נשות הרבנים נגד נשות הכותל

"מבקשת להפסיק בחילול הקודש במקום המקודש לעם כולו" - כותבת אשת זקן הראשון לציון, הרבנית חנה בקשי דורון לרב הכותל. אליה הצטרפו רבניות נוספות שדורשות לא לאפשר ל'נשות הכותל' להפר את הסדר ברחבת הכותל

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/08/19 15:38 כט בתמוז התשעט

נשות הרבנים נגד נשות הכותל
נשות הכותל, צילום: פלאש 90

הרבנית חנה בקשי דורון, רעיית הראשון לציון מבקשת מרב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ' לשמור על הסדר שמפרות, לטענתן נשות הכותל, ברחבת הנשים של הכותל המערבי. "אני חנה בקשי דורון מצטרפת למחאה ולבקשה להפסיק בחילול הקודש במקום המקודש לעם כולו. בתקווה שרב הכותל לא ימשוך ידיו בטיפול בדבר כי בנפשנו הדבר", אומרת הרבנית כשהיא מתכוונת לנשות הכותל שמגיעות לרחבה מדי ראש חודש.

במכתב, שנשלח לקראת ראש חודש אב שיחול מחר, ועליו חתומות גם הרבית עידית איצקוביץ, הרבנית אביבה קטן, לאה אהרוני העומדת בראש ארגון 'נשים למען הכותל' ונשים נוספות המגיעות להתפלל בכותל מדי ראש חודש, הן מפרטות באריכות את הבעיות אותן הן רואות בהתנהלות אנשי הקרן למורשת הכותל בראשי חודשים בשמירה על המתפללות ועל הסדר במקום.

בין השאר הן כותבות על הרעש שמייצרת אותה קבוצה, תוך שימוש במגברים קטנים ('מדונות') ועל הדחיפות והאלימות שלהן כלפי המתפללות מבלי לקבל כל סיוע מהסדרניות במקום "מאבטחות מטעם הקרן למורשת הכותל, שומרות סביב מעגל קרקס התפילה את נשות הפרובוקציה, ומתעלמות במכוון, על פי הוראות שקבלו, מסבלן של אלפי הנשים והנערות שמסביב, הסובלות מדחיפות וקריאות "עופו מפה" ושאר צרחות וציחקוקים, מחיאות כפיים ועוד מצד אותה קבוצה, ובמקום לשמור על הסדר, שזהו לכאורה תפקידן, הן שומרות על אותה קבוצה ומאפשרות לה להמשיך בהפרעה לסדר."

נשות הכותל בתפילה

נשות הכותל בתפילהצילום: ללא

בנוסף הן מציינות את הכנסת ספר התורה למקום בניגוד לתקנות, כל זאת מבלי שלדבריהן יש ממי לבקש לאכוף את הסדר במקום "כאשר בראש חודש תמוז התלוננה אחת הנשים בפני האחראי על השוטרים על הכנסת ספר תורה בניגוד לחוק והנוהל, ודרשה שיעצרו אותן, ויקחו הספר מידיהן, ענה השוטר -לכי לרב הכותל ותתלונני. היא הלכה ובשורה התחתונה אמר לה רב הכותל,  שמואל רבינוביץ. "תלכי ותצעקי ושיהיה בלגן".

עוד הן קובלות על התנהלות המשטרה שלא מאפשרת לנשים הכואבות למחות על חילול המקום ולוקחת נשים לחקירה "מזה יותר מחצי שנה שהמשטרה סותמת פיות לנשים הבאות למחות על חילול הקודש, קוראות מכאב ליבן ונלקחות לחקירה במשטרה, תוך איומים. וכך מכניעים את הצדיקות ופוגעים בהן קשות."

בהמשך המכתב, שהעתקים ממנו נשלחו גם לרבנים הראשיים, לרבני העיר ירושלים ולשר הדתות, הן פונות בדרישה לרב הכותל להורות לאנשיו בקרן למורשת הכותל לאכוף את הסדר במקום ולשמור על הנשים הבאות להתפלל "שתהיה הגנה כראוי על אלפי הנשים והנערות הבאות לתפילה, תוך נקיטת הפעולות המתבקשות מצד רשויות החוק בכותל - הן אנשי הקרן למורשת הכותל שנתונים לסמכות רב הכותל והן כוחות המשטרה." ואף לדאוג לעצירת ההפרות של נשות הכותל בכלל ובהבאת ספר תורה מדי ראש חודש בפרט "אכיפת התקנה האוסרת הבאת ספר תורה לעזרת הנשים ועצירתן כבר בבידוק הבטחוני. ולמצער הוצאת הספר תורה מהרחבה כשהן מתחילות לקרוא בו, בניגוד לחוק ולתקנות."

בסיום הם פונות לרב הכותל בתקווה לקראת התפילה מחר ובכלל "כולנו תפילה שנוכל להגיע לכותל ולשפוך שיחנו לפני רבונו של עולם בקדושה ובטהרה, בסיוע הגורמים האמונים על הסדר במקום."