תכנית חדשה תיתן עדיפות לרוכבי אופניים והולכי רגל על חשבון רכבים פרטיים

לראשונה בישראל, מרחבים עירוניים בערים מרכזיות בישראל יתנו עדיפות להולכי רגל ותחבורה בת קיימא. שר התחבורה סמוטריץ': "בכל עיר בעולם שבה הונהגו פרויקטים דומים, צומצם השימוש בכלי רכב פרטיים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/08/19 17:38 ה באב התשעט

תכנית חדשה תיתן עדיפות לרוכבי אופניים והולכי רגל על חשבון רכבים פרטיים
שבילי אופניים על חשבון הרכב הפרטי, צילום: שאטרסטוק

משרד התחבורה מקדם בימים אלה מיזם מיוחד, להפיכת מרחבים עירוניים בערים גדולות בארץ למרחבים שיתנו עדיפות להולכי הרגל, רוכבי האופניים ומשתמשי התחבורה הציבורית - על חשבון הרכב הפרטי. זאת, במסגרת תכניתו של שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', לעודד תחבורה בת קיימא בכל רחבי הארץ.
 
במיזם המיוחד, שייצא לדרך בחודש הבא, יוכלו 30 הרשויות המקומיות הגדולות בישראל, להפוך אזורים עירוניים במרכזי הערים הצפופים, ולהופכם לאזורים נוחים ובטוחים, שיתנו עדיפות עליונה להולכי הרגל. המיזם החדש, המכונה "בזכות הדרך", מבוצע בשיתוף המועצה הישראלית לבנייה ירוקה.
 
מדובר בין השאר במתן עדיפות בדרך להולכי הרגל, על פני הרכב הפרטי. עדיפות זאת תכלול בין השאר הרחבה של המדרכות, הארכת מופע הרמזורים במעברי החציה לטובת הולכי רגל, שיפור סביבת תחנות האוטובוסים, תוספת שבילי אופניים, אפשרות לסגירת רחובות לכניסת כלי רכב, התקנת הצללות על מדרכות ועוד.
 
בימים הקרובים יפרסם משרד התחבורה "קול קורא" המיועד ל-30 הרשויות המקומיות הגדולות בישראל. המיזם מזמין את הרשויות להשתתף בתחרות, שתתקיים בין מגישי ההצעות. הפרויקטים שיתוכננו יוצגו לוועדת שיפוט מיוחדת של התחרות, ושתבחר את הפרויקטים על פי הפרמטרים שנקבעו.

השר סמוטריץ

שר התחבורה סמוטריץ'צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 לפרויקט הוקצבו 12 מיליון שקלים לתכנון הפרויקטים ברשויות שישתתפו במיזם, והמשרק יעניק להם ליווי צמוד של צוות מקצועי, הכשרות וסדנאות וכן ידע וכלים חדשניים שכבר יושמו בהצלחה במרחבים עירונים ברחבי העולם. כל פרויקט שייבחר לביצוע יזכה לתקצוב של משרד התחבורה.

שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', ציין כי המיזם נועד לעודד מעבר נוסעים מרכב פרטי לתחבורה ציבורית ולתחבורה ירוקה, ולשפר את איכות החיים של התושבים בערים. לדבריו, בכל עיר בעולם שבה הונהגו פרויקטים דומים, צומצם השימוש בכלי רכב פרטיים: "שדרוג המרחב הציבורי עבור הולכי הרגל, מיתון תנועה, וסלילת רשת שבילי אופניים יאפשרו לצמצם באופן משמעותי את השימוש ברכב פרטי, בתוך הערים, לצמצם את תאונות הדרכים, ולהפחית באופן דרסטי את זיהום האוויר הנפלט מכלי הרכב. הפרויקט משתלב גם ברצונן של הערים לחזק את העסקים במרכזן", הוסיף שר התחבורה.
 
מנהל אגף תכנון תחבורתי במשרד התחבורה, שי קדם, אמר כי התחרות מהווה הזדמנות לקדם פרויקטים לשיפור המרחב העירוני, על ידי הקצאה מחדש של זכות הדרך: "אנו מזמינים את ראשי הרשויות לקחת חלק בתהליך פורץ דרך, ולהצטרף למגמה העולמית של שדרוג מרכזי הערים באמצעות הפיכת הפירמידה – מהעדפת כלי רכב פרטיים במרכזי הערים, להעדפת הולכי רגל, רוכבי אופניים ותחבורה ציבורית. התהליך יקנה לרשויות המקומית כלים חדשניים וידע מקצועי לתכנון, קידום וביצוע מרחבים טובים, בריאים ובטוחים יותר עבור משתמשי הדרך", אמר קדם.
 
מנכ"לית המועצה הישראלית לבניה ירוקה, הילה ביניש, הוסיפה, כי החזון של המועצה הישראלית לבנייה ירוקה הוא ליצור מרחב בנוי איכותי, בריא ונגיש בישראל באחריות כלפי האדם החברה והסביבה. "המיזם המשותף עם משרד התחבורה בנושא עידוד תחבורה לא ממונעת בערים, היא דרך נוספת לקדם ולהטמיע ידע וכלים בקרב רשויות מקומיות שיסייעו לייצר מרחבים עירוניים שמעודדים הליכה ומפחיתים את השימוש ברכב הפרטי. אנו רואים במיזם זה הזדמנות חשובה להוביל לראייה הוליסטית ורחבה בנוגע למרחב העירוני" הוסיפה ביניש.