אסון נחל צפית: המדריך וראש המכינה מואשמים ב'המתה בקלות דעת'

כתב אישום בגין 'המתה בקלות דעת' הוגש נגד יובל כאהן ואביב ברדיצ'ב, האחראים ליציאה לטיול בו נהרגו עשרה תלמידים ומועמדים למכינת 'בני ציון', בשיטפון בנחל צפית, לפני כשנה וחצי

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/10/19 14:20 כט בתשרי התשפ

אסון נחל צפית: המדריך וראש המכינה מואשמים ב'המתה בקלות דעת'
החילוץ בנחל צפית, צילום: הדס פרוש/פלאש 90

אסון נחל צפית. פרקליטות מחוז דרום (פלילי), על דעת פרקליט המדינה, הגישה היום (ב') לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום נגד יובל כאהן, שעמד בראש המכינה הקדם צבאית "בני ציון", ונגד אביב ברדיצ'ב, לשעבר מנהל התוכנית החינוכית של המכינה, המייחס להם עבירות של המתה בקלות דעת וגרימת חבלה חמורה, ומטילה עליהם את האחריות למותם של 10 מתלמידי המכינה ומהמועמדים ללמוד בה, ופציעתם של שניים מהם, באסון שאירע בחודש אפריל 2018 בנחל צפית.

כתב האישום הוגש לאחר שהפרקליטות הודיעה לבאי כוחם של הנאשמים כי פרקליט המדינה, שי ניצן, החליט לאמץ את המלצת פרקליט המחוז, אלון אלטמן, ודחה את טענותיהם שהועלו בשימוע. הודעה על ההחלטה נמסרה גם לבאי כוחן של משפחות ההרוגים.
 
בכתב האישום נאמר כי למרות סכנת השיטפון הברורה והמיידית, שהיתה ידועה לנאשמים, ולמרות התרעות חוזרות ונשנות שהגיעו לידיעתם לפני הטיול ובמהלכו, ובכלל זה התרעות מגורמים בקיאים ומומחים בענייני סכנת הגשמים והשיטפונות באזור הטיול, הנאשמים לא ביטלו את הטיול שתוכנן באזור ולא מנעו מהחניכים מלהיכנס לתוך ערוץ הנחל, ובמיוחד לתוך החלק הצר, המעוקי, שבו. "במעשיהם ובמחדליהם האסורים, גרמו הנאשמים למותם של עשרה מחברי הקבוצה ולחבלה חמורה של שני המועמדים לגיוס, בקלות דעת, וזאת כאשר הם נוטלים סיכון בלתי סביר לגרימת התוצאות הקשות האמורות, מתוך תקווה להצליח למנוע אותן", נאמר בכתב האישום.
 
לפי כתב האישום, באפריל 2018, במהלך טיול גיבוש שאורגן ע"י המכינה הקדם צבאית "בני ציון" בתל אביב, בעת שהמועמדים למכינה וחלק מחניכיה צעדו בתוך החלק הצר של נחל צפית, הם נפגעו ע"י שיטפון, אשר ירד בעוצמה רבה במורד הנחל.
כתוצאה מפגיעת השיטפון, מצאו את מותם שמונה מהמועמדים למכינה ושתי חניכות במכינה: אגם לוי, אילן בר שלום, אלה אור, גלי בללי, מעין ברהום, צור אלפי, רומי כהן, שני שמיר, יעל סדן ועדי רענן ז"ל. שני מועמדים נוספים למכינה נחבלו חבלות חמורות.

כוחות ההצלה בחילוץ בנחל צפית

כוחות ההצלה בחילוץ בנחל צפיתצילום: הדס פרוש/פלאש 90

מכתב האישום עולה, כי למרות הצטברות התרעות ואזהרות רבות בימים שקדמו לאירוע ואף בבוקרו של יום הטיול, מפני שיטפונות הצפויים בנחלי הדרום ובאזור שבו תוכנן הטיול, אשר היו בידיעתם המלאה של הנאשמים לפני היציאה לטיול ובמהלכו, הנאשמים לא ביטלו את הטיול והתעקשו לקיימו.

בכתב האישום מפורטת השתלשלות העניינים שהובילה לאסון, והוא מראה כיצד כהאן וברדיצ'ב התעלמו מאזהרות הגופים האחראים וקיבלו החלטות שהובילו בסופו של דבר ליציאה לטיול על אף הסכנות והגשמים שירדו באזור.

הורי קרבנות האסון: מצפים לצדק

מטעם ההורים השכולים נמסר בתגובה לכתבי האישום: "ההורים מצפים ומקווים שיעשה צדק בבית המשפט ומחזקים את אנשי הפרקליטות בעשייתם. הם לא ישקטו עד אשר ימוצה הדין עם ראש המכינה ומנהלה ועם כל הגורמים הנוספים אשר מתחמקים מאחריותם לאסון". עוד מסרו: "אנו מצפים מראש ממשלת ישראל לעמוד בהתחייבותו ולהקים במהרה ועדת חקירה בראשות שופט בדימוס, כדי שיבחן את כל מחדלי האסון בו נהרגו ילדינו וכדי שאסון כזה לא יקרה שוב לעולם".

ציון אמיר, פרקליטו של אביב ברדיצ'ב, אמר בתגובה: "צר לי על החלטת פרקליט המדינה להגיש כתב אישום בגין עבירה של הריגה בקלות דעת. אנו ננהל משפט שבו יוצגו כל הראיות על מנת להגיע לתוצאה המוצדקת".