הנשיא ריבלין: "לא תקום ממשלה אם יימשכו החרמות"

ריבלין חשף כי הציע לתקן את החוק, במטרה לאפשר ממשלת אחדות תחת כתב אישום לנתניהו, ונתניהו עצמו רמז כי יש "הזדמנות מדינית חד פעמית", המצריכה הקמת ממשלת אחדות

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/09/19 19:58 כה באלול התשעט

הנשיא ריבלין: "לא תקום ממשלה אם יימשכו החרמות"
הנשיא מטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו - בפעם השניה תוך חצי שנה, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נשיא המדינה ראובן ריבלין הטיל הערב (ד') את הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו. הנשיא אמר כי על פי מספר הממליצים, לנתניהו, עם 55 ממליצים, יש יותר סיכוי להרכיב ממשלה מאשר לבני גנץ, שיש לו 54 אבל הרשימה המשותפת הודיעה כי לא תשב בממשלתו.

בהמשך דבריו קרא הנשיא להקמת ממשלת אחדות, וחשף כי הציע במהלך המשא ומתן לשנות את החוק, בתורה כזו שנתניהו, אם יוגש נגדו כתב אישום, יוכל לצאת לנבצרות אבל להמשיך לכהן כראש הממשלה, בזמן שממלא מקומו, שיהיה גנץ, יכהן כראש הממשלה בפועל, לכל אורך זמן המשפט. כיום מאפשר החוק רק 100 ימי נבצרות, ולאחר מכן התפקיד מועבר לח"כ אחר, כפי שהיה כאשר אריאל שרון היה מחוסר הכרה, בשנת 2006.

הנשיא ריבלין אמר: "לאחר שנועצתי עם נציגי כל הסיעות הריני להודיע כי ראש הממשלה היוצא נתניהו יקבל מידי הערב את המנדט להרכבת הממשלה. מסיכום ההתייעצויות עולה שאין 61 קולות המספיקים להרכבת ממשלה. לא לחבר הכנסת בנימין נתניהו ולא לחבר הכנסת בני גנץ.
תכליתו של החוק היא להביא להרכבת ממשלה. לפיכך ההחלטה תלויה בשאלה למי הסיכוי הגבוה ביותר להצליח להרכיב ממשלה. במצב הנוכחי, בנתניהו תמכו 55 חברי כנסת ובבני גנץ תמכו 54 חברי כנסת. אלא שעשרה מתוך 54 התומכים בני גנץ הודיעו שלא ישבו איתו בממשלה. מנגד, 55 חברי הכנסת שתמכו בנתניהו הודיעו שיהיו שותפים בממשלתו. מפלגת ישראל ביתנו לא תמכה באף אחד מהמועמדים וגם לא שללה אף אחד מהן.
מכאן שהיכולת של נתניהו להרכיב ממשלה גבוהה יותר כרגע. לכן החלטתי לתת בידיך את האפשרות להקים ממשלה".

לאחר שהסביר את הסיבה להטלת המנדט קרא ריבלין להקמת ממשלת אחדות, וטען כי זו האפשרות היחידה להקים ממשלה: "ההחלטה לא לעכב את הענקת המנדט היא בהמשך לפגישה משותפת שקיימתי איתך ועם גנץ ולאחר שביקשתם זאת מידי. עצם הטלת הרכבת הממשלה על אחד מהמועמדים היא כשלעצמה איננה הפתרון בהכרח.
אין בהטלה זו כדי להוריד כשהוא זה את האחריות המוטלת על שני המועמדים ועל כלל סיעות הכנסת לייצר את התנאים שבהם המבוי הסתום הפוליטי ייפתר. המפתחות להרכבת ממשלת ישראל נמצאים בידי כל נבחרי הציבור מכלל המפלגות. אין זה משנה על מי אטיל ראשון את הטלת הממשלה, כל עוד ולא ייפסקו הפסילות והחרמות של ציבורים שלמים בחברה הישראלית, ולא יהיה רצון אמיתי להגיע להסכמות, לא תקום ממשלה. זאת יודע כל מי שעוסק במצב הפוליטי בישראל".

ריבלין עם נתניהו וגנץ, מוקדם יותר הערב

ריבלין עם נתניהו וגנץ, מוקדם יותר הערבצילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

בהמשך, פירט הנשיא את ההצעה שהניח לפני נתניהו וגנץ, במהלך השיחות ביניהם, במטרה להרכיב ממשלה: "עליכם לדעת שבין יתר ההצעות הצעתי לשני המועמדים להקים ממשלה שוויונית. שלא יהיה בה יתרון של אחד על פני השני. הצעתי גם שהחוק ישונה ותינתן משמעות כוח ועוצמה לתפקיד של ממלא מקום ראש הממשלה. ביקשתי גם שהחוק יתוקן כך שנבצרות לא תהיה מוגבלת למאה יום. הדבר יאפשר את המשך כהונתו של ראש ממשלה כל עוד לא נמצא צורך בהודעה על נבצרות".

ריבלין הוסיף כי העם לא רוצה בחירות נוספות: "בנושא אחד לפחות הצליח רובו המכריע של העם להסכים - העם לא רוצה בחירות נוספות. גודל השעה וגודלם של האתגרים שלפנינו, מחייבים את מנהיגיו של העם הזה להקים ממשלה בישראל, ממשלה לעם בישראל". אמר הנשיא.

נתניהו: יש אתגרים עצומים והזדמנות חד פעמית

ראש הממשלה נתניהו קרא בדבריו להקמת ממשלת אחדות רחבה, ורמז כי ישנה אפשרות למהלך מדיני נרחב באמצעות תכנית טראמפ. כמו כן הזכיר את האיום האיראני ואת הנושא הכלכלי, המחייבים, לדבריו, הקמת ממשלת אחדות.

"תודה לך אדוני הנשיא, אני מקבל את המשימה שהטלת עליי", אמר נתניהו. "אני עושה זאת מתוך ידיעה שלא שיש לי סיכויים גבוהים יותר, אלא שאי היכולת שלי קטנה יותר מח"כ גנץ משום ששנינו לא נוכל להקים ממשלה, אלא יחד. צו השעה הוא ממשלת אחדות, לאומית ורחבה. פיוס לאומי נחוץ משלושה טעמים:

"פיוס לאומי הוא דבר חיוני בעת הזאת, עברנו מערכת בחירות קשה, צריך לאחד את העם אנו עומדים מול 3 אתגרים כבירים: - בטחוני: החוצפה של אירן, היא תוקפת במרחבים גדולים מאוד במזרח התיכון, תוקפת אותנו מלבנון, מעזה, מסוריה.

"זו לא גחמה, לא ספין, זה אתגר אמיתי וצריך לשלב כוחות. העם צריך להיות מוכן, צריך להכין את העם תרתי משמע. 2 - הצו הכלכלי , דרוש איזון תקציב. צריך ממשלה רחבה. כי דרושים תקציבים גדולים לנשק, דרושה הסכמה של העם. 

"האתגר השלישי הוא הזדמנות חד פעמית שלא תחזור. אנחנו יכולים להגיע להסכמות לאומיות במסגרת תכנית המאה של הנשיא טראמפ, שתוצג רק אם נעמוד בחזית אחת רחבה. ההזדמנות לקבוע את גבולנו המזרחי. ההזדמנות הזו קיימת עכשיו.

בהמשך רמז נתניהו כי יחזיר את המנדט במהרה, אולי אפילו תוך מספר ימים: "אם לא אוכל להרכיב את הממשלה בימים הקרובים - אעשה את הכל עם המנדט שנתת לי ואם לא אצליח - אחזיר לך את המנדט ובעזרת השם נקים ממשלת אחדות רחבה בהמשך".