"מניעת קבורה היא דבר מזעזע, ולא תשנה את מצב העגינות"

ח"כ מרב מיכאלי יצאה בהתנגדות לעיכוב הלווית אמו של סרבן הגט. לעומתה, ח"כ עידית סילמן וארגון חותם הגיבו בעד המהלך: "הרבנות הראשית פועלת ועושה כל שביכולתה להתיר נשים עגונות"

חדשות כיפה שירה זהבי, חדשות כיפה 20/08/19 16:49 יט באב התשעט

"מניעת קבורה היא דבר מזעזע, ולא תשנה את מצב העגינות"
הלוויה. אילוסטרציה, צילום: פלאש 90

הבוקר (ג') הורה הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, לעכב קבורתה של אישה שהלכה לעולמה מאחר שבנה השוהה בארה"ב מסרב כבר שנים רבות לתת גט לאשתו.

חברת הכנסת מרב מיכאלי (העבודה) צייצה בחשבון הטוויטר שלה ויצאה נגד הרבנות שלטענתה אינה דואגת לעגונות: "מניעת קבורה היא דבר מזעזע, במיוחד שלא מדובר בסרבן הגט עצמו. אל תתרשמו ממופע האימים הזה של הרבנות כאילו הם דואגים לעגונות; יש לבתי הדין שלל אמצעים הלכתיים לשחרר נשים מעגינות אבל הם בוחרים לא להשתמש בהם. מניעת הקבורה הזאת לא תשנה את המצב המחפיר הזה". 

עו"ד אירית רוזנבלום, מייסדת ארגון משפחה חדשה, תקפה בחריפות את החלטת הרב הראשי: "במקום להתעורר ולבטל את עצם היכולת המסורה לגברים בלבד לסרב למתן גט, משחקים בנדמה לי בהענשת הסרבנים ובני משפחותיהם.
כמו תמיד, מי שמשלם את מחיר הכוחנות הרבנית הן הנשים, שכבודן נרמס. רק גוף התופס נשים כרכוש ולא כבנות אדם עם אותן הזכויות של גברים, מסוגל להציע רעיון עיוועים שכזה.
הגיע הזמן לנתק את המדינה ואת הנישואים מהדת ומהחקיקה המיושנת והלא- שוויונית שהיא גוררת איתה. 
במקום להתעלל בגופה, יש לשחרר את האישה".

לעומתה, ח"כ עידית סילמן (ימינה) הגיבה בעד המהלך: "מחזקת את ידי הרב דוד לאו שליט"א על החלטה חשובה ואמיצה! שיתוף פעולה בין רבני ישראל בארץ ובעולם הוא צו השעה למאבק בסרבני הגט. סרבנות גט היא קו אדום!"

עו"ד אורית להב, מנכ"לית עמותת "מבוי סתום", התייחסה אף היא למקרה: "אנחנו שמחות שעוד מקרה עגינות קשה מתקרב לסיומו, למרות הנסיבות המצערות. זו הוכחה נוספת לכך שהסנקציות עובדות ושכאשר בתי הדין מוכנים להפעיל לחץ על בעלים מעגנים ניתן לפתור הרבה בעיות.
אבל הסיפור המורבידי וההזוי הזה גם ממחיש את האבסורדיות המהותית בבעיית העגינות וסרבנות הגט. אי אפשר לתת למצב העגום להמשיך ולהתקיים, מצב בו חיי נשים נעצרים, רק בגלל שיש לבעלים את הכוח לעשות כן. 
הגיע הזמן שנעבור משיטת הפלסטר לשיטה של ריפוי מלא – מציאת פתרון גורף לבעיית העגינות וסרבנות הגט".

גם בארגון חותם מברכים על ההחלטה, וקוראים לארגוני הנשים לפרוש ולתת לרבנות הראשית לעסוק בנושאים הללו: "היום קבלנו הוכחה נוספת כי הרבנות הראשית פועלת ועושה כל שביכולתה להתיר נשים עגונות. נראה שחלק מארגוני הנשים שפעלו "לכאורה" בשמן של העגונות, אך בפועל היו עסוקים בעיקר בהשמצת הרבנות הראשית ומחלקת העגונות שפועלת במסירות נפש ממש, יכולות כעת לפרוש ולהניח לרבנות לעשות את העבודה המקודשת".

הלוויה אמורה הייתה להיערך הבוקר בירושלים. הסרבן הוא חסיד שברח לארה"ב וכבר התחתן מחדש עם אישור מאה רבנים. בעקבות כך, הרב דוד לאו נתן הוראה שלא לקבור את אמו של הסרבן עד שבנה יפקיד גט בבית הדין בארה"ב.

אחר הצהריים הודיעו ברבנות כי האישה תובא לקבורה: "היות והצדדים נמצאים במדינות שונות ואין דרך להביאם לדיון באופן מיידי, הגיעו הצדדים להסכמה במסגרתה הופקדה התחייבות המגובה בערבות כספית בבית הדין, כי הבעל המעגן יגיע לדיון בהקדם בבית הדין ויציית לפסקיו. בשל כך כעת תובא האשה לקבורה בשעות הקרובות", נאמר בהודעת הרבנות.