120 שנים אחרי שהורשע בריגול - דרייפוס יועלה לדרגת גנרל

הקצין הצרפתי־יהודי אלפרד דרייפוס יועלה לדרגת גנרל, למעלה ממאה שנים אחרי שהורשע על לא עוול בכפו בריגול לטובת גרמניה - כך הודיעה שרת ההגנה בצרפת

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/08/19 15:05 כט בתמוז התשעט

120 שנים אחרי שהורשע בריגול - דרייפוס יועלה לדרגת גנרל
משפטו של דרייפוס, צילום: shutterstock

צדק היסטורי: שרת ההגנה של צרפת, לורנס פרלי הודיעה כי בכוונתה להעניק דרגת גנרל לקצין היהודי אלפרד דרייפוס, שנפטר לפני 84. לפני 120 שנה עמד הקצין היהודי למשפט והורשע בריגול לטובת גרמניה. בעקבות הסיפור שכונה 'פרשת דרייפוס' החל גל אנטישמיות בצרפת שבעקיפין עזר להולדתן של ההסתדרות הציונית ומדינת ישראל.

דרייפוס הורשע בריגול ובגידה, קיבל מאסר עולם ונשלח לרצות את עונשו באי השדים. רק לאחר מספר שנים נחשף הבוגד האמיתי שביצע פעולות ריגול עבור גרמניה, אולם דרייפוס שוב נמצא אשם במשפט חוזר שנערך ב־1899. רק שבע שנים לאחר שריצה מאסר זוכה דרייפוס לחלוטין בעקבות חנינה נשיאותית. אף ששוחרר, הצבא הצרפתי נזהר במהלך השנים לטהר לחלוטין את שמו של הקצין היהודי. כך למשל כשניסה פסל בשם טים להציב פסל בדמותו של דרייפוס בחצר המטכ"ל הצרפתי, נכשל ניסיון זה והפסל הוצא במוזיאון היהודי.

פסלו של דרייפוס

פסלו של דרייפוסצילום: shutterstock

כעת רוצים בצרפת להעניק צדק, גם אם מאוחר, לקצין היהודי שהואשם בריגול אף שהיה חף מפשע. למרות העוול שנגרם לדרייפוס, שהואשם בריגול עבור גרמניה כאשר היה סרן בצבא הצרפתי, גם היום לא כולם במדינה מרוצים מהיוזמה של פרלי.

שרת ההגנה, שמעוניינת בין היתר להזהיר מפני גל האנטישמיות שמעכיר את צרפת, הודיעה על כוונתה להעניק לדרייפוס את דרגת הגנרל במהלך טקס זיכרון למגורשים היהודים על ידי משטרת צרפת למחנות ההשמדה במלחמת העולם השנייה. "כשאני חושבת על אלפרד דרייפוס, כשאני קוראת על קיר הזיכרון את שמות הילדים היהודים שגורשו לאושוויץ (למעלה מ־4,000 ילדים גורשו מצרפת למחנות השמדה - ג"ק), עולה וצצה אותה שאלה – מה היה עתידם של אותם ילדים אלמלא היו גוזלים אותו מהם", אמרה פרלי. 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן