פחות משפטים יותר הנדסה: האקדמיה עוברת מהפכה

לכבוד פתיחת שנת הלימודים האקדמית, המל"ג מפרסמת את פילוח הסטודנטים לתואר ראשון- הסטודנטים מעדיפים ללמוד לימודי הנדסה ומדעי המחשב על פני תארים במשפטים ומדעי החברה

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/10/19 15:59 ג בתשרי התשפ

פחות משפטים יותר הנדסה: האקדמיה עוברת מהפכה
קוראים ספרים, צילום: shutterstock

לקראת פתיחת השנה האקדמית החדשה, המועצה ללימודים גבוהים מפרסמת את נתוני פילוח סטודנטים לתואר ראשון לשנת תשע"ט. על פי הנתונים אחד מכל ארבעה סטודנטים - מעל 50,000 סטודנטים בישראל, לומדים תכניות לימודים בהנדסה ובתחום מדעי המחשב ומתמטיקה. זוהי השנה שנייה ברציפות שלימודי הנדסה (35,041) עקפו את לימודי מדעי החברה (34,324). לאורך עשרות שנים מדעי החברה נחשבו למסלול הלימודים המבוקש ביותר.

הפילוח מראה כי תוך עשור ישנו זינוק של 80% במספר הסטודנטים למדעי המחשב. בשנת תשע"ט 16,780 סטודנטים למדו מדעי המחשב (לרבות מתמטיקה וסטטיסטיקה) לעומת 9,122 בלבד בשנת תש"ע. לאורך העשור חלו ירידות של כ-20% עד 25% במסלולי משפטים ומנהל עסקים שנחשבו בתחילת העשור ללימודים מאוד מבוקשים.

לעומת המקצועות הריאליים, מדעי הרוח נמצאים דווקא בירידה. במל"ג מקדמים תכנית לקידום מדעי הרוח לרבות שילוב עם תחומי לימוד אחרים.

צילום: shutterstock

יושבת ראש ועדת התכנון והתקצוב של המועמצה, פרופ' יפה זילברשץ, הסבירה: "הנתונים החדשים מלמדים שעמדנו במשימה ובזכות התמריצים למוסדות והרחבת התשתיות הצלחנו לחולל מהפכה במסלולי הלימוד בישראל – סטודנטים רבים בוחרים באתגר של לימודי ההייטק. מדובר בשינוי משמעותי במערכת האקדמית שיש לו השפעה רבה גם על הכלכלה הישראלית. בשיתוף המוסדות אנחנו נחושים להמשיך את המגמה, לקדם את היזמות והחדשנות בישראל ולשלב בין האקדמיה לתעשייה".

 סגן יושב ראש המל"ג, פרופ' אדו פרלמן התייחס לנתונים המפתיעים: "העשור האחרון התאפיין בגידולים משמעותיים של סטודנטים בתחומי ההנדסה ומדעי המחשב לצד ירידה בלימודי משפטים ומנהל עסקים. מגמות אלו נובעות, בין היתר, מכוחות השוק לצד קידום התכנית הלאומית לחיזוק מקצועות ההייטק. בקרוב נשלים את התכנית לקידום מדעי הרוח, ובמסגרתה נפעל גם לשילוב מדעי הרוח בתחומי לימוד אחרים והנגשתם לסטודנטים רבים".