מה קורה באמת בטיפולי ההמרה

ראיון מיוחד עם מי שעמד בראש ארגון שעוזר למתמודדים מול סוגיות של ייעוץ לנטיות מיניות, וטיפול בנטיות הפוכות, ומי שמכיר מקורב את התהליך. "זה לא שונה מכל טיפול פסיכולוגי אחר. אין כדורים, אין מכות חשמל ואין מגע פיזי"

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 15/07/19 20:32 יב בתמוז התשעט

מה קורה באמת בטיפולי ההמרה
מה באמת קורה בטיפולי ההמרה, צילום: shutterstock

הרב שלמה גולדרייך, לשעבר מנכ"ל מרכז הסיוע 'עצת נפש' אומר בראיון לכיפה כי טיפולי ההמרה הם לא יותר מטיפולים פסיכולוגיים. טיפולים ללא תרופות, וללא מגע גופני. הארגון שבראשו הרב גולדרייך עמד, נועד כדי להושיט יד למי שמתמודד מול סוגיות של ייעוץ לנטיות מיניות ועוד.

מה זה בעצם טיפולי המרה? איך זה מתבטא?
"זה פחות או יותר נראה כמו טיפולים פסיכולוגיים. כמו לדוגמה בן אדם שיש בעיה של שליטה בכעס, ומגיע לפסיכולוג כדי לעשות את החיים שלו טובים יותר. מדובר בסופו של דבר בטיפול סטנדרטי".

יש גם טיפולים פסיכיאטרים, כדורים?
"לא ידוע לי על תרופות שעוזרות לבעיה הזאת".

יש איזה אקט פיזי בטיפול?
"ממש לא. אולי לפני מאה שנה עשו דברים כאלה. זה טיפול פסיכולוגי רגיל".

כל מי שמדמיין שיש טיפול מימי הביניים זאת לא התמונה?
אני לא מכיר דבר כזה בכלל. זה טיפולים שמדברים בהם, מגיעים לילדות של הבן אדם, זה הכיוון. פחות או יותר. זה תלוי בבן אדם. יש כל מיני דרגות בדברים הללו, כמו בטיפולים אחרים. קשה לי להבין איך יורדים על הרב רפי פרץ, שר החינוך, דווקא על זה שהוא מחבק ומקבל. אני חושב שהיו צריכים לתת לו צל"ש על הדברים שהוא אמר. צריכים לתת חופשיות לאנשים, איך הם רוצים לטפל בדברים האלה. יש כאן התקפות של אנשים שלא מאמינים שיש זכות לבן אדם להביע דעה. גם לשר החינוך יש זכות להביע דעה.

על ספת הפסיכולוג

על ספת הפסיכולוג, ככה נראים טיפולי המרה?צילום: shutterstock

מי שמתנגד להושטת יד לעזרה, הוא בן אדם חשוך

הרב גולדריך אומר כי הוא באופן אישי מכיר אנשים שנמשכו בעבר לבני מינם, וטיפלו בזה בטיפולים פסיכולוגים רגילים, והתחתנו ובנו משפחות והולידו ילדים. הרב גולדריך לא אוהב את המונח "טיפולי המרה", ואומר כי הוא לא יכול להבין איך אפשר להתנגד לבן אדם שמבקש עזרה. "לדעתי זה חשוך להביע דעות כאלו. הרי אנשים שמתנגדים לזה, אלו אנשים ש'רוממות החופש בגרונם'. אנשים שאומרים שמותר לעשות כל דבר מתחת לשמים, פתאום פה זה אסור. זה פנאטיות לאסור על בן אדם לקבל עזרה, אחרי שהוא עצמו מבקש אותה".

הם יגידו לך שזה טבעי להימשך לבני מינם
"אנחנו נותנים יד לאנשים שפונים אלינו. אם בן אדם לא פונה אלינו, אנחנו לא יוצרם קשר איתו. לפי דעתי יש איזה "המרופוביה". אני לא יודע למה".

קיים חושש שברגע שאומרים שיש טיפול, סימן שיש כאן פגם – ויש חשש שאנשים יפגעו בעצמם
"זאת אומרת שהם בעצם רוצים לעצור את הבן אדם הבא שרוצה לבקש עזרה. אם יש אנשים שיש להם מחשבות אובדניות, אז גם בזה צריך לטפל. לפי דעתי אין הבדל במספר ההתאבדויות במדינות שמקבלים את ההומוסקסואליות ובמדינות שלא מקבלים זאת".

בסופו של דבר אתם רואים בהומוסקסואליות כדבר לא טבעי
"אתה שואל רב בישראל אם זה בסדר? איך רב בישראל שמאמין בתורה ובמצוות יכול להגיד שזה בסדר? הרי כתוב שמשכב זכר זה דבר שהוא פסול. אם לבן אדם יש נטייה כזאת, והוא צדיק גמור, זה לא אומר שהוא עשה עבירה. אבל זה שהוא בעצמו ירצה לטפל ולשנות את זה, אז חלק מהחסד שאנחנו עושים בשביל כל אחד ואחת זה להושיט יד".

ח"כ אלעזר שטרן אמר לכיפה שהיהדות לא צריכה להיכנס לחדר המיטות של אף אחד
"אז הוא רוצה אולי למחוק את פרשת קדושים? אני מקווה שהוא לא אמר את זה בצורה כזאת. אני מקווה שהוא מאמין בכל הפסוקים בכתובים בתורה. אם בתורה יש איסור על משכב זכר, אז צריך לקיים את זה. הרי, אם בן אדם חומד באשת חברו, אז צריך לאפשר לו את זה, בגלל שיש לו נטייה כזאת? יש לנו הצלחות רבות, אז למה לא לתת לבן אדם את הסיכוי?"

מעריך את חברו, אך לא בטוח שיצליח. שטרן

הוא מאמין בכלל בתנ"ך? | ח"כ אלעזר שטרןצילום: פלאש 90. הדס פרוש

ברגע שבן אדם חומד באשת רעהו, הוא פוגע ברעהו, כשהוא נמשך למין אחר, הוא לא פוגע באף אחד אחר
"אז אתה בעד רק מצוות שבין אדם לחברו? יש לנו מצוות בתורה. מי שיש לו נטיות, הוא מרגיש לא בסדר עם עצמו. אני לא נכנס לצדדים הפסיכולוגיים של זה. אני רק אומר שצריך לתת לבן אדם את הצ'אנס, את ההזדמנות אם הוא מבקש אותה. אני לא מבין מה רע בזה".

אולי אנחנו חיים בעידן שבו אסור לנו להתבטא בכל מה שקשור לקהילה הלהט"בית?
"אני מקווה שלא. אבל מהפרשה הזאת, נראה לי שכן. מאוד התפלאתי אחרי שראיתי את הכותרות נגד הרב רפי, ואז שמעתי את מה שהוא אמר, לא הצלחתי להבין אם זה אותו שר חינוך שמדברים עליו. אני חושב שתקפו בלי לחשוב".