תמלולי החקירה חושפים: כך תוכנן הרצח של דביר שורק

3 חודשים אחרי רצח דביר שורוק, נחפשים תמלולים מחדר החקירות של השב"כ. "מההתחלה הייתה לי כוונה לבצע פיגוע של רצח מתנחל ובהתחלה לא חשבתי על חטיפה. זה למטרת בלבול הצבא וכוחות הביטחון ושהם יתעייפו עד שימצאו את המתנחל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/10/19 08:51 כה בתשרי התשפ

תמלולי החקירה חושפים: כך תוכנן הרצח של דביר שורק
דביר יהודה שורק, צילום: באדיבות המשפחה

אתר ויינט יחד עם ידיעות אחרונות, חושף הבוקר תמלולים מחדרי החקירה של נסיר עסאפרה  ובן דודו קאסם עסאפרה, שהודו כי רצחו את דביר שורק בתחילת חודש אוגוסט.  במהלך החקירה חשפו את רוצחים את תכנון הרצח וכיצד הוא בוצע. 

קאסם, מי שנהג ברכב, סיפר בחקירה: "כבר כמה חודשים שאני הולך להתפלל במסגד ושומע על המצב באל-אקצא, שבימים רגילים מונעים מהמתפללים המוסלמים הפלסטינים להיכנס ומרשים למתנחלים, ובנוסף יש את הבנייה בהתנחלויות ושהאדמה שלנו נאנסה על ידי הכובש הישראלי, ותמיד איחלתי לעצמי למות כמו שהיד".

נסיר, שביצע את הרצח סיפר: "אני התאמנתי הרבה פעמים אימוני ספורט כדי לחזק את הגוף שלי. אני לבדי התאמנתי בביתי ועם קאסם התאמנו יחד בוואדי".

מסתבר כי לקראת הפיגוע קאסם קנה בחברון שוקר חשמלי והסתיר אותו בארון ביתו. "בערך עשרה ימים לפני ביצוע הפיגוע נפגשתי בשכונה עם נסיר, בן הדוד שלי, ביקשתי לשוחח איתו בנפרד, הראיתי לו את השוקר החשמלי ואמרתי לו שאני רוצה לבצע איתו פיגוע נגד המתנחלים. ואז נסיר אמר לי שהוא קנה סכין, אני חושב שהיא בערך 25-20 ס"מ, ושאם ארצה אוכל להשתתף איתו בביצוע הפיגוע ואני הסכמתי לזה".

נסיר שיתף בחקירה את המניעים לפעולה: "עשרה ימים לפני הפיגוע שוחח איתי בטלפון קאסם ובמהלך השיחה גלשנו למצב בגדה ולסבל של העם הפלסטיני ולכיבוש וגם למתפללים במסגד אל-אקצא, והוא הציע לי להשתתף בפיגוע. יומיים לפני ביצוע הפיגוע התקשר אליי שוב קאסם והציע לי להשתתף בפיגוע ואני הסכמתי. הוא שאל אותי 'האם אתה מוכן ללכת מחר שנבצע את הפיגוע?', ואמרתי לו שאני מוכן. סיכמנו להיפגש בערב וגם אמרתי לו שלפני שנתיים קניתי סכין ושמתי אותה בארון שלי ולא השתמשתי בה עד עכשיו. הסכין באורך של 20 ס"מ".

ביום הפיגוע התעורר קאסם בארבע לפנות בוקר ונסע לעבודתו ברחובות. הוא חזר הביתה בשש בערב, התקלח, החליף בגדים ולקח את אשתו ואת שני בניו לסבתא.

קאסם שחזר: "אמרתי לאשתי שאני הולך לסידורים ואחזור. התקשרתי לנסיר וביקשתי ממנו לפגוש אותי ליד הכביש ואני אספתי אותו והוא התיישב לידי ואחרי זה המשכנו לצומת גוש עציון. שוחחנו, ואני הצעתי שנחטוף את המתנחל ונחביא אותו בגדה".

החוקר שאל בחקירה: "מה הייתה המטרה שלכם בחטיפת המתנחל? האם התכוונתם לבקש דברים בתמורה לשחרור?"

קאסם ענה: "בכלל לא, מההתחלה הייתה לי כוונה לבצע פיגוע של רצח מתנחל ובהתחלה לא חשבתי על חטיפה. זה למטרת בלבול הצבא וכוחות הביטחון ושהם יתעייפו עד שימצאו את המתנחל. במהלך השיחה אמרתי לו (לנסיר) שאני אחכה באוטו ואתה תנסה לחטוף את המתנחל בעזרת השוקר, ואם תצליח תביא את המתנחל לרכב ונשים אותו בתא המטען. תיכננו לשים אותו בהר פתוח". הוא הוסיף כי אמר לנסיר ש"אם לא תצליח לחטוף את המתנחל, תרצח אותו".

אחרי שתיאר את ההכנות, שחזר קאסם את הרצח עצמו: "עצרנו בשולי הכביש ליד הרמזור וחיכינו שם בערך 25-20 דקות עד שראינו מתנחל שהולך לבדו לכיוון כניסת ההתנחלות. התקרבתי ברכב למתנחל עד שהגעתי לידו למרחק של מטר-שניים, ואז נסיר ירד מהרכב במהירות. הוא ניסה לתת מכת חשמל עם השוקר אבל המתנחל נאבק ונסיר לא הצליח בזה, ואז נסיר דקר את המתנחל מספר דקירות בחזה וחזר מהר לרכב, ואני ברחתי בשיא המהירות מאותו כביש ממנו באתי, ציר 60".

חוקר: "האם במהלך הנסיעה לגוש עציון לפני הפיגוע עצרתם, או שנסעתם לאיזשהו מקום?"

קאסם: "בהתחלה ולפני הפיגוע עברנו מגוש עציון ועצרנו אחרי כיכר גוש עציון ושם התפללתי אני ונסיר".

חוקר: "איך בחרתם את הקורבן?"

קאסם: "חיפשנו תיאור מסוים כמו כובע המתנחלים (כיפה) ופאות".

נסיר, זה שכאמור דקר את שורק ז"ל, סיפר בחקירה: "ראינו אדם שהולך בכביש קרוב לכיכר והוא פונה ימינה לכיוון ההתנחלות, ואז קאסם התקרב אליו וראינו שהוא עם כיפה של מתנחלים ושיש לו פאות. כאן ידענו שהוא מתנחל. קאסם חסם את הדרך לבחור הזה ואני ירדתי מהרכב כשבידי השמאלית השוקר והסכין על המותן במכנס. ואז ניסיתי לחשמל את המתנחל אבל לא הצלחתי להפעיל את השוקר, וברגע הזה המתנחל ניסה לדחוף אותי אחורה ואני דחפתי את המתנחל והוא נפל על הרצפה. באותו רגע הוצאתי את הסכין והתחלתי לדקור את המתנחל בפלג הגוף העליון באזור החזה, והוא ניסה להגן על עצמו על ידי כך שכיסה את הפנים והחלק העליון עם הידיים. אחרי זה המתנחל נשאר במקומו ולא זז ואני עליתי לרכב יחד עם קאסם".

חוקר: "האם במהלך הדקירות או במהלך העימות הקורבן אמר משהו?"

קאסם: "המתנחל התחיל לצעוק במהלך העימות והוא נפל לרצפה ופניו כלפי מעלה. לפני שהלכנו הסתכלתי לכיוון שלו ולא ראיתי שהוא זז".

קאסם סיפר על פעולת השניים מיד לאחר שברחו מהזירה וחזרו לבתיהם: "השוקר החשמלי נשאר במקום של הפיגוע והסכין נשארה עם נסיר, והוא שם אותה בשקית פלסטיק והביא לי אותה שאחביא אותה. כשהגעתי הביתה לקחתי את הסכין איתי, ואחרי שנסיר ניסה לנקות אותה עדיין נשארו עליה כתמי דם. שמתי אותה מעל הארון של הילדים שלי. החניתי את הרכב ליד הבית והלכתי עם המשפחה שלי להתפלל. אחרי זה הלכתי לבית של חמי, לקחתי את אשתי והילדים וחזרתי הביתה".

חוקר: "האם סיפרת למישהו שהשתתפת ברצח?"

קאסם: "אשתי שאלה אותי איפה הייתי ומה עשיתי ואז הודיתי ואמרתי לה שאני ונסיר רצחנו מתנחל ישראלי, והיא פחדה מאוד ושאלה 'ואם מישהו ראה אותך?'. אמרתי לה 'אל תדאגי, אף אחד לא ראה אותי'. יום למחרת התעוררתי בארבע לפנות בוקר והלכתי לעבוד באשדוד. בערך בשעה 10:30 התקשרה אליי אשתי ואמרה לי שבחדשות מדברים על רצח המתנחל, ואז ביקשתי ממנה שתסתכל בחדשות ותעדכן אותי בכל מה שאומרים. בערך בשתיים בצהריים התקשרה אליי אשתי ואמרה שהצבא התחיל להחרים מצלמות אבטחה".

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן