הקלות בה ניתן לזייף את כרטיס קופת החולים שלכם

בדיקות מעבדה וקניית תרופות, אלו רק חלק מהדברים שניתן לעשות לאחר זיוף כרטיס קופת החולים שלכם. תחקיר חדש מציג תמונה מדאיגה לגבי הקלות בה ניתן להגיע אל המידע הרפואי של אזרחי ישראל

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/08/19 09:42 ד באב התשעט

הקלות בה ניתן לזייף את כרטיס קופת החולים שלכם
לגשת אל המידע הרפואי הפרטי שלכם ללא בעיות, צילום: shutterstock

דרך כרטיסי קופות החולים השונות ניתן לגשת למידע הרגיש ביותר והפרטי ביותר עבורנו. אולם, תחקיר של NEXT מציג תמונה מדאיגה כאשר זיוף הכרטיסים יכול להיעשות ללא עבודה קשה ולהשאיר את המידע החסוי, נגיש וידוע לכל אדם.

בעזרת ציוד ביתי קל לזייף ולשכפל את הכרטיסים - אפשר לקנות מכונה שקוראת וכותבת כרטיסים באינטרנט, וצריך ידע בסיסי בשביל להפעיל אותה ואת התוכנה שמשכפלת אותם. בתחקיר, הכינו כרטיס קופת חולים מזויף למפיקה בשם, נתי, כשהייתה בחודש תשיעי להריונה. בדיקות המעבדה שלה - פשוט זרמו אלינו מהמכשיר. לאחר מכן, יוזמי התחקיר קנו תרופות בבית המרקחת עם כרטיס מזויף. 

קופת חולים מאוחדת כן נוקטת באמצעי הבטיחות הנדרשים כדי לשמור על המידע. ואלה התגובות של הקופות האחרות:

כללית 
"כרטיס הלקוח מבוסס על טכנולוגיה מקובלת הנמצאת בשימוש נרחב בגופים שונים. יחד עם זאת, אנו בוחנים אפשרויות למעבר לטכנולוגיה מתקדמת ומאובטחת יותר. נציין ששכפול כרטיס אישי מהווה עבירה על החוק".

מכבי
"כרטיסים מגנטיים רבים חשופים בדרכים שונות להעתקות או פריצות. מטבע הדברים לא נפרט את אמצעי ההגנה שאנחנו נוקטים בעניין זה".

לאומית
"כפי שכבר מסרנו, הכרטיס עצמו אינו כרטיס חכם ואינו מכיל בתוכו (צ'יפ) מידע כלל. הפס המגנטי ניתן לשכפול ע"י האמצעים המתאימים כמו בכל כרטיס מגנטי אחר, כמו גם בכל בכרטיסי האשראי.חשוב גם לציין, כאשר לקוח לאומית מדווח על אובדן כרטיס, הכרטיס הישן מבוטל ולא ניתן להשתמש בו יותר, גם אם מישהו שכפל אותו".

משרד הבריאות
המשרד שלח לנו תגובה כללית על נהלי השימוש בכרטיסים המגנטיים, אבל נמנע מלהתייחס לעניין עצמו.