מוטי יוגב לכיפה: "ההליכה רק ימינה גרמה לאיבוד מנדטים"

ח"כ מימינה מסביר לחדשות כיפה כי דחיקתם של נושאי דת ומדינה וחוץ לקמפיין גרם לאיבוד ציבורים שלמים בציונות הדתית, ומבטיח לפעול למען איחוד של הבית היהודי והאיחוד הלאומי

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 26/09/19 15:03 כו באלול התשעט

מוטי יוגב לכיפה: "ההליכה רק ימינה גרמה לאיבוד מנדטים"
מוטי יוגב, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

לאחר התוצאה המאכזבת בבחירות, ח"כ מוטי יוגב, ימינה, מתחיל להסיק מסקנות, וטוען כי אחד הגורמים לכישלון הוא דחיקתם של הרב פרץ והשר סמוטריץ' מהקמפיין, אך גם רוצה למשוך עוד ציבורים לבית היהודי. 

אתה מאוכזב מתוצאות הבחירות? 

"תוצאות הבחירות הן אכן לא מיטביות לציונות הדתית בפרט, אך גם בעם ישראל בכלל. הקדוש ברוך הוא כאילו אומר לנו 'אף אחד לא יכול להסתדר לבד, אני קורא לכם לאחדות'. זו היתה שנה של הרבה שסעים כתוצאה משני מערכות בחירות לאומיות ועוד אחת מוניציפלית, עם הרבה אמירות זה נגד זה. אין לנו ברירה, אסור שתש"פ תהיה שנה של מועד ג'. זה לא כתוב בקללות של פרשת כי תבוא, לא חייבים להוסיף קללות". 

יוגב מנסה לפייס את הציבור ושואף לממשלת אחדות: "אסור לפסול אף אדם שמחשיב את עצמו כציוני, מהימני ביותר ועד המחנה הדמוקרט וכל מי שנכון להיכנס לממשלה שעיקרה הוא סטטוס קוו. מי שמבין שצריך ממשלת אחדות לאומית, שזו בעצם ממשלת אחריות לאומית, מבין שיש לנו אתגרי ביטחון וחברה שלא נעלמים ואף גוברים. יש כוחות טובים גם בליכוד, גם בכחול לבן, גם אצלנו וגם במקומות נוספים שצריכים לשבת יחד, לשים בצד את מאווייהם- שאין עליהם הסכמה לאומית ולהתקדם לנושאים שיש עליהם הסכמה לאומית. זה אפשרי שכל אחד יבוא על מעט סיפוקו ולא על מלוא תאוותו, משום שיש לנו אחריות למדינה. 

גם אנחנו בבית היהודי-ימינה היינו רוצים להחיל את הריבונות על שטחי יהודה ושומרון מחר בבוקר, אבל תוצאות הבחירות אומרות לנו 'רגע, עוד כמה שנים, עוד כמה עולים מתוך המיליונים שעוד בחו"ל'. נתרכז בזה ואחר כך נתעסק ביהוד יו"ש הגליל והנגב. יש הרבה משימות שאפשר לנהל תחת ממשלת אחריות לאומית, ואני מקווה שבתחושת האחריות הזו נלך יחד". 

למה אתה חושב שהגעתם לתוצאה כל כך נמוכה בבחירות, למרות האיחודים? מה גרם לכישלון? 

"עוד לא עשינו בתוכנו ישיבה של הפקת לקחים, אני דוחף לכך ואני מקווה שהיא גם תהיה. צריך לשאול משאלות העומק -האם בכלל צריך מפלגה ציונות דתית? לדעתי כן, אבל השאלה הזו כנראה איננה ברורה לרוב הציבור הציוני דתי ,מכיוון שרוב הציבור הציוני דתי לא הצביע למפלגה שהצטיירה כמפלגה ציונית דתית וזאת על אף שניסינו להביא את כל המגוון יחד עם ימינה. לדעתי חשוב שתהיה מפלגה כזו גם במישור האידאי- כשחלק מהדגלים שיונפו בחרה הישראלית, חוץ מהדגל הימני, שמאלי, ליברלי וחרדי, צריך להיות גם דגל של הציונות הדתית. אם לא יהיה ייצוג הולם לא יהיה מי שידאג לכל המפעלים של הציונות הדתית כמו החמ"ד, עולם הישיבות, תנועות הנוער, ההתיישבות בכל חלקי הארץ והגרעינים התורניים. חברי הכנסת הדתיים במפלגות אחרות לא דאגו לזה והיו מרוכזים בעולם ערכים אחר. למפלגה שלנו יש חשיבות גם אידאית וגם פרקטית ולכן אני חושב שצריך לעשות חשבון נפש גדול ולחשב מסלול מחדש. 

שאלה שנייה היא האם ימינה הוא שם שמייצג את הערכים שרצינו להעביר, כי חסר בן את יסוד הקודש של דת-ומדינה וחסר בו את הנושאים החברתיים. החיבורים הללו, שראיתי בהם בעיה, כמו עמידתה של שקד בראש- עובדה שהציבור ברח לנו. לאחר מכן הסכמתי כי הבנתי שהחיבור הוא מעל הכל, והצטערתי על אלו שפילגו והתפצלו. אין לנו דרך אחרת, אלא לחתור לאחדות הכוללת בציונות הדתי. אם נצליח לעשות את זה בתוך הבית היהודי, כמו לתקן את החוקה ולהשפיע על כך שיכלו להיכנס מעגלים רחבים לתוך המפלגה יחד עם האיחוד הלאומי- ואני אפעל בכיוון. במידה וזה לא יעלה נצטרך לפרוץ את תקשורת הזכוכית ולחפש את חברנו מהר המור ועד השמאל הישראלי בלי דתומטר של חרד"לים ולייטים- צריך לאחד את כל הכוחות." 

החרד"לים לא באו בגלל בנט ושקד והלייטים לא באו בגלל סמוטריץ והרבה רפי. אולי נכון להתפצל? 

"חלק מההסכמים שאליהם הגענו ואותם השגנו לא נעשו על בסיס עומק ולא נעשו מספיק טוב- אמרתי את זה גם אז ואני אומר את זה גם היום. עדיין יש מקום להמשיך לדבר על איחוד -זאת המחויבות שלנו, להביא לייצוג המרבי לציונות הדתית. אני מתכוון לפעול כדי לחפש את כל החיבורים, גם את אלו שלא ראו בנו את ייצוגם ההולם, וגם צריך לבחון איך נערכים לבחירות הבאות- שאני מקווה שיהיו רחוקות ככל שניתן". 

יכול להיות שמה שגרם לכישלון היה התככנים והקשיים הבין אישיים בין ראשי המפלגה? 

"אני מודה שבמהלך הקמפיין אני הייתי פחות מעורב במטה והעדפתי להביא את הקולות מהשטח. בקמפיין היתה הבלטה של שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, מתוך רצון שתביא מנדטים נוספים מהימין החילוני. אני טענתי שההליכה רק ימינה גורמת לכך שלא נעלה מ-8 ל-12, אלא אנחנו עלולים להפסיד בבסיס של הבוחרים שלנו. במידה קטנה, ולא מספקת, הצלחתי לגרום לכך שיהיה גם קמפיין מקביל של מנהיגי הציונות הדתית, הרב רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ'. אני חושב שהיינו צריכים לעשות מאמץ נוסף וחבל שכך. רק ימינה - פירושו אובדן של אידיאלים של הציונות הדתית שמטרתה לחבר את החברה הישראלית לתורה ישראל ולחברה הישראלית. התעלמנו מנושאי דת ומדינה- ולכן בוחרי בסיס שלנו בציונות דתית בחרו שלא לבחור בנו. 

כרגע נראה שהבית היהודי מהווה מכשול במו"מ להרכבת הקואליציה. אתה חושב שבנט ושקד יעזבו אתכם? 

"אינני יודע לענות על השאלה הזו, אני רק יודע שהרב רפי וסמוטריץ' אינם משיחיים. ישנה הערכה גדולה לשר התחבורה במשרדו, רק אתמול שמעתי מבכירים במשרד, שזכיתי לעבוד איתם בשנים שהייתי סגן ראש מועצת בנימין, הם משבחים את ההקשבה, והאינטליגנציה של סמוטריץ' ואת התכניות היוצאות אפילו בתקופת מעבר. יש לנו מכנה המשותף שלנו עם כל גורם שירכיב את הקואליציה, ואני מקווה שתקום אחת בראשות בנימין נתניהו מכיוון שהוא המנוסה". 

אתה מפחד שנתניהו יבגוד בכם ולא ייקח אתכם לקואליציה ביחד איתו? 

"אנחנו מאוחדים בגוש של 55 חברי כנסת מהימין והחרדים. ראשי המפלגות ישבו עם ראש הממשלה וקיבלו את ההתחייבות ממנו. יש לנו גוש לאומי, דמוקרטי ולגיטימי ולכן הדרישה שנבוא ביחד היא מובנת לחלוטין. הדרישה של כחול לבן לפרק את הגוש איננה לגיטימית או דמוקרטית. 

אני סומך על אנשים עד שהם מפרים את הבטחתם ואז אני מסתכל עליהם אחרת, אבל אין לנו כרגע דרך אחרת. אולם בכל מצב שייווצר צריך לעשות הערכות מצב ולחפש גם דברים אחרים, כך לימדו אותנו בצבא. הגוש מלכד בתוכו את האינטרסים של רוב בציבור הציוני במדינה. במדיה וגנץ יקבל את המנדט נעשה הערכת מצב מזורזת ונקבל את ההחלטות לגבי ההמשך." 

במידה ואנחנו הולכים לעוד מערכת בחירות תבקש מראש הממשלה למנות שר רווחה? 

"זו הצעה מצוינת וזו גם חלק משאיפות חיי. היה ואם תהיה עוד פעם ממשלה זמנית, אני כאן אשקול את האפשרות הזו. אני לא יודעת אם היא תעשה, אבל בהחלט אבדוק זאת מכיוון שיש דברים רבים שלא נעשו כפי צריך במציאות של ממשלת מעבר."