זינוק של עשרות אחוזים בשיעור האוטיסטים בילדי ישראל

למרות ההחמרה בקריטריונים להגדרת אוטיזם, בעשור האחרון נרשמה עלייה חדה שיעור האוטיסטים בקרב ילדי ישראל. אחד הממצאים הבולטים במחקר הוא שהעלייה הדרמטית נוטה יותר לבנים

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/08/19 21:17 ג באב התשעט

זינוק של עשרות אחוזים בשיעור האוטיסטים בילדי ישראל
צילום: shutterstock

נתונים חדשים חושפים עלייה חדה של כ- 169% בעשור האחרון בשיעור האוטיסטים בקרב ילדי ישראל– כך לפי מחקר שערכה קופת החולים מכבי. לפי הנתונים, בשנת 2007 נרשם מקרה אחד של אוטיזם לכל 210 ילדים, ובשנת 2018 מקרה אחד לכל 78 ילדים. כל זאת כשהעלייה לאורך השנים היא רציפה. 

אחד הממצאים הבולטים במחקר הוא שהעלייה הדרמטית נוטה יותר למין הזכרי, כאשר בקרב בנים נצפתה עלייה של 177% בעשור, לעומת 136% אצל בנות. עם זאת, הנתון שהשכיחות לאוטיזם גבוהה יותר אצל בנים - אינו חדש. כך, אצל בנים, השכיחות לפני עשור עמדה על מקרה אחד לכל 133 ילדים, ואילו כעת - על מקרה אחד של אוטיזם לכל 48 ילדים. אצל בנות, לעומת זאת, ב־2007 נרשם מקרה אחד לכל 526 ילדות, וכיום - מקרה אחד ל־222 ילדות.

יש לציין כי העלייה נרשמה על אף ההחמרה בקריטריונים להגדרת אוטיזם, שהייתה אמורה לייצר ירידה בשיעור המאובחנים. כמו כן, גם תהליך האבחון השתנה, ובנוסף לאבחון של רופא מומחה, נדרשת גם מעורבות של פסיכולוג התפתחותי. 

שיעורי העלייה בקרב הילדים המאובחנים כאוטיסטים עולים גם מסביב לעולם. כך למשל, ממחקרים בארה"ב עולה שבעבר רוב הילדים שאובחנו על הספקטרום האוטיסטי (יותר מ 60% מהם) היו בעלי לקות שכלית, והיום נתון זה עומד על פחות מ־40%. כלומר, העלייה המשמעותית באבחונים היא דווקא בקרב ילדים המוגדרים על פי רוב "בתפקוד גבוה"