למנכ"ל זמני של אונר"א, עד תוםהחקירה.

השעייתו של מנכ"ל אונר"א היוותה  צעד  חריף של האו"ם כלפי ארגונו הנועד לסייע לפלשתינים . בלשכת המזכ"ל כבר נשמעה ביקורת על אונר"א, כאשר בפגישה עם נציגים פרו ישראלים  אמרו כי "אין לנו מושג מה מתרחש בסוכנות הזאת". 

 

בשנים האחרונות נחלש כוחה של הסוכנות הפליטים גם לאור העובדה שממשל טראמפ הפסיק לתרום לסוכנות ואחריו  מדינות נוספות שהחלו להטיל ספק בטיב הארגון ופעילותו. התפתחות  האחרונה אירעה כאשר שודר תחקיר של רשת "אל-ג'זירה", שחשף את השחיתות בסוכנות, ובעקבותיו הורה גוטרש על חקירה פנימית. 

 

בישראל מותחים ביקורת חריפה על אונר"א כבר זמן רב. מוסדות החינוך של אונר"א  הסיתו נגד מדינת ישראל  והסוכנות שימשה את ארגוני הטרור לפעילות חבלנית נגד ישראל.

שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון הגיב להודעת סוכנות אונר"א בדבר השעיית המזכ"ל קרנבול ואמר כי ״מאז הקמתה אונר״א לא פעלה לפתור את בעיית הפליטות אלא נלחמה כדי להנציח אותה. צבר הפרשות הנוגעות להתנהלות הסוכנות מעידות כי אין פתרון אחר מלבד סגירתה המוחלטת. מי שהשתמש בכספי העולם לטובתו האישית תוך כדי הפצת הסתה נגד מדינת ישראל צריך להיות מודח לאלתר ולא לחזור לשורות האו״ם״.

משרד החוץ מסר בתגובה: "ישראל רואה בחומרה רבה את המידע שהתפרסם עד כה מממצאי ועדת החקירה על אונר"א, וקוראת לפרסום מלא ושקוף של ממצאי החקירה. הפרסומים מאששים את טענותיה של ישראל כי נדרש שינוי עמוק ויסודי במודל הפעולה של הסוכנות.

"תחת הנהגתו של נציב אונר"א פייר קרנבול בשנים האחרונות גברה הפוליטיזציה של אונר"א, הגרעון התקציבי תפח, ומודל הפעולה של הארגון הוכח ככזה שאינו בר קיימא. השעייתו של קרהנבול הינה צעד ראשון בתהליך ארוך הנדרש לביעור השחיתות, הגברת השקיפות, ומניעת הפוליטיזציה בסוכנות".

"ישראל קוראת לקהילה הבינלאומית ולכל המדינות התורמות לקחת חלק בתהליך חשיבה על מודל פעולה אפקטיבי יותר" הדגישו במשרד החוץ, "ההתפתחויות האחרונות מוכיחות שהחידוש האוטומטי של מנדט אונר"א בשלוש שנים הוא מהלך אבסורדי לחלוטין, לא מוסרי, ובלתי מתקבל על הדעת".

שר החוץ ישראל כ"ץ אמר כי "התנהלותה של אונר"א ממחישה כי היא חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון. הסוכנות מנציחה את בעיית הפליטים באופן פוליטי מובהק ומרחיקה כל אפשרות לפתרון. הקהילה הבינלאומית צריכה למצוא מודל אחר שיספק מענה הומניטרי למי שזכאים באופן אמיתי לסיוע, ויוריד מעל סדר היום את רעיון השווא של שיבת הפליטים."