הרב שרלו: לבית הדין יש כוח רק אם הציבור נותן בו אמון

"אם בית הדין כלל לא התקבל על ידי הציבור – אי הסכמה עם הקביעות הנורמטיביות של בית הדין מותרת לחלוטין". הרב יובל שרלו מתייחס לכוחו של בית הדין בפרשת הרב טל

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/07/19 14:18 ד בתמוז התשעט

הרב שרלו: לבית הדין יש כוח רק אם הציבור נותן בו אמון
הרב יובל שרלו, צילום: אריה כץ

ראש ישיבת אורות שאול וראש תחום אתיקה ב'צהר', הרב יובל שרלו, מגיב היום (א') למחלוקת הציבורית שהתעוררה בעקבות פסיקת בית הדין המיוחד בפרשת הרב שמואל טל: "תהליך שיפוטי נפתח בבירור העובדות", כותב הרב שרלו ב'זיק' היומי שנשלח בווטסאפ למנויים. "לבית המשפט יש נקודת מוצא – מי התובע ומי הנתבע, יש חזקות פתיחה שונות, יש דרכים להביא ראיות מסוגים שונים, ובית המשפט מנסה ככל יכולתו לקבוע מה באמת התרחש במציאות".

הרב שרלו מסביר כי "בשל העובדה שהראיות השונות מונחות אך ורק בפני בית הדין – קשה לערער על העובדות. הציבור חייב להיזהר מאוד מקביעת עמדות כתוצאה מעובדות חלקיות, או שמיעת צד אחד בלבד. 
בשלב השני, בית הדין מחיל את הנורמות הראויות לדעתו על המציאות שהתבררה. כאן בוודאי ניתן לטעון כלפי בית הדין שהעמדות הנורמטיביות שלו שגויות מאוד. לעתים הדבר נובע מתפישות תרבויות וחברתיות שונות, לעתים הדבר נובע מעמדות מוסריות שונות, לעתים הדבר נובע מהבנות פסיכולוגיות שונות. לעתים, חס ושלום ממצבים אלה, מחוסר אמון בבית הדין. 

"חובת הציות לבית הדין תלויה כמובן במעמדו. אם זהו בית הדין שהתקבל על ידי הציבור ולו גם בדיעבד – הציבור חייב לכבד את פסקיו גם אם אינו מסכים לקביעות הנורמטיביות שלו;
על אחת כמה וכמה אם בית הדין התקבל על ידי הצדדים השונים, ב"נאמנים עלי".

"אולם, אם המציאות היא אחרת ובית הדין כלל לא התקבל על ידי הציבור – אי הסכמה עם הקביעות הנורמטיביות של בית הדין מותרת לחלוטין. 
דברים אלה נכונים בכל הקשר של בית דין שנדרש לסוגיה כלשהי".   

הרב יובל שרלו מפעיל רשת של קבוצות ווטסאפ, ערוץ טלגרם ועמוד פייסבוק, הקרויים 'זיקים', בהם הוא שולח מדי יום התייחסות קצרה במבט תורני על שלל נושאים. להצטרפות לקבלת הזיק היומי לחצו כאן.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן