יוזמות העצומה מגיבות: תנו לנו להרגיש בנוח בכנס של החמ"ד

לאחר שמאות מורות, מורים וגננות מכל רחבי הארץ חתמו על פנייה בבקשה לאפשר אזורי ישיבה נפרדים בכנס החמ"ד השנתי, יוזמות המכתב מזדהות ואומרות: "אם אני אומרת שאני מרגישה לא בנוח, לרקוד ולשיר ליד גברים. אז זה לגיטימי לבקש מרחב"

חדשות כיפה גלעד כהן ויהונתן קליין, חדשות כיפה 10/07/19 12:38 ז בתמוז התשעט

יוזמות העצומה מגיבות: תנו לנו להרגיש בנוח בכנס של החמ"ד
הכנס האחרון של החמ"ד, בו ישבו יחד, צילום: הותר לשימוש

אתמול (ג') פורסם לראשונה בכיפה על העצומה של מחנכים ומחנכות בחמ"ד (החינוך הממלכתי דתי) שמבקשים לאפשר ישיבה נפרדת בכנסים הבאים. לאחר שהדברים עוררו סערה, יוזמות המכתב נחשפות ומגיבות. "יצאתי בתחושה שהיה חסר באירוע מרחב נשי", אומרת ציפי גינזבורג, אחת מיוזמות העצומה ומוסיפה "העלתי את הנושא בקבוצה של מורות וגננות חמ"ד ומהתגובות היה ברור שהדבר מפריע לרוב מוחלט של המשתתפות".

הבקשה לאפשר מרחב נפרד לנשים וגברים בכנסים הבאים של החמ"ד הגיעה לאחר הכנס השנתי האחרון, בו התקיימה הופעה של הזמר ישי ריבו, הופעה בה ישבו משתתפי הכנס, גברים ונשים יחד. "מעבר לשאלה הלכתית, זה פשוט לא נעים שכדי לצאת לשירותים צריך לעבור דרך שורה של גברים", אומרת ציפי, גננת בגן של החמ"ד בתל אביב. "אנחנו מבקשות מהנהלת החמ"ד לאפשר ישיבה נפרדת בכנסים הבאים. מקום שיהיה מיועד לנשים, כדי שנוכל להרגיש יותר בנוח. אם אני אומרת שאני מרגישה לא בנוח, לרקוד ולשיר ליד גברים. אז זה לגיטימי לבקש מרחב". 

"הכנס היה מדהים במיוחד", אומרת אחת ממשתתפות האירוע. "אולם יצאתי בתחושה לא נוחה מצורת הישיבה באירוע שלמעשה לא אפשרה מרחב נשי. העלתי את הנושא בקבוצה של מורות וגננות חמ"ד ומהתגובות היה ברור שהדבר מפריע לרוב מוחלט של המשתתפות. המושב המרכזי שאליו התייחסנו נמשך כשעתיים וכלל גם הופעה והכנסת ספר תורה, היה נחמד אם היה מתאפשר גם לנשים להרגיש בנח להתלהב ולשיר בהופעה ושמחת הכנסת ספר התורה. אני גדלתי בחמ"ד. כל המשפחה שלי זה החמ"ד". 

מלכתחילה המטרה הייתה לבדוק אם יש עוד כמה נשים שמרגישות לא בנוח באירוע, בכדי ליזום פגישה בנושא עם הנהלת החמ"ד. בקבוצת הווטסאפ התפתח דיון בנושא, בו הגיבו גם לא מעט גננות ומורות שסיפרו שנמנעו מלהגיע בשנים האחרונות לכנס לאחר שהיעדר מרחב נשי גרם להן להרגיש שלא בנח. כעת ישנם למעלה מ-260 חותמים תוך כמה שעות, רובן גננות ומורות.

אלישבע, מורה מבת-ים, ששותפה גם היא ליוזמה מבהירה כי בניגוד למה שהוצג על ידי גורמים שהגיבו לפנייה, אין כאן כוונה לתקוף את החמ"ד. "אין לי ספק שבהנהלת החמ"ד קשובים ורוצים לקבל משוב אמיתי מהשטח ולאחר שראינו שמדובר בדבר שיש לו דרישה רחבה חשבנו שנכון להציף זאת. אני חושבת שהמילה "הפרדה" גורמת כנראה לארגונים מסויימים קונוטציות שליליות, אף אחת מאתנו לא מדברת על המנעות מהשמעת קולות של נשות מקצוע בכנסים, כל מה שאנחנו מבקשות זה שיאפשרו גם לנו לחוש בנוח, גם ערכית וגם אנושית בהתאם לערכי החמ"ד".

ארגון נאמני תורה ועבודה הגיב לפנייה זו וקבע כי "בהצבת הדרישה להפרדה יש מעשה שאינו צנוע".