תקדים: בלנית הורשעה בדין משמעתי על פגיעה בטובלת

בהחלטה תקדימית, בית הדין למשמעת של עובדי המדינה הרשיע בלנית בצפון לאחר שביצעה "בדיקה דקדקנית" בגופה של אישה שהגיעה לטבול. בכך חרגה מהוראות חוזר מנכ"ל בו הדגיש כי יש לכבד את פרטיות הטובלות, וכי כשרות הטבילה מוטלת על הטובלות עצמן

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/10/19 14:04 כד בתשרי התשפ

תקדים: בלנית הורשעה בדין משמעתי על פגיעה בטובלת
מקווה. ארכיון, צילום: פלאש 90. אורי לנץ

 

בהחלטה תקדימית, בית הדין למשמעת של עובדי המדינה הרשיע בלנית לאחר שביצעה "בדיקה דקדקנית" בגופה של אישה שהגיעה לטבול. בהחלטה נכתב כי הבלנית "כשלה בחדירה לפרטיותה ופגעה באוטונומיה על גופה". בית הדין הרשיע אותה בעבירות של פגיעה במשמעת, אי קיום נהלים שחייב אותה והתנהגות שאינה הולמת עובדת מדינה, כך פורסם ב'וואלה! NEWS'.

הבלנית, המועסקת על ידי המועצה הדתית באחד מערי הצפון, טענה כי היא פעלה כראוי בהתאם להלכה שהדריכו אותה. בית הדין הרשיע אותה בעבירות של פגיעה במשמעת, אי קיום נהלים שחייב אותה והתנהגות שאינה הולמת עובדת מדינה. עם זאת, בית הדין לא מצא כי במעשיה משום הטרדה מינית, כפי שטענה הטובלת.

ההרשעה במסגרת הסדר טיעון בין הצדדים ונגד הבלנית ננקטו אמצעי משמעת של נזיפה חמורה, הפקעת משכורת אחת והורדה בדרגת שכר אחת למשך שנתיים. עו"ד שרה וינברג, מארגון "עתים", שייצגה את הטובלת אמרה בתגובה להחלטה כי "סוף סוף בית הדין המשמעתי אומר בריש גלי - יש גבול, אי אפשר להשתמש בטיעונים הלכתיים כביכול כתירוץ לבצע מעשים פוגעניים, שלמעשה גם רחוקים מההלכה היהודית כמזרח ממערב".

מאז עתירת עתים לבג"ץ ושינוי הנהלים בהתאם, אנו עדים גם לשינוי תפיסה של הבלניות והמועצות הדתיות ביחס לזכותן של נשים במקוואות, ודווקא משום כך יש להוקיע מכל וכל התנהלות כמו של אותה עובדת. אנו מברכים על התקדים החשוב הזה ומקווים שלא נאלץ להשתמש בו, אך בה בעת מקווים גם כי בית הדין לא יהסס לפעול אם יתגלו עובדי ציבור נוספים המשתמשים בכוחם לרעה במסגרת הממסד הדתי".

ב-2016 קבע בג"ץ, בעקבות עתירת עתים כי נשים יוכלו לטבול במקווה ללא בלנית. בעקבותיה פרסם מנכ"ל משרד הדתות עודד פלוס את ההוראה למקוואות, בה כתב כי "על פי פסיקת הרבנות הראשית לישראל טבילת אישה מחייבת נוכחות של בלנית", אך הדגיש כי "יש לכבד את פרטיות הטובלות, האחריות על כשרות הטבילה מוטלת על הטובלות עצמן".