סמוטריץ' על אוטובוס השבת ברמת גן: "החלטה רעה ופופוליסטית"

שר התחבורה תקף את ראש עיריית רמת גן על אישור הפעלת קווי האוטובוס בעיר בשבתות. "אות קין מתנוסס על ראש העיר שקיבל החלטה פופוליסטית ורעה כנגד תושביו". ליברמן דווקא בחר לשבח את שאמה-הכהן. בנאמני תורה ועבודה קוראים לשבת ולדבר

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/07/19 10:13 ז בתמוז התשעט

סמוטריץ' על אוטובוס השבת ברמת גן: "החלטה רעה ופופוליסטית"
אילוסטרציה, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

התגובות למלחמת השבת ברמת גן. שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', תוקף הבוקר (ד') את ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, על אישור קווי האוטובוסים בשבתות בעיר. סמוטריץ' כתב כי "היהדות והשבת הם בסיס קיומנו כאן. רמיסה כל כך בוטה של הסטטוס קוו היא לא משהו שניתן לקבל.  התן וקח הפוליטי יעשה במגרש הפוליטי".

סמוטריץ' הוסיף עוד: "ציבורית, אות קין מתנוסס על ראש העיר שקיבל החלטה פופוליסטית ורעה כנגד תושביו, כנגד השבת, כנגד המרקם העדין שאנחנו חיים בתוכו כבר 70  שנה וכנגד היהדות. בעיקר עצוב ביום הזה".

מנגד, יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, בחר דווקא לשבח את ראש עיריית רמת גן, וכתב: "שאפו ענק לראש עיריית ר"ג כרמל שאמה הכהן על החלטה שקולה, אחראית ומידתית", כתב ליברמן. "מצד אחד לאפשר לכל תושבי העיר להגיע בשבת למרכזי בילוי וחופים בתל אביב, ומצד שני לבחור במסלול נסיעה ברחובות מרכזיים, מבלי להיכנס לשכונות ומבלי לעבור ליד בתי כנסת, מתוך התחשבות  בתושביה הדתיים של ר"ג והסביבה. זו המתכונת שצריך ליישם גם בערים אחרות, בהפעלת תחבורה ציבורית ופתיחת מרכולים בשבת. 
מיד עם כינונה של הכנסת ה-22 "ישראל ביתנו" תגיש הצעת חוק שתעביר את כל האחריות והסמכות על פתיחת מרכולים ותחבורה ציבורית בשבת מידי שר הפנים לידי ראשי ערים ופרנסי העיר. זאת תהיה אחת מהדרישות הבסיסיות שלנו  בקואליציה הבאה.   
כל הכבוד כרמל שאמה הכהן!"

תנועת נאמני תורה ועבודה קוראת להגיע להסכמות בנושאי דת ומדינה: "מי שחשב שהציבור החילוני ישב בצד ויחכה שהפוליטיקאים הדתיים יואילו בטובם לאפשר לו לנסוע בתחבורה ציבורית בשבת - טעה", אומרים בתנועה. "אנחנו אומרים ואמרנו כל הזמן - הדרך להפוך את השבת לערך מאחד ומשותף הוא להגיע לפשרות בהסכמה רחבה, על בסיס אמנת גביזון-מדן. אין סטטוס קוו ואי אפשר לשמור עליו כשיש צורך גדול לאוכלוסיות רבות להתנייד בשבת. 
כמו בנושא המסחר בשבת, ההתעקשות להתנגד לכל פשרה, הובילה לשינוי המציאות בשטח, תוך הפיכת השבת לאבן מחלוקת ולהעמקת הקיטוב בין דתיים וחילונים. 
יש לשבת מיד לשולחן ביחד, דתיים, מסורתיים וחילונים, ולחשוב כיצד להפוך את השבת מזירת הקרבות המדממת שהיא הפכה להיות בחסות אינטרסים פוליטיים ציניים, ליום מנוחה לאומי אשר מאפשר לכלל הקבוצות בחברה הישראלית לחיות ביחד בשלום ובסולידריות".

גם במפלגות הדתיות זעמו על ההחלטה. ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי-האיחוד הלאומי) כתב הבוקר: ""יותר מששמרו ישראל את השבת, שמרה השבת את ישראל". מיצר על כך שבעיריית רמת גן, בחרו בפגיעה בסטטוס קוו, בחרו בחילול השבת באמצעות תחבורה ציבורית,  בפגיעה בקדושת השבת.
מחזק את ידי הנאבקים למען שמירת השבת וערכי הנצח של עם ישראל. נמשיך לחזק את תודעת שמירת השבת, למען חוסננו הלאומי והחברתי".

חברו למפלגה, ח"כ אופיר סופר, הצטרף לדברים וכתב כי "אין כאן שאלה שבדת בלבד, אלא שאלה ציבורית ולאומית. לכל עם ועם יש מסורת של השקפות, אמונות, מנהגים - השומרת עליו... " (מאיר דיזינגוף ז''ל). יש לי המון אהבה לעיר רמת גן. כצנחן היא זכורה לי כעיר מאוד מחברת, העיר המאמצת של הצנחנים. אני שואל לאן לעזאזל אתה לוקח את זה אדון כרמל שאמה? ובעבור מה - אהבת התקשורת?

"מאז ומתמיד רמת גן היוותה גשר בין חילונים, חרדים, דתיים ומסורתיים. בהינף יד מגיע ראש העירייה שמתיימר לקרוא לעצמו מסורתי מבית ופשוט הורס את כל המרקם בין האוכלוסיות בעיר במספר החלטות פופוליסטיות והזויות שהשיא שלהן הגיע אתמול בישיבת מועצת העיר.  
אדוני ראש העירייה, אם אתה מתכוון להפוך את רמת גן לתל אביב 2 אולי כדאי שתלמד קצת ממאיר דיזינגוף עליו השלום, שלמרות היותו חילוני לא נתן יד לפגיעה ביום קדושתו של העם היהודי". כתב סופר.