ראש אכ"א לקציני צה"ל: כך תמנעו התאבדויות בקרב החיילים

האלוף מוטי אלמוז פנה במכתב לקצינים בדרגת סא"ל ומעלה, על רקע הנתונים שמציג צה"ל על ירידה בשיעור התאבדויות החיילים, וקרא להם לנקוט בדרכים שונות כדי למנוע מקרי אובדנות: "אחריות של כולנו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/08/19 16:57 יב באב התשעט

ראש אכ"א לקציני צה"ל: כך תמנעו התאבדויות בקרב החיילים
אובדנות. אילוסטרציה, צילום: shutterstock

ראש אגף כוח אדם בצה"ל, האלוף מוטי אלמוז, פנה במכתב לקציני צה"ל בדרגת סא"ל ומעלה, הכולל הנחיות להתמודדות עם מקרי אובדנות בצה"ל. לאחרונה פרסמו בצה"ל נתונים המעידים על כך שמקרי האובדנות בקרב חיילים ירדו בשיעור של כ-50 אחוזים, מ-30 בשנה בממוצע ל-14, ואלמוז קורא לקצינים הבכירים להמשיך ולפעול על מנת למנוע מקרי אובדנות.

"אנו פועלים במשותף עם מומחים מהרפואה האזרחית, המועצה הלאומית לבריאות הנפש במשרד הבריאות ומחלקת בריאות הנפש בצה"ל. שיתוף פעולה זה מרכז את כל המידע המקצועי, הניסיון, והפעילויות שנעשות בארץ ובעולם כדי לצמצם את התופעה". כתב אלמוז.

עוד הוסיף: "האחריות היא של כולנו. העובדה שלכל חיילת וחייל יש מפקד אמורה לחדד את הסימנים המעידים ואת פעמוני האזעקה כשמתקרב אירוע". והמשיך ונתן דוגמאות לכך: "בחלק גדול מהתחקירים עולה כי במקרים רבים על מנת להוציא את מחשבת הפגיעה העצמית ממסלולה, חסרה יד מחבקת המעבירה לחייל תחושה של רצון לעזרה, של מישהו אמיתי שתמיד יהיה שם עבורו, עין שרואה את הבעיה ומתרגמת אותה לעזרה משמעותית ולא רק אמירות מעודדות. אנחנו היד החסרה".

בנוסף קרא ראש אכ"א למפקדים לנקוט בגישה ישירה ואכפתית מול פקודיהם, ולייצר אווירה של שיח: "באווירה בה ירגיש הפקוד בנוח לשתף קשיים, חוויות או בעיות טבעיות שמציבים השירות הצבאי או החייל בכלל". כתב.

הנשים דרשו הסברים. אלמוז

ראש אכ"א, אלוף מוטי אלמוזצילום: ישראל ברדוגו

בהמשך המכתב פירט אלמוז נקודות נוספות בקשר ליחסים עם החיילים: "צה"ל אינו חברה ציבורית המעסיקה עובדים, יש לנו צרכים שאינם מתאימים לרצונות החיילים. את המתח הזה לא צריך לנהל רק מכורח הפקודות. אמנם הפקודות ברורות וסמכויות המפקדים רחבות ומאפשרות להוביל את הפקודים למילוי המשימות, אך את המתח הזה יש לנהל בהבנת העובדה הטבעית שחיילים המתגייסים לצה"ל מבקשים למצות את כישוריהם ויכולותיהם. רגישות מקסימלית וגישה של רצון טוב יועילו מאוד".

באשר לחיילים בודדים כתב ראש אכ"א: "בכל נקודת זמן משרתים בצה"ל 6,700 חיילים בודדים... הסוגייה מחייבת מעקב ורגישות יתרה. האחריות שלנו גדולה מאוד במיוחד בכל הקשור לעזרה קבועה בכל התחומים (דיור, כסף, מוצרי חשמל וכו'). מפקד מחויב בהיכרות עם החייל הבודד, מקום מגוריו, תנאי מחייתו, מקום שהייתו בחופשות, קשר עם משפחתו וחבריו".

לסיכום כתב אלמוז: "לצה"ל פתרונות רבים וביחד עם 'יחד למען החייל' וארגונים נוספים אנו יודעים לספק מענה טוב לכל בעיה".