סקר: רוב הציבור מעדיף לפנות לגוגל - ולא לרב

העידן הדיגיטלי משנה גם את פני הרבנות. סקר חדש מגלה כי כמחצית מהאוכלוסייה נמנעת מלפנות לרבנים; התכונה שרוב הציבור מחפש אצל רב, היא ענווה וצניעות; ובמקרה של סוגיות הלכתיות - אנחנו מעדיפים לפנות לרבי גוגל

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 16/07/19 11:08 יג בתמוז התשעט

סקר: רוב הציבור מעדיף לפנות לגוגל - ולא לרב
פשוט שואלים את גוגל, צילום: shutterstock

כמחצית מהאוכלוסייה נמנעת מפניות לרבנים באופן כללי, כמו כן, התכונה שרוב הציבור מחפש אצל רב, היא לא הידע וההשכלה שלו, אלא דווקא הענווה והצניעות שלו. בנוסף, רוב העונים אמרו כי במקרה של סוגיות הלכתיות - הם פשוט פונים לרבי גוגל. 

על פי סקר של מכון 'מסקר' שהוזמן ע"י קרן 'אחד לאחד' ומרכז ברקאי להכשרת רבנים, בו נשאלו סה"כ 400 איש ואישה דתיים עולה כי 90% מהציבור הדתי מחזיקים ברב קבוע או מעוניינים ברב קבוע שאיתו יוכלו להתייעץ, כאשר מעל 50% העידו שהתכונה החשובה ביותר להם בבחירת רב היא 'צניעות וענווה' לעומת 38% שהעידו כי יבחרו רב לפי ידע תורני עשיר.

מתוך הסקר

מתוך הסקרצילום: הותר לשימוש

נתון מעניין נוסף שעולה מהסקר הוא הקשר עם הרב בנושאים שאינם הלכתיים, כך למשל יותר משליש (35%) מהדתיים הליברליים מתייעצים עם רבנים גם בנושאים שאינם קשורים באופן ישיר להלכה. כאשר בקרב הציבור הדתי כולו כמעט 50% מכלל הנשאלים בסקר העידו כי הנושא החשוב ביותר עליו יפנו לרב להתייעצות הוא פיקוח נפש, זהו נתון משמעותי להתחשב בעובדה שרק 28% אמרו שהתייעצו עם רב בנושאים של התפתחות רוחנית.

מתוך הסקר

מתוך הסקרצילום: הותר לשימוש

כמו כן, רוב הציבור מעדיף להתייעץ עם רב דווקא בנושאים כמו; התפתחות רוחנית והתלבטויות בנושאי פיקוח נפש, ובפחות בנושאים כספיים ועניינים הקשורים למקום עבודתם. 

מתוך הסקר

מתוך הסקרצילום: הותר לשימוש

עוד עולה מן הסקר כי נשים פונות יותר לרב לקבל תשובות לשאלות הלכתיות מאשר גברים כאשר 38% מכלל הנשים בציבור הדתי העידו שפונות לרב כאשר הן נתקלות בשאלה הלכתית לעומת 31% גברים בלבד. לא רק בקרב הנשים נרשמת פופולריות לרבנים, כ-53% מהצעירים מדווחים כי מחזיקים ברב קבוע אליו הם מרגישים בנוח לפנות כאשר נתקלים בשאלות הלכתיות.

מתוך הסקר

מתוך הסקרצילום: הותר לשימוש

הרב יצחק נריה מייסד קרן ׳אחד לאחד׳: "משמח לראות בתוצאות הסקר עד כמה לצעירים עד גיל שלושים חשוב שיהיה קשר לרב, החיבור הזה ממחיש בצורה נפלאה את הצורך לגדל תלמידי חכמים משלנו שיהוו כתובת ומצפן רוחני. אם זאת לציונות הדתית יש אתגר גדול והוא האינטרנט שהפך להיות אמצעי מהיר ופזיז לפתרון סוגיית הלכתיות אך לא איכותי, ולכן ישנה חשיבות רבה לגדל דור אברכים מצטיינים בישיבות הציונות הדתית שימלאו את הביקוש לרבנים איכותיים ובקיאים בציונות הדתית על שלל גווניה".