שלום כיתה א': יותר חרדים, פחות ערבים במוסדות החינוך

על פי נתונים של משרד החינוך, מוסדות החינוך החרדיים נרשמת מגמת עלייה במספר התלמידים, לעומת מוסדות החינוך במגזר הערבי שם דווקא נרשמת ירידה. עוד עולה מהנתונים כי בעשרים השנים האחרונות נרשמה עלייה של קרוב למיליון תלמידים במערכת החינוך

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/07/19 20:32 כח בתמוז התשעט

שלום כיתה א': יותר חרדים, פחות ערבים במוסדות החינוך
צילום: shutterstock

מנתונים חדשים של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהוצגו בדו"ח מיוחד בנושא, המתבססים על נתוני "במבט רחב" של משרד החינוך עולה כי יותר במוסדות החינוך של המגזר הערבי נרשת עלייה במספר התלמידים, אך הניגוד כך במוסדות הלימוד של המגזר הערבי דווקא נרשמת ירידה. 

על פי הנתונים, בדו"ח חיברו אסף וינינגר ואלירן זרד,בשנת הלימודים האחרונה (2018-2019) 20.3% מהתלמידים בכיתות א' היו חרדים, לעומת 14.5% בשנת 2000. מנגד ובהתאם למגמה דמוגרפית של ירידה בשיעורי הפריון במגזר הערבי, מספר התלמידים הערבים ירד בכמעט שישה אחוזים בעשר השנים האחרונות. בשנת 2008 הם היוו 28.5% מכלל התלמידים, לעומת 22.9% בשנה האחרונה.

עוד עולה מהנתונים כי בעשרים השנים האחרונות נרשמה עלייה של קרוב למיליון תלמידים במערכת החינוך: בשנת הלימודים האחרונה למדו בבתי הספר ובגני הילדים 2,314,552 מיליון תלמידים לעומת 1,586,057 בשנת 1999.

שתי תופעות נוספות אשר צוברות תאוצה בקרב תלמידים חרדים וערבים. באשר לחרדים, רבים מהם בוחרים שלא ללמוד במוסדות החינוך שלהם, ואילו בקרב תלמידים ערבים, מתחזקת מגמת המעבר לחינוך הממלכתי יהודי. זוהי תופעה שאמנם מתרחשת בממדים זעירים, אך על פי חוקרי חינוך – היא צפויה להתחזק בשנים הקרובות.