"זה קרב על ארץ ישראל": אלו הפרוטוקולים הדרמטיים ממלחמת יום הכיפורים

ערב יום הכיפורים, ארכיון צה"ל מפרסם פרוטוקולים מדיונים דרמטיים במערכת הביטחון מהמלחמה שהתרחשה לפני 46 שנים. שר הביטחון דיין אמר: "אני מפחד שנישאר בלי נשק". וגם: הדו"ח על סבירות נמוכה למלחמה יום לפני פרוץ הקרבות

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/10/19 18:05 ח בתשרי התשפ

"זה קרב על ארץ ישראל": אלו הפרוטוקולים הדרמטיים ממלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום הכיפורים, צילום: צילום: אבי שמחוני, במחנה ,באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

מפרוטוקולים מדיוני פורום מטכ"ל שנחשפים היום (ב'), ערב יום כיפור עולה כי ראשי מערכת הביטחון במלחמת יום הכיפורים שהתרחשה לפני 46 שנים חששו כי סופה של מדינת ישראל עלול להגיע. באחד הדיונים, שנערך ביום שלאחר פרוץ המלחמה, אמר הרמטכ"ל דאז, רב-אלוף דוד (דדו) אלעזר: "חברים, זה באמת קרב על ארץ ישראל, זה ממש לים". בנוסף מתפרסם דו"ח מודיעיני שהתקבל יום לפני פרוץ הקרבות ב-73', שבו נכתב כי הסבירות למלחמה נמוכה.

קרוב ליובל עבר מאז שצבאות מצרים וסוריה פתחו במלחמה. פורום מטכ"ל התכנס פעמים רבות במהלך המלחמה. בדיון שהתקיים ביום השני למלחמה, הביע שר הביטחון דאז משה דיין חשש לגורלה של מדינת ישראל: "ממה אני מפחד יותר מהכול בתוך ליבי? שמדינת ישראל תישאר בסופו של דבר עם לא מספיק נשק להגן על עצמה.... לא חשוב איפה יהיה הקו. לא יהיו לה די טנקים ולא יהיו מטוסים ולא יהיו אנשים ולא יהיו אנשים מאומנים פשוט להגן על ארץ ישראל.... ובסוף אף אחד לא יעשה בשבילנו את המלחמה הזאת... ויעוטו עלינו כל הערבים כעת מכל הצדדים... אז אני כללית רוצה להגיד את זה לגולדה".

הרמטכ"ל דאז, אלעזר נתן סקירה על מצב הכוחות. הוא אמר בין היתר: "אנחנו לא אופטימיים". הוא פנה לאלו שהצטרפו לישיבה והוסיף: "אנחנו ישבנו לפני שאתם באתם ועשינו פה תוכנית. אני אתמול נתתי פקודה לגורודיש (אלוף פיקוד הדרום שמואל גורודיש). אמרתי לו: צריך לייצב את הקו של המעברים. אריק (אלוף במיל' אריאל שרון), עם תוספת של אלברט (האלוף אברהם מנדלר, שנהרג במהלך המלחמה) וברן (האלוף אברהם אדן). זה המערך".

מלחמת יום הכיפורים

מלחמת יום הכיפוריםצילום: צילום: דובר צה"ל באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון צה"ל במשרד הביטחון

אלעזר הוסיף: "אני רוצה תפנית דרמטית, אני רוצה שמישהו יצעק געוואלד, נהרגים עמים, תפסיקו את האש. כולם יפסיקו את האש". הצנזורה הצבאית מחקה חלק מהדברים של הרמטכ"ל דאז, שהוסיף: "אנחנו בקטסטרופה. אם מה שאמרתי הוא דרמטי ומפסיק את האש - בסדר, אם לא מפסיק את האש - את סוריה זה מפסיק. אני מאמין שעמידה עיקשת ברמת הגולן, מאמץ אווירי נגד הדיביזיות המשוריינות פלוס סוריה יקלו עלינו את הלחץ".

בהמשך הפרוטוקול, תועדה שיחת טלפון בין אלעזר לבר-לב. הרמטכ"ל אמר: "רב-אלוף בר-לב, גולדה קיבלה בברכה את ההצעה ואני שמח מאוד. חיים, אז, תלבש מדים, תתייצב פה. נעשה שיחה ארוכה על הנושא – ותרד למטה. אתה תבוא הנה, תקבל ממני מינוי של אלוף פיקוד הדרום. גורודיש יקבל מיד את אוגדה 143 ושאריק ילך הביתה. וזה 'good idea'. תחשוב עד שתגיע הנה. להתראות".

בסיכום הדו"ח מכנה המודיעין את נושא ההכנות לפינוי משפחות המומחים הסובייטים כ"התפתחות חריגה" ומעריך כי "פינוי המשפחות מסוריה אינו נובע ממתיחות בין הסורים לסובייטים, אלא מחששות סובייטים שצפויה יוזמה צבאית מצרית-סורית נגד ישראל. אנו מעריכים סבירות של פעולה יזומה כזו כנמוכה".