תקדים: רבנים רפורמים יוכלו לערוך לוויות צבאיות

המדינה הבהירה בבית המשפט, במענה לעתירה של עמותת חדו"ש לחופש דת, כי רבנים מזרמים שאינם אורתודוקסיים יוכלו לערוך טקסי הלוויות בצה"ל

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 04/07/19 13:14 א בתמוז התשעט

תקדים: רבנים רפורמים יוכלו לערוך לוויות צבאיות
בית עלמין צבאי. אילוסטרציה, צילום: גילי יערי, פלאש 90

צה"ל והרבנות הצבאית יאפשרו לרבנים ורבות רפורמים וזרמים אחרים לנהל טקסי קבורה צבאית, ולוויות חילוניות בבתי עלמין צבאיים. כך הבהירה המדינה לבית המשפט העליון, בדיון שנערך היום בעתירה שהוגשה ע"י עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, נגד צה"ל.

בשנת 2017 עתרה חדו"ש בדרישה כי ישונו פקודות הצבא באופן שיאפשר קבורה צבאית מלאה אשר מכבדת את תפיסת עולמם ואורחות חייהם של חללי צה"ל שהם ומשפחותיהם מעדיפים קבורה חילונית  או דתית לא אורתודוכסית.

בתגובה על פניות חדו"ש לעתירה ולמו"מ שנערך בין הצדדים, הסכים צה"ל לחזור ולתקן את הפקודות באופן שיאפשר בחירה באופי טקס הלוויה הצבאית, בהתאם לדרישת חדו"ש, וזאת בין בלוויה צבאית שנערכת בבית עלמין צבאי ובין בלוויה צבאית שנערכת בבית עלמין אזרחי.

לוויה צבאית. ארכיון

לוויה צבאית. ארכיוןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בדיון שנערך היום לפני בג"צ התחייב צה"ל לפרסם בחודשים הקרובים את התיקון הנוסף לפקודות אשר בו יקבע כי (במהלך תיאום הלוויה יידע ראש הזירה את שאיר הבשר הקרוב ביותר למנוח המייצג את רצונו של הנפטר, כי באפשרותו לקבור את החלל בקבורה צבאית אשר תתאים לאורחות חייו ואמונותיו ולצורך כך הוא רשאי לערוך שינויים בטקס הלוויה הצבאית ובלבד שמבנה הטקס יישמר), בפקודות ייקבע גם כי רק בנסיבות חריגות יוכל רמ"ח נפגעים לא לאשר שינויים שמבקשת המשפחה מטעמים הנוגעים לנהלי הטקס והרבנות הצבאית מטעמים הנוגעים לנהלי הטקס הדתיים או בשל פגיעה בקדושת בית הקברות.

במענה לחששות שהביעה חדו"ש, לפיהם שיקול הדעת המוענק לרבנות הצבאית ישמש להגבלת חופש הבחירה של המשפחות , דרשו השופטים הבהרות מב"כ המדינה, אשר השיב כי הרבנות הצבאית לא תתנגד לכך שרבה רפורמית, למשל , תנהל את החלק הדתי בטקס קבורה צבאי לבקשת המשפחה וכי אינו יכול לחשוב על דוגמה קונקרטית שבה לא תכובד בקשת המשפחה לטקס חילוני או לא אורתודוכסי.

הרב עו"ד אורי רגב, מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הביע סיפוק מן המהפך אשר יאפשר עתה, לדבריו, הכרה מלאה ומעשית בזכותן של משפחות חללי צה"ל להעניק להם כבוד אחרון התואם את אמונתם ומכבד את דרך חייהם, הרב רגב הוסיף והביע תקווה כי הפקודות החדשות יתפרסמו בהרחבה ובהקדם.

מדובר צה״ל נמסר לחדשות כיפה כי "בידי משפחות חללי צהל הבחירה ביחס למקום קבורת יקירם (בבית קברות צבאי או שאינו צבאי) ולאופיו של טקס הלוויה. משפחות המבקשות כי יקירם יובא לקבורה בטקס צבאי, רשאיות לבצע התאמות במרכיבי הטקס, בתיאום חיל הרבנות הצבאית ובאישור ראש מחלקת נפגעים. הסדר זה, הוטמע לאחרונה בפקודות הצבא הרלוונטיות.

עוד נמסר כי "תנועת חדו"ש פנתה לרשויות הצבא בדרישה לשנות את הכללים שנוגעים לטקס הלוויה הצבאית, ואף הגישה עתירה לבג"ץ בעניין. בקשת התנועה נבחנה, ואף התקיים איתה שיח. בעקבות זאת הוכנסו מספר שינויים בנהלים המסדירים את הנושא. 

"יחד עם זאת, לא נמצא מקום להיעתר לדרישות נוספת של התנועה. הודעה על כך נמסרה לבית המשפט העליון, ובפניו מתנהלת העתירה. בדיון שהתקיים הבוקר, בפני בית המשפט העירו השופטים כי אין מקום להתערבות בצעדים שנקטו רשויות הצבא והציעו לעותרים לחזור בהם מהעתירה. החלטת בית המשפט תינתן בהמשך".