אנטישמיות בארץ: חזיר בדמות חרדי צולם באוטובוס צבורי

איור של חזיר בדמות חרדי עם הכיתוב 'לא ללכלך' צולם היום באוטובוס של חברת קווים בעיר מודיעין. שר התחבורה סמוטריץ': "למי שאחראי על האיור האנטישמי הזה אין מקום בתחבורה הציבורית". חברת האוטובוס: "מביעים שאט נפש למראה גילויי גזענות"

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 19/09/19 19:38 יט באלול התשעט

אנטישמיות בארץ: חזיר בדמות חרדי צולם באוטובוס צבורי
חרדי בדמות חזיר, צילום: הותר לשימוש ארגון חוננו

נהג חברת קווים תלה באוטובוס של החברה איור הקורא לנוסעים שלא ללכלך את האוטובוס. באיור מצויר חזיר עם מגבעת ופאות, בדמות חרדי, ומתחתיו הכיתוב - 'נא לא לאכול, נא לא ללכלך'. את האיור תיעדה עוברת אורח היום בעיר מודיעין בקו 881 של החברה. האישה שהזדעזעה עמוקות מהאנטישמיות שעולה מהאיור, פנתה לארגון חוננו בבקשה לסייע לה בהגשת תלונה כנגד הנהג והחברה.

שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ' התייחס למקרה וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אני רואה את האירוע הזה בחומרה רבה וכך בכוונתי לטפל בו. פניתי הערב לראש הרשות לתחבורה ציבורית על מנת לקיים בירור מעמיק בנושא. למי שאחראי על האיור האנטישמי הזה אין מקום בתחבורה הציבורית בישראל גם לא דקה אחת נוספת".

עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו פנה במכתב לחברת קווים וכן בדרישה ממפכ"ל המשטרה לפתוח בחקירת משטרה בנושא "היום, בצומת של שדרות חשמונאים ועמק דותן בעיר מודיעין, צולם אוטובוס מספר 881 של חברת קווים כאשר ליד הנהג התמונה - דמות של חרדי עם פני חזיר, אף של חזיר, מבנה לסת של חזיר, והתנהגות של חזיר." כתב עו"ד יאדו במכתבו למפכ"ל.

"זו תמונה שצועקת מסר גזעני כנגד הציבור החרדי. יש כאן שדר אנטישמי מובהק נגד חרדים. הדיוקן של היהודי החרדי הוא הדיוקן שנשא על פניו את האנטישמיות האירופאיות במשך מאות שנים, והנה המסרים מחלחלים גם לכאן. אסור לחברת קווים להתיר קיומם של מסרים אלו באמצעות האוטובוסים של החברה. ההשפעה שיש למסר כזה כאשר בא מרכב ציבורי גדולה היא שבעתיים מההשפעה שיש לה מרכב פרטי." הוסיף.

לסיום דרש יאדו לפתוח בחקירה בעניין "אנו דורשים אפוא לפתוח בחקירה פלילית נגד הנהג ונגד חברת קווים בגין פרסום גזעני זה. השיח המקטב בחברה הישראלית עלה דרגה בחודשים האחרונים ובפרט נגד חרדים. אין ספק כי קיים כאן קו גבול שעל המשטרה לבוא ולהציב אותו בתוקף." סיים.

האוטובוס שעליו נמצאה התמונה

האוטובוס שעליו נמצאה התמונהצילום: הותר לשימוש ארגון חוננו

"מקומם לראות איך באין מפריע נושא נהג אוטובוס תמונה אנטישמית נגד חרדים." אומר הערב עו"ד יאדו מארגון חוננו "התמונה לא הופיעה בחלל ריק, יש תהליכים מסוכנים של קיטוב ושנאה, התמונה פוגעת קשות ברגשות הציבור, ויש בה כדי לסמל את היפוך הקערה הציונית על פיה. במקום שמדינת ישראל תהווה בית לעם ישראל, צצה כאן תרבות אנטישמית תוצרת בית, ויש להגן על הצביון היהודי של מדינת ישראל, כמו גם על רגשות הפרט ועל ביטחונו". מסר.

מחברת "קווים" נמסר בתגובה כי "החברה הזדעזעה למראה התמונה שהובאה לידיעתה דרך אמצעי התקשורת. אנו מביעים שאט נפש למראה גילויי גזענות ומוקיעים אותם. הנהג יזומן כדין לשיחת שימוע לפני פיטורים וימוצו איתו ההליכים עד תום. החברה גאה בזכות שניתנה לה לשרת את הציבור החרדי, וגאה בדו-הקיום ששורר בין עובדיה ונהגיה מכל הדתות, ותמשיך לטפח ולדאוג לכך גם בעתיד ובדגש נוכח מראות קשים מעין אלה".