השומרון אירח כתבים מכל העולם: "מאמינים בשלום בין אנשים"

30 כתבים זרים הגיעו לביקור בשומרון, והופתעו לראות את ראש מועצת שומרון ומנהיג מוסלמי מציגים אלטרנטיבה לרשות הפלסטינית. דגן: "הזדמנות גדולה לשינוי אמיתי. אנחנו מאמינים בשלום בין אנשים ולא בין ניירות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/07/19 23:05 יז בתמוז התשעט

השומרון אירח כתבים מכל העולם: "מאמינים בשלום בין אנשים"
דגן עם השייח ג'עברי, צילום: רועי חדי

30 כתבים מכלי התקשורת המובילים באירופה, הגיעו לסיור בשומרון. זאת כחלק מפעילות ההסברה הבינלאומית של המועצה האזורית שומרון. הכתבים ביקרו בשבי שומרון ונפגשו עם ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, עם שייח אשרף געברי המנהיג ואיש העסקים מחברון ועם וערן בודנקין סמנכ"ל מפעל אלון, בו התרחש הפיגוע הכפול לפני שנה, שבו נרצחו זיו חג'בי וקים לברנגרוד יחזקאל. השיחה נסובה על השאיפות של טראמפ בנוגע לדו קיום כלכלי במזרח התיכון וכיצד הנושא כבר מתבטא בשטח בפועל.

בין השאר הגיעו לסיור כתבי ה daily maily הבריטי, ה -  la stampa האיטלקי, ולה פוינט הצרפתי, הכתבים נדהמו כאשר שמעו על הדו קיום ושיתופי הפעולה העסקיים הנרקמים מאחורי הקלעים בין המתיישבים ביו"ש לערביי יו"ש, ומצד שני מהעדות ממקור ראשון של אשרף געברי, שסיפר על הנסיונות של הרשות הפלסטינית לטרפד כל אופציה לדו קיום ואף על מעצר חברו שיצא גם הוא לוועידת בחריין.

הכתבים עם דגן וג

הכתבים עם דגן וג'עבריצילום: רועי חדי

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון פתח את הפאנל ואמר: "אנחנו נמצאים כעת 26 שנים לאחר הסכם אוסלו. 26 שנים שנשפך בהן המון דם יש הרבה מאוד הסכמים של שלום, הרבה מאוד וועידות של שלום, המון פוליטיקאים שמתפרנסים משלום. רק דבר אחד אין: שלום.
 העובדה שהשייח ג'עברי ואיתו עוד הרבה מנהיגים ערביים מקומיים יושבים עם אנשים כמוני שמייצגים את ההתייבות היהודית ביהודה ושמרון, זו הזדמנות גדולה לשינוי אמיתי. 
אנחנו מאמינים בשלום בין אנשים ולא בשלום בין ניירות. אנחנו מאמינים שדו קיום צריך לצמוח מלמטה. אחד הדברים המדהימים בעיני הוא שיש ארגונים של זכויות אדם שרוצים דו קיום ושלום ולכן הם עושים חרם כנגד איזורי התעשייה ביהודה ושומרון. בזמן שזהו אולי המקום היחיד שבו יהודים וערבים עובדים יחד, המקום היחיד שבאמת יוצר שלום

שייח אשרף ג'עברי הוסיף מצדו: "החזון שלנו הוא לפתח את הכלכלה הפלסטינית באמצעות קשרים עסקיים עם ישראל. אני משוכנעים שאין דרך להקים מדינה ללא כלכלה חזקה ניסינו בדרך האלימות ולא השגנו דבר. הדרך האידיאלית היא לשתף פעולה עם הישראלים. וזה ייתן יתרון כלכלי לשני הצדדים".

הכתבים זרים מאירופה הוזמנו על ידי ארגון EIPA  בכדי להכיר את המורכבות של דו הקיום בישראל והגיעו לביקור תקדימי בשומרון. בין הכתבים הבכירים של כלי התקשורת המובילים באירופה. 

 מנהל האסטרטגיה וראש המשרד הישראלי של EIPA, טל רבינא, סיפר כי מאות הכתבים והעורכים האירופים שמארח הארגון בהחלט מופתעים להיווכח בכל סיור מחדש, עד כמה המציאות שהם רואים משם - מאירופה, רחוקה מהמציאות שנכפית על ישראל לנוכח פעילות ארגוני הטרור. עם זאת, המפגש הבלתי אמצעי שהם היו עדים לו בין ראש מועצת השומרון, יוסי דגן לבין איש העסקים מחברון, היה ללא ספק האירוע המרתק ביותר עבורם וחשף אותם לעובדה ש: "שלום מלמטה"  אפשרי ועשוי גם להיות יעיל מ"שלום של פוליטיקאים" ובמיוחד כאלה הספונים בבירותיהם באירופה ואינם מבינים בהכרח את מורכבות האתגרים שכולנו חווים כאן"