יוסי דגן: החלת ריבונות ביהודה ושומרון היא חובה מוסרית

במועצה אזורית שומרון התקיים הכנס "ועדת הקשר אריאל ויישובי השומרון" של לשכת עורכי הדין זו השנה השישית ברציפות

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/09/19 12:33 יג באלול התשעט

יוסי דגן: החלת ריבונות ביהודה ושומרון היא חובה מוסרית
מרימים לחיים, צילום: מועצה אזורית שומרון

בכנס ועדת הקשר אריאל ויישובי השומרון של לשכת עורכי הדין בראשות עו"ד אבי חימי, שהתקיים השבוע במועצה האזורית שומרון, התייחס שר המשפטים ח"כ אמיר אוחנה במהלך ריאיון שערכה איתו יו"ר הוועדה עו"ד אפרת רוזנבלט, למערכת המשפט בישראל ואמר: 

"לצערי מערכת המשפט בישראל אינה מתאפיינת באיזון. אלא בכך שיש רשות אחת, ודווקא הפחות דמוקרטית מבין השלוש, משום שבה לא יושבים נבחרי ציבור, שרואה עצמה כעליונה. לא רק השופטים אלא גם היועצים המשפטיים למיניהם, שנמצאים במשרדי הממשלה. לא הייתי רוצה שהמערכת הזו תהיה נחותה יחסית למערכות האחרות, אבל שתהיה מאוזנת". 

ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן פתח את הכנס והתייחס לחשיבות החלת הריבונות על היישובים היהודים ביו"ש ועל כל השטחים הפתוחים.

דגן: "מתוך 71 שנים בהן קיימת מדינת ישראל, 52 שנה יושבת מדינת ישראל ביהודה ושומרון. ועדיין יש פער בלתי נסבל, לא הגיוני, בין האוכלוסיות המתגוררות ביהודה ושומרון לאלו שמתגוררים בישראל הקטנה.  אחרי כל כך הרבה שנות שלטון ימין, תושבי יהודה ושומרון הם עדיין סוג ב, גם מבחינה משפטית וגם מהבחינה החוקתית. העובדה שעדיין לא הוחלה ריבונות לא משפיעה רק מבחינה מדינית אלא גם על החיים עצמם. חוקי עבודה לנשים, גז טבעי - כבר 3 שנים אנחנו מחכים להחלת החוק ביו"ש. ורק לאחרונה הנושא נפתר. אם אין גז טבעי ביו"ש לא תהיה תעשייה ביו"ש. וכשאנחנו זוכים סוף סוף בזכות בסיסית, אנחנו נתפסים כסחטנים. החלת הריבונות על כל השטחים הפתוחים ביהודה ושומרון היא לא רק חובה מדינית אלא גם חובה מוסרית".

ראש הוועדה עו"ד רוזנבלט אמרה בכנס כי השיח בין עורכי הדין בשומרון לבין ראשי מערכת המשפט הינו חשוב ופורה, ולכן יש משמעות רבה לקיום כנסים מעין אלה. הפעילות בשומרון נועדה להנגיש את שירותי לשכת עורכי הדין לעורכי דין המתגוררים או עובדים בשומרון וכי מספר עורכי הדין הפעילים בוועדה עולה משנה לשנה, דבר המאפשר את הרחבת הפעילות והעמקתה לרווחת עורכי הדין.
הכנסים ישודרו בשידור חי לכלל עורכי הדין.
בכנס נשאו דברים גם ראש לשכת עורכי הדין עו"ד אבי חימי, ראש מחוז מרכז בלשכה עו"ד רומי קנבל, והשתתפו בו עורכי דין ומשפטנים רבים מיהודה ושומרון וביניהם ראש המפלגה הרפובליקנית בישראל ויו"ר הועד המנהל של אוניברסיטת אריאל עו"ד מארק צל ואחרים. 

בראש וועדת הקשר עומדת עו"ד אפרת רוזנבלט, שגם הקימה את הוועדה, והיא מקיימת את הכנסים היוקרתיים של לשכת עורכי הדין זו השנה השישית ברציפות. בכנסים קודמים התארחו: שרת המשפטים לשעבר ח"כ איילת שקד, היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט, השופט דאז פרופ' אליקים רובינשטיין, הרב ישראל מאיר לאו, מנכ"לית משרד המשפטים היוצאת אמי פלמור, הכנ"ר דאז פרופ' דוד האן, עו"ד ד"ר יעקב וינרוט ז"ל, שופטים ועו"ד בכירים רבים. 
הוועדה מקיימת שיתופי פעולה רציפים עם מוסדות אקדמיים בשומרון, עם הרשויות המוניציפליות ועוד.