"מרמה והפרת אמונים": תלונה במשטרה נגד נפתלי בנט

חבר הבית היהודי דרש מהמשטרה לחקור את ההתנהלות הפיננסית של בנט בתקופת כהונתו כיו"ר הבית היהודי, והאשים את יו"ר הימין החדש במעשים פלילים ושימוש בכספי המפלגה לצרכים אישיים. מלשכת בנט נמסר: "מר צדוק הוא טרחן בלתי נלאה שנכשל בניסיונותיו להיבחר לכנסת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/09/19 10:51 כה באלול התשעט

"מרמה והפרת אמונים": תלונה במשטרה נגד נפתלי בנט
נפתלי בנט, צילום: לע"מ. עודד קרני

חבר מרכז הבית היהודי, ארז צדוק, הגיש בקשה לניצב גדי סיסו, ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל לפתוח בחקירה נגד יושב ראש הימין החדש, נפתלי בנט, בגין חשדות למרמה והפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות על חוק המפלגות ועל חוק מימון מפלגות, עברות מנהלים בתאגיד בתקופת כהונתו כיושב ראש הבית היהודי, בין השנים 2012-1018. 

צדוק מאשים את בנט בהתנהלות פיננסית-עבריינית לכאורה וחדלונות קיצוניים בניהול הפיננסי של מפלגת הבית היהודי. בדרישתו לניצב סיסו כתב: "אציג תמונה העולה לכדי רשלנות פושעת, ניסיונות הסתרה שיטתיים של התרחשויות פיננסיות לא חוקיות, שקרים ושומרי סף פנים-מפלגתיים שאינם קיימים או אינם מתפקדים. אציג דוחות כספיים מטעים והתנהלות לא סבירה של רואה החשבון של המפלגה, העולה כדי חשד להפרת אמונים מצדו כלפי חברי המפלגה". 

חבר הבית היהודי הזכיר כי מבקר המדינה קבע, לאחר בחירות 2013, כי הבית היהודי הוציא 9.6 מיליון שקלים ללא אסמכתאות, בניגוד חמור לחוק מימון מפלגות ולכללי מנהל תקין. מבקר המדינה החליט לקנוס את המפלגה בסכום של 380 אלף שקלים. 

עוד נכתב בדו"ח המבקר על ההתנהלות הפיננסית הבעייתית של בנט במהלך הקמפיין האישי לתפקיד יו"ר המפלגת הבית היהודי: "חרג מתקרת ההוצאות המותרת, לא כלל בחשבונותיו את מלוא הוצאותיו ולא צירף אסמכתאות להוצאות שהוצאו עבורו בידי אחר". המבקר טען עוד כי מר בנט "לא שיקף בחשבונותיו חלק מהוצאות הבחירות וחלק מהמקורות ששימשו למימונן". בנוסף נציין כי בנט שכר חוקר פרטי שיבלוש אחר ח"כ סלומיאנסקי ואחר ח"כ אורלב שהתמודד מולו על תפקיד היו"ר באותה שנה, ולא הציג את ההוצאות כיוון שטען שעל הבית היהודי לשלם אותן. מבקר המדינה לא קיבל את טענתו, וציין כי בנט שכר את החוקר הפרטי לבדו, היה היחיד שקיים קשר איתו והפעיל אותו נגד המתמודד מולו, ולכן עליו לשאת בהוצאה. בגין כל אלה קנס מבקר המדינה את בנט באופן פרטי בסכום של 65 אלף שקלים.

לא רק ב-2013, גם בבחירות בשנת 2015 הבית היהודי נקנס על הוצאות ללא אסמכתאות והספרים לא שיקפו את כלל ההוצאות, כך שאי אפשר היה כלל לעקוב אחר הפעילות הפיננסית של המפלגה, והפעם הקנס צמח לסכום של 850 אלף שקלים. 

צדוק טוען כי יו"ר הבית היהודי לשעבר ייתר את תפקידם של שומרי הסף הפנים-מפלגתיים עד שלמעשה לא היו קיימים במשך כל תקופתו של בנט כיו"ר המפלגה. לטענתו המוסדות הפנים-מפלגתיים שאמורים להתכנס ולפקח, בין אם זו ועדת ביקורת, מבקר פנימי או ועדת כספים, מעולם לא התכנסו ואם כן, מעולם לא ערכו ביקורת או הגישו דוחות על הנעשה במפלגה

החשדות המרכזיים נגד בנט, כפי שעולה מדרישתו של צדוק, הן חשד לשימוש בכספי המפלגה לצרכים אישיים: "בשתי מערכות בחירות צמודות ובזמנים סמוכים בכל אחת מהן, יצאו מיליונים רבים מחשבונות הבנק של הבית היהודי ומחשבונותיו הפרטיים של מר בנט, ללא אסמכתאות, כשרואה החשבון של המפלגה מודה שנה אחר שנה שאין לו מושג מה קורה שם, ואותם מיליונים רבים עברו דרך אותו משרד פרסום ויחסי ציבור שמרכז את כל הפרסומים – של המפלגה והאישיים של מר בנט, כאשר שומרי הסף הפנים-מפלגתיים מושבתים מפעילות ומיכולת ביקורת או אינם קיימים, מחייבת חקירה שמטרתה לבדוק האם כספי ציבור שימשו לצרכים אישיים". 

מלשכת בנט נמסר: "לאורך כהונתו כיו״ר הבית היהודי, פעל השר לשעבר נפתלי בנט להפיח רוח חיים במפלגה, הוביל אותה לשיא היסטורי של 12 מנדטים והביא לחיזוקה הציבורי והכלכלי. מר צדוק הוא טרחן בלתי נלאה שנכשל בניסיונותיו להיבחר לכנסת ולצערנו מקדיש מאז את כל זמנו ומרצו לגיבובי שקרים כנגד בנט. די בעובדה כי עתירותיו ותלונותיו גולגלו מכל המדרגות מספר פעמים בעבר.
נפתלי בנט גאה בעשייתו כיו״ר הבית היהודי ויתייחס לכל נושא בערכאות המקובלות ככל שיידרש".