אחרי 70 שנה - נמצאה הפרוכת מארונו של הרצל

לאחר 70 שנות חיפושים, התגלתה במחסן בבית הקרן הקיימת לישראל בתל אביב הפרוכת שכיסתה את ארונו של חוזה המדינה הרצל כשנקבר בירושלים

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/08/19 13:59 ו באב התשעט

אחרי 70 שנה - נמצאה הפרוכת מארונו של הרצל
תמונת ארכיון מהלוויתו של הרצל, אוגוסט 1949, צילום: קורט מאירוביץ – ארכיון הצילומים של קק"ל

בתום 70 שנות חיפושים, נפתרה תעלומת הפרוכת שכיסתה את ארונו של הרצל כשהובא לקבורה, והיא נמצאה השבוע במחסן בבית קק"ל בתל אביב. הסיפור פורסם הבוקר (ד') ב'ישראל היום'.

הפרוכת נעלמה בשנת 1949, לאחר הלוויתו של חוזה המדינה, שנקבר בוינה בשנת 1904, ולאחר קום המדינה ושוך מלחמת העצמאות, הועלו עצמותיו לישראל, על פי צוואתו, ונטמנו בקברו הנוכחי, בהר הרצל.

יו"ר קק"ל, דני עטר, שהחליט שהפרוכת תוצג מעתה במוזיאון קק"ל בבניין בתל אביב, סיפר ל"ישראל היום" כי "נפלה בחלקנו זכות גדולה למצוא את הפריט ההיסטורי החשוב הזה שמקשר אותנו לאבי הציונות, ומזכיר שוב את העובדה כי ללא ציונות לא הייתה קק"ל - וללא קק"ל לא הייתה ציונות. הפרוכת הזו היא בעלת ערך סנטימנטלי, ומעשה אמנות השזור בתולדות הציונות".

יו"ר קק"ל, דני עטר, עם הפרוכת

יו"ר קק"ל, דני עטר, עם הפרוכתצילום: חורחה נובומינסקי

לפני כשבועיים החליט דירקטוריון קק"ל שבית קק"ל ההיסטורי בתל אביב יוסב מבניין משרדים של קק"ל למלון בוטיק, שבו יהיה גם מוזיאון לשימור ההיסטוריה הציונית. השבוע, במהלך סידור מחסני המבנה ההיסטורי, מצא ד״ר אריה בן, היסטוריון ומנהל מוזיאון קק״ל זה 30 שנה, בד אפור מקופל מתחת לארון, שנראה תחילה כמו בד יוטה. רק לאחר שנפתח התגלתה הפרוכת האבודה.

תיאוריות וקונספירציות רבות עלו במהלך השנים סביב הניסיון להבין מה עלה בגורלה של הפרוכת שכיסתה את ארונו של חוזה המדינה. בשנת 1935, בקונגרס הציוני ה־19 בלוצרן, הוחלט להגשים את צוואתו של הרצל ולהעלות את עצמותיו מאוסטריה לקבורה בארץ ישראל. בהמשך ההחלטה פנתה ההסתדרות הציונית באמצעות מחלקת הנשים הציונית של ויצ"ו לאדריכל אוסקר שטרד ולאמן היודאיקה ארתור וייס, וביקשה מהם לעצב ולהכין פרוכת.