גירסא חדשה: הפלסטינים הוציאו את הנוכחות היהודית בארץ ישראל מספרי הלימוד

מערכת החינוך הפלסטינית שינתה את תכנית הלימוד שלה והעלימה מספרי ההיסטוריה החדשים את הסכמי השלום בין ישראל לרשות הפלסטינית או איזכורים להיסטוריה היהודית בארץ ישראל

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/10/19 11:35 ח בתשרי התשפ

גירסא חדשה: הפלסטינים הוציאו את הנוכחות היהודית בארץ ישראל מספרי הלימוד
משנים את ההיסטוריה. אילוסטרציה, צילום: shutterstock

בשלוש השנים האחרונות ביצע משרד החינוך הפלסטיני ברמאללה רפורמה ועדכון של כל ספרי הלימוד שלו לכיתות א' עד י"ב בשלוש פעימות. השנה הסתיימה רפורמת העדכון והתגלה שהיא כללה את הסרת והעלמת כל ההסכמים וסבבי המשא ומתן שהיו בינה לבין ישראל בעשורים האחרונים, למעט הסכמי אוסלו שנחתמו במחצית הראשונה של שנות ה-90. חומר זה הופיע בגרסה הישנה של ספרי הלימוד טרם עדכונם, כך פורסם לראשונה ב- Ynet.

בתוך כך, הסכמי אוסלו מתארים ומפרטים את תהליך וחטימת הסכמי אוסלו בצורה שונה לגמרי מתיאורם בספרים הישנים במערכת החינוך: "האילוץ של הכיבוש הציוני להכיר באש"ף אחרי האינתיפאדה הראשונה ב־1987 תרם לחזרת בכירי אש"ף ומוסדותיו לגדה ולרצועה".

בנוסף בספרי הלימוד הישנים הופיע במלואו תוכן איגרת שכתב ב-1993 יו"ר הרשות הפלסטינית דאז יאסר ערפאת לראש ממשלת ישראל דאז יצחק רבין, שבה הוצגו עקרונות השלום בין הפלסטינים לבין ישראל. בספרים החדשים צונזר החלק באיגרת שבו ערפאת מחשיב את החתימה על הצהרת העקרונות כ''תחילת עידן של דו-קיום בשלום חף מאלימות ומכל פעולה העלולה לסכן את השלום''.

בספרים החדשים, בניגוד לקודמיהם, אין שום אזכור של הנוכחות היהודית ההיסטורית בארץ ישראל ובירושלים. הרובע היהודי נעלם, בעוד יתר הרובעים (המוסלמי, הנוצרי והארמני) מוזכרים. כמו כן נמחקו פרקים העוסקים בתקופת דוד המלך, ממלכת יהודה וממלכת ישראל ומרד בר־כוכבא.

יו"ר כחול לבן, רא"ל (מיל') בני גנץ התרעם על ההחלטה של משרד החינוך הפלסטיני: "אם אכן נמחקו בספרי הלימוד הפלסטינים ההסכמים עם ישראל- זוהי פגיעה בראש ובראשונה בצעירים הפלסטינים. היכולת להגיע לעתיד טוב יותר מתחילה בחינוך הדורות הבאים לשלום, לסובלנות, לדו קיום ולא בהסתה והאדרת מחבלים מתאבדים. מחיקת העבר היא פיגוע לתקווה לעתיד טוב יותר".