סגור
חדשות כיפה

מרגש: מספר שיא של עולים להר הבית ב-ט' באב

לאחר שהמשטרה פיזרה את המתפרעים בהר הבית, עלו יותר מ-1700 מתפללים יהודים להר הבית. השר ארדן: "בשנים האחרונות גדל מספר המבקרים היהודים בהר פי 3.5"

עליית יהודים להר הבית.

עליית יהודים להר הבית.צילום: חיים קרויזר, מטה ארגוני המקדש

חרף סגירת הר הבית ליהודים עד שעות הצהרים, היום (א') עלו להר כ-1729 מתפללים יהודים. לשם השוואה, בצום ט' באב שנה שעברה עלו להר רק 1440 יהודים. זו הפעם הראשונה שיהודים מורשים לעלות להר הבית בחג הקורבן המוסלמי

השר לבטחון הפנים גלעד ארדן ברך את משטרת ישראל על ההערכות המיוחדת ביום הזה: "אני רוצה להודות מעומק הלב למפקד מחוז ירושלים ניצב דורון ידיד שניהל את האירועים בהר הבית באחריות ובאומץ ויישם את המדיניות עליה החלטנו עוד  בשבוע שעבר: לאפשר לכל יהודי ולכל מבקר לעלות להר הבית, בכפוף להערכת המצב הבטחונית ולהבטחת שלום המבקרים. אני אמשיך לפעול לחיזוק הריבונות הישראלית בהר כפי שפעלתי בארבע השנים האחרונות  בהן גדל מספר המבקרים היהודים בהר פי 3.5 ".

מוקדם יותר, לאחר שנסגר ההר לעליית יהודים, החלו התפרעויות של המוסלמים במקום. המשטרה פיזרה את ההתפרעויות באמצעות רימוני הלם.  מהמשטרה נמסר  כי "במהלך ביקורי יהודים בהר הבית החלו התפרעויות והפרות סדר במקום, בעקבות כך השוטרים ביצעו שימוש באמצעים לפיזור הפגנות ואיפשרו את המשך הביקורים שנמשכים כסדרם".


 

עקבו אחרינו בטוויטר
11.08.2019

1. למרות הרב של שס שניסה למנוע מהיהודים לעלות (כן ירבה וכן יפרוץ)

דווח על תגובה לא ראויה
11.08.2019

2. עוצמה יהודית לא יצייצו בטוויטר, עוצמה יהודית לא ישבו בממשלה שמתהמהת הפגנת ריבונות בהר בית הקדש. (שמוליק)

דווח על תגובה לא ראויה
11.08.2019

3. מרגש?? (אני)

מה מרגש בזה בדיוק??
זה נגד ההלכה!!!!
זה איסור חמור!

דווח על תגובה לא ראויה
11.08.2019

4. כרת (יחזקאל כהן)

כל יהודי שעולה להר הבית חייב כרת אז או שאתם לא יהודים או שאתם כופרים בדברי חזל

דווח על תגובה לא ראויה
11.08.2019

5. מומלץ לקרוא: (אין היתר לעלות להר הבית...)

בשיעור יומי שמסר בביתו ברחוב הקבלן 45, פסק מרן הגר"ע יוסף בצורה ברורה כי: "אין רב בעולם שיתיר עלייה להר הבית. הרמ"א כותב שמי שנכנס להר הבית חייב כרת". לדברי הרב עובדיה: "אסור לנו להיכנס להר הבית, זה כרת. מה זה כרת? כמו שאוכל ביום הכיפורים, חייב כרת, כמה שזה דבר חמור. יש בזה כרת".

"מצווה להודיע לרבים" הוסיף מרן הגר"ע יוסף: "יש תיירים שבאים מחוץ לארץ ולא יודעים את העוון הזה ונכנסים לבקר בהר הבית, ועוברים על איסור כרת, חבל עליהם. מצווה גדולה לפרסם את זה ברבים, שיידעו כולם, אסור להיכנס להר הבית יש בזה איסור כרת". 

ובנוסף, במהלך שיעורו השבועי ציין: "אסור להכנס לתוך הר הבית. כולנו היום טמאי מתים".

הרב ציטט את הפסוק "ואיש אשר יטמא ולא יתחטא, ונכרתה הנפש ההיא מתוך הקהל, כי את מקדש ה' טימא", והדגיש: "לפי דברי הרמב"ם מי שנכנס להר הבית - חייב כרת".

כזכור, הן מרן הגרי"ש אלישיב והן מרן הגר"ע יוסף קבעו, כי העלייה להר הבית אסורה על פי ההלכה באיסור חמור, כאשר להכרעתם הצטרפו גדולי הרבנים והפוסקים.

למרות זאת, מנסים גורמים שונים לעודד אנשים שומרים בתורה ומצוות לעלות להר, וזאת בהסברים ונימוקים שונים.

בנוסף, מתוך מאמר נכון באתר כיפה הפורסם ע"י הרב איתן איזמן נכתב כי:
הרב קוק זצ"ל כתב בספרו משפט כהן (סימן צו) דברים מאוד ברורים: "אין לנו כלל ענין הכרעה בין ההרים הגדולים, בין התנאים והאמוראים, ובין רבותינו הראשונים, ביחוד בין הרמב"ם והראב"ד, בדין זה של קדושה ראשונה ושניה של המקדש, אם קידשה לשעתה וקידשה לעתיד לבוא או לא קידשה לעתיד לבוא". 
והוא מדגיש: "כי על פי דרך ההוראה הכבושה בישראל, נחשב כל דבר שנשאר בלא-הכרעה אצל הדורות הקדמונים, ביחוד בדבר שלָאוסרים הוא איסור דאורייתא ודאי, ובפרט איסור חמור של חיוב כרת – לספק גמור, ששום אדם אינו רשאי להקל בו. ובפרט בנידון דידן, שכמה וכמה דורות עברו, שנמסרה לנו הקבלה הקבועה, שמחזיקים בדעת האוסרים, ויראים וחרדים הם כל עדת ישראל מלהיכנס אל מקום המקדש מפני הטומאה, בודאי אין זה מן המידה כלל, לקום עכשיו בזמן הזה ולאמר, שנמצאה ההכרעה להקל בזה".   

א"כ, הדברים מאוד ברורים. במקומות רבים מפורש שכוונתו היא לאסור עליה לכל שטח ההר. (עי' בכרוזים שפרסם הרב בעברית ובאנגלית, וכן באגרות הראיה ח"ג עמ' קסח, ח"ד עמ' קסה, טוב רואי עמ' רטו, רפט-רצ, לנתיבות ישראל ח"ב עמ' רפב). שמענו את הדברים גם מפי הרב צבי יהודה זצ"ל, שאמר במפורש שאסור לעלות להר הבית, מחמת האיסור של 'מורא מקדש', ומכך שבכל עליה לשם נכנסים לחשש כרת. 
זוהי הכרעה ברורה של הרב זצ"ל, של הרב צבי יהודה, של מורנו הרב אברהם שפירא, יחד עם כל רבותינו הרבנים הראשיים לדורותיהם, ומועצת הרבנות הראשית, כולל מו"ר הרב שאול ישראלי, שגם כתב את זה בדרשותיו. הדברים מפורשים וברורים, ולא ניתן בכלל לומר על אותם גאונים שחשבו אחרת. כך שניתן לומר בוודאות, שאסור לעלות להר הבית.
האיסור לא תלוי במדידות כאלו ואחרות
אנחנו גם לא יכולים לסמוך על המדידות, לעומת אלה הטוענים שאחרי שמדדו נשתנו הדברים. איננו יודעים בבירור את הדברים, אלא הכל זה ע"פ השערות. כאשר הביאו לרצי"ה חוברות שכללו חישובי שטחים המותרים ואסורים בהר הבית, הרצי"ה לא רצה להסתכל עליהן בכלל, ואמר לכותבי החוברות: "בשביל מה אתם כותבים את כל הדברים הללו? בשביל להכשיל עוד אנשים בכרת?! עוד חתיכת כרת?! מה אתם רוצה שעם ישראל יעבור עכשיו?!". אלו דברים חריפים וחמורים, ולא סתם מליצות. היה ברור חד משמעית, שאין שום אפשרות ורצון להתפייס בעניין העליה להר הבית, ושזה לא תלוי במדידות כאלו ואחרות. 
ראינו על רבותינו – מהו 'מורא מקדש'

בנוסף, צריך להכיר קצת גם את מדרגת ה"מורא-מקדש" של הרצי"ה. מי שראה אותו עומד ומתפלל בדבקות ליד הכותל, ראה את המורא והרצינות והקדושה המדהימים שהוא חש שם. הוא אף היה נזהר שלא לשים את אצבעותיו בתוך חרכי הכותל, כי גם זה לדעת הרב זצ"ל כבר חלק מקדושת הר הבית. 
גם כשהוא היה נפרד מהכותל - הוא חיפש את האבן הבולטת ביותר, התכופף אליה ונשק בה, כדי שחס ושלום לא יתקרב יותר ממה שמותר. וכמובן הפרידה, איך הוא הלך אחורנית, את כל רחבת הכותל, כדי לא להפנות את גבו אל הכותל. ראיתָ עליו מה זה 'מורא מקדש'!
גם מורנו הרב שפירא זצ"ל, היה לו 'מורא מקדש'. פעם אחת רצינו לקחת אותו לבקר במנהרות הכותל. הוא מאוד פחד. אמרנו לו שמנהרות הכותל זה הרי בסך הכל מעֵבר לכותל ואין ממה לחשוש, והוא ניאות. הגענו עד לפתח של המנהרות, והוא נעצר, אמר: "אני לא מרגיש טוב, אני לא יכול להיכנס". ראיתָ את ה'מורא מקדש' עליו, שמא חס ושלום הוא יעבור במקצת את הגבול. כך צריך להרגיש מול הכותל המרומָם והקדוש.

הדברים החד-משמעיים של הראי"ה והרצי"ה הן כפסק הלכה לדורות

הדברים ברורים וודאיים. לכן, תמוה ומשונה מאוד שיש רבנים, שרוצים להגיד שיש בכוחם לחלוק על הרב צבי יהודה, ואולי גם על הרב זצ"ל, והם חושבים שהם דומים לכל מיני גאוני דורות שידעו לחלוק על גאונים אחרים. הרב צבי יהודה בזמנו אמר חד משמעית, שבענייני כלל ישראל, הרב קוק זצ"ל הוא הפוסק לדורות! וכששאלו אותו – לדורות, הרי הרב לא נמצא כרגע? הוא השיב: נכון, בענייני כלל ישראל הרב זצ"ל ממשיך להיות הפוסק של עם ישראל לדורות.
צריכים להבין, שלא כל אחד יכול לבוא ולומר את ההיפך ממה שאמרו גדולי האחרונים שלנו. אנחנו לא באים להתקיף אף רב, אנחנו רק באים לומר את הדברים בצורה מפורשת וברורה, מה הייתה דעת הרב קוק זצ"ל, הרב צבי יהודה זצ"ל, הרב שפירא זצ"ל, הרב ישראלי זצ"ל, שאנו שותים בצמא את דבריהם ומשתדלים להמשיך את דרכם. גם הרב מרדכי אליהו זצ"ל, חד משמעית, לא הסכים שיעלו ויסתובבו בהר הבית, ואמר על כך דברים מפורשים וברורים.

בנוסף, מתוך כתבה בהידברות (ט"ו אב התשע"ז);
שוקלים לעלות להר הבית? קראו קודם את התחקיר שלפניכם, והישמרו מאיסור כרתראיון מעמיק עם בנו של הרב שלמה גורן מצביע על כך שהרב גורן עצמו מעולם לא התיר באופן גורף את העלייה להר הבית. "אבי הקפיד מאוד שלא יעלו סתם לתיירות, ובטח שלא למקומות שאסור", הוא אומר. "אם אבא היה רואה את ההיתר הנרחב שמסיקים בשמו – הוא היה מזדעזע"

תחקיר מיוחד של עיתון 'בקהילה' מצביע על כך שגם הרב הצבאי הראשון, הרב שלמה גורן, ושאר הרבנים עליהם מסתמכים העולים להר הבית, מתנגדים בתוקף לעלייה ההמונית.

בעיצומו של צום תשעה באב זעקו הכותרות: "שיא של כל הזמנים בעלייה להר הבית". אכן, על פי הנתונים שזרמו לקראת סוף היום, 1264 יהודים עלו להר. 1264 חייבי כריתות פוטנציאליים רח"ל, על פי פסק ההלכה של גדולי הדורות. ביום שבו מתאבל עם ישראל על הגדלות והחורבן, הוסף על הצער שבר על שבר – על החורבן ועל המחריבים את הקדש. חברי 'נאמני הר הבית', מנגד, התקשו להסתיר את השמחה הגדולה ששררה בליבם.

כדי להבין שמחה זו על שום מה, יש לחזור מעט אחורה. כל יהודי יודע כי אוסף חלומותיו של העם היהודי זורמים כנחלים אל ההר. התקווה לביאת המשיח ולגאולה השלמה מבוססת על השאיפה לראות בבניין הבית השלישי על מקומו, נישא אל על במרומי הר הבית ומצהיר על תיקון העולם במלכות שמיים. בד בבד, נזהרו במשך כל הדורות מלמהול בחלומות אלו מרכיבים לאומניים. הדרך המובילה מלאומיות וזהות יהודית אל לאומניות על גבול הטירוף – קצרה לפעמים, ונדרשת תשומת לב מרבית כדי לא לסטות משביל אחר אל משנהו.

בנו של הרב גורן: "אבא התיר עלייה על שטח מצומצם מאוד"

שיחה עם רבנים ומנהיגים בציבור הדתי מצביעה על כך שהדברים אינם פשוטים כלל. אין מי שלא יודע לומר – גם מתוך שינה – כי הרבנים המתירים את העלייה, כמו הרב ישראל אריאל או הרב דב ליאור, מבססים את ה'היתר' על דבריו של הרב שלמה גורן. זה נראה פשוט כל כך עד כדי כך שהוא הפך להיות הדמות המזוהה ביותר עם הר הבית. אמרתם עלייה להר הבית – אמרתם הרב גורן.

את המיתוס הזה מבקש בנו, עו"ד רמי גורן, לנפץ. מתברר כי האופי שקיבל הפסק של אביו, שונה בתכלית ממה שהונפק במקור. נכון, הוא היה הראשון לתת אישור הלכתי לעלייה להר, ועל כך יצא קצפם של גדולי הדור ההוא, אך עם זאת, בתקופה שתנועת העלייה מרימה ראש, חובה לומר זאת בקול ברור: גם אלו המורים היתר על יסוד הוראתו, טועים ומטעים.

הנה תיקון היסטורי משמעותי כפי שמציג ל'בקהילה' בנו של הרב הצבאי הראשי לשעבר, "אבי חיבר ספר על הנושא ובו הוא סוקר את דעת כל הראשונים", מקדים גורן לפני שהוא מסביר את הטעות שהשתרשה בדעת אביו, במכוון או שלא. "יש חילוקי דעות על האבן שבמסגד עומר – האם היא אבן השתייה. אבי היה סבור שהיא איננה אבן השתייה, ולו משום שהאבן אמורה להיות במעמקי האדמה, שהרי הארון היה מונח עליה. ההר כולו עשוי שכבות היסטוריות וכיום אנחנו עומדים על משהו כמו שמונים מטר מעל השכבה של אותה תקופה".

גורן נזכר ביום שלמחרת הכיבוש: "בכ"ט באייר באתי להר יחד עם אבי, נכנסנו מכיוון המסגד. ההר כולו היה נתון עדיין במלחמה ותחת אש צלפים הראה לי אבי את האבן והסביר לי את שיטתו על המיקום.

"שוחחתי עם רב אחד מתלמידיו של אבי שמורה היתר להיכנס לשטח נרחב יותר בהר. שאלתי אותו, הרי אבא הורה במפורש לאיסור, ההיתר שלו היה על שטח מצומצם בהרבה. אותו רב השיב לי במפורש: 'ההיתר שלי הוא מטעם כיבוש'".

אם נרצה להיכנס לעומקו של הדיון ההלכתי, נצטרך יריעה רחבה הרבה יותר, אך גם מבלי לעשות זאת, על פי עדותו של גורן, אביו התיר את הכניסה רק לשטח מצומצם מאוד – שגם עליו כאמור יצאו גדולי ישראל במלחמה חריפה. ההיתר הרחב כפי שהוא מקובל היום, נאסר גם על ידי הרב גורן עצמו. "אבי שלח לשם צוות מודדים של חיל הנדסה והם עלו לשם למחרת בבוקר, תוך כדי המלחמה, ועל פי המסקנות גיבש אבי את עמדתו", אומר רמי גורן ל'בקהילה'.

גורן ממשיך לתקוף את התולים היתרים שקריים בדעתו של אביו: "הייתי שם עם אבי כמה פעמים. הוא מעולם לא נכנס ממש לשטח הר הבית. לדעתו של אבי קודש הקודשים נמצא בצד צפון מערב הוא לא היה נותן לצאת החוצה מתוך מתחם העמודים, צעדנו בשטח מצומצם ממש שרק בתוכו התיר ללכת. הוא סבר שמחוץ לזה – זה כבר שטח העזרה".

"ביום השנה העשרים לפטירתו, רצו לקיים עלייה להר הבית לזכרו של אבי. מי שארגן את העלייה הזו היה ארנון סגל, פעיל מוכר למען העלייה להר הבית, סירבתי להשתתף מאחר והעלייה שלהם מנוגדת לדעתו של אבי. בעקבות כך, הם שינו את העלייה המתוכננת".

הדברים הללו אינם מונעים מנאמני ההר לעשות שימוש ציני ומכוער בהוראתו של הרב גורן. הם מצביעים לעברו ולעבר אותן בדיקות מקיפות שעשה בשטח, כאסמכתה להתיר את העלייה שלהם, בשעה שזו מנוגדת כליל לדעתו, "אבי הקפיד מאוד שלא יעלו סתם לתיירות, ובטח שלא למקומות שאסור. היו אז אנשים שהוא הציב בשערים, קראו להם קציני הר הבית, והם היו ממונים לעצור יהודים מלעבור את השטח האסור לדעתו. זה נגמר כשמסרו את ההר לוואקף. אם אבי היה רואה את מה שקורה היום, הוא היה מזדעזע ומתייחס לכך בחומרה רבה".

גדולי ישראל לאחר כיבוש ההר: "אנו מזהירים מלהיכנס לכל שטח הר הבית"

מי שאיננו מחפש לוליינות הלכתית יוכל למצוא נימוק ברור בפסק הלכה שפורסם על ידי גדולי ישראל בחודש אלולתשכ"ז, כמה חודשים לאחר כיבוש ההר: "אנו מזהירים ונמנעים מלהיכנס בכל שטח הר הבית כולו פן ניכשל חס וחלילה באיסור חמור בפגיעה בטהרת המקום הקדוש הזה".

"זאת ועוד", מוסיפים גדולי ישראל לנמק. "ברבות הימים נעלם מאיתנו המקום המדויק של המקדש, וכל הנכנס אל שטח הר הבית עלול להיכנס מבלי יודעים אל מקום המקדש וקודש הקודשים, ואז ייכשלו חלילה באיסור חמור של כרת".

על המכתב חתומים הרבנים הראשיים דאז: הרב יצחק יהודה אונטרמן והרב יצחק ניסים, ואליהם מצטרפים גדולי ישראל מכל החוגים והעדות, ובראשם פוסקי הדור הרב יוסף שלום אלישיב, הרב שלמה זלמן אוירבך והרב יחזקאל אברמסקי זצ"ל.

מכתב חוצה מגזרים זה, הופיע כאמור לאחר כיבוש ירושלים המזרחית ובעקבות התופעה של העולים להר. אך עוד הרבה קודם לכן, הזהיר הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל: "אזהרה לרבים מהאיסור החמור של הכניסה למקום המקדש והר הבית". מה יאמרו אם כן, אלו המתיימרים לצעוד לאורו?

גם דעת בנו, הרב צבי יהודה קוק, היתה תקיפה בעניין, כפי שמעיד תלמידו הרב יעקב שפירא, ראש ישיבת 'מרכז הרב': "אני אינני פוסק, ודעתי האישית לא חשובה", מצטנע הרב בשיחה ל'בקהילה', "אבל ביקשנו מאחד הרמ"ים שלנו להוציא חוברת הלכתית, לא רק על השאלה האם מותר או אסור, אלא גם להסביר שאלו המתירים גבולות מסוימים נכנסים למחלוקת, היות וזה תלוי בדעות של הראשונים, ואי אפשר להתעלם מכך שזה ספק כרת.

מן הדברים עולה כי ההיתרים, שעליהם מסתמכים העולים אל הר הבית, שנויים מאוד במחלוקת הלכתית, ואף הרבנים המתירים לא התירו את העלייה הגורפת אל כל שטח ההר, ושומר נפשו ירחק מהמקום הקדוש ולא יכניס עצמו לספקות ולאיסורים חמורים. 

דווח על תגובה לא ראויה
11.08.2019

6. אמת (דביר)

מי שחפץ לדעת האמת ולהכיר הסוגיה, ילמד את הספר הר הבית כהלכה שקיבל הסכמות מגדולי הפוסקים ומבאר את כל הסוגיה בהרחבה

דווח על תגובה לא ראויה
12.08.2019

7. מרגש??? מעציב מאוד מאוד מאוד (הדר)

דווח על תגובה לא ראויה
12.08.2019

8. מה מרגש בזה? איך אתם רוצים שיבנה בית המקדש אם העיצומו של יום אבל עליו אתם עוברים עבירה כה חמורה וגם מתגאים בזה רח (אחחחת)

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

רוני ססובר בראיון בחדשות 13 צילום: צילום מסך

צפו: מועמדת 'ימינה' לא מזהה את הרב דרוקמן

קרא עוד