"דירוג האשראי הישראלי יישאר A פלוס"

כלכלני חברת דירוג האשראי הבינלאומית אשררו את האשראי של ישראל ברמה של A פלוס, והזהירו: הדירוג עלול לרדת אם תהיה הרעה ביטחונית או הידרדרות מתמשכת ביחס החוב הציבורי לתוצר

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/09/19 10:01 ב באלול התשעט

"דירוג האשראי הישראלי יישאר A פלוס"
אילוסטרציה: כסף, צילום: פלאש 90

חברת הדירוג הבינלאומית פיץ' הודיעו כי הם מאשררים את דירוג האשראי של ישראל ברמה של A פלוס. כלכלני החברה הסבירו: "בזכות רזרבות מטבע חוץ שהגיעו בחודש יולי לרמה של 120 מיליארד דולרים, והיותה של מדינת ישראל 'מלווה נטו', מעמדה של מדינת ישראל נמצא ברף העליון מהרמה החציונית של מדינות המדורגות 'A' ואף 'AA'". 

פיץ' ציינו כי פיתוח נוסף של משק הגז, ותחילת פעילות מאגר "לווייתן", יספקו תמיכה נוספת למאזן החיצוני של ישראל. הכלכלנים מציינים, כי החשבונות החיצוניים של ישראל נותרו חזקים. לישראל יש עודף שנתי בחשבון השוטף בכל שנה מאז שנת 2003, והצפי הוא כי העודף בחשבון השוטף יימשך גם ב־2020-2019. כלומר, גם בשנתיים הבאות ייכנסו לישראל יותר דולרים, בזכות הגידול ביצוא הסחורות, הגידול ביצוא השירותים וההיי־טק, והגידול בהכנסות מתיירות.

לעומת זאת, דירוג האשראי של המדינה עלול להיפגע אם תתרחש הידרדרות מתמשכת ביחס החוב הציבורי לתוצר, או הרעה משמעותית בסיכון הפוליטי והביטחוני.

כלכלי החברה טוענים כי "עקב אכילס" הוא הגירעון בתקציב הממשלה והתרחבות יחס החוב לתוצר. בחברת הדירוג מעריכים שהגירעון של שנת 2019 יתרחב ויגיע בסוף השנה ל־3.9% מהתמ"ג, ויחס החוב לתוצר ימשיך להתרחב השנה ובשנת 2020.