שנתיים מאסר? אלה הרבנים והרבניות שמחתנים זוגות במקום הרבנות הראשית

שנה לאחר שהקימו את מיזם "חופות", לחיתון אורתודוקסי שלא דרך הרבנות הראשית, חשפו ב"השגחה פרטית" רשימה חלקית של רבנים ורבניות שלוקחים חלק ביוזמה, חרף החוק שאוסר זאת ומאיים במאסר: "אף חוק לא יצליח להרתיע"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 30/06/19 16:50 כז בסיון התשעט

שנתיים מאסר? אלה הרבנים והרבניות שמחתנים זוגות במקום הרבנות הראשית
מתחתנים שלא דרך הרבנות. אילוסטרציה: חתונה, צילום: shutterstock

כשנה לאחר שחשפו את מיזם הנישואין הפרטיים שהקימו, בארגון השגחה פרטית חשפו היום (א') את רשימת הרבנים והרבניות שמוכנים לחתן זוגות, כדת משה וישראל, שלא דרך הרבנות הראשית ובכך להסתכן במאסר.

בשנת 2013 נחקק בישראל "חוק החופות", ובו נקבע כי מי שחתן זוג שלא דרך הרבנות הראשות דינו עונש מאסר: "כל שאינו דואג לרישום הנישואין או הגירושין שלו, או לרישום הנישואין או הגירושין שהוא סידר לאחר, דינו – מאסר שנתיים".

למרות זאת, הארגון שהקים את הכשרות הפרטית הקימו את מיזם "חופות" בקיץ 2018 ולדבריהם עד כה התחתנו דרכם כ-150 זוגות וכ-100 נוספים צפויים לעשות זאת בקרוב. בארגון מדגישים כי החתונות נעשות לפי כל הכללים ההלכתיים האורתודוקסים וכי הזוגות שפונים ל'חופות' נדרשים להגיש מסמכים ותצהירים שנועדו לוודא את הכשירות ההלכתית והמשפטית שלהם להתחתן, ולחתום בנוסף לכתובה גם על הסכם 'בצדק ובהגינות' למניעת סרבנות גט ועל שטר התנאה להתמודדות עם מצבים קיצוניים של עגינות.

עד כה, שמות הרבנים נאסרו לפרסום, בין היתר מחשש להיענש על פי חוק, אך היום החליטו חלק מהמחתנים והמחתנות לחשוף את עצמם. ברשימת הרבנים והרבניות ניתן למצוא את אהרון ליבוביץ, צ'אק דוידסון, יהודה שרבי, אבי קדיש, דוד וולק, שמחה לוי, אדם דרוקר, שמואל לבנס, בן מרניק, דניאל קגנוביץ', חיים לייטר, ויהושע לוקס, אביטל אנגלברג, שרה סגל-כץ, אביטל הוכשטיין, ובתיה רוזן-גולדברג.

ממשיך להילחם ברבנות

ממשיך להילחם ברבנות. הרב ליבוביץצילום: השגחה פרטית

"הזוגות שמגיעים אלינו ל'חופות' עושים זאת או מכיוון שהרבנות הראשית סירבה שלא-בצדק לרשום אותם לנישואין, כמו מי שעוברים גיור אורתודוקסי דרך גיור כהלכה ואהבת הגר, או מכיוון שהזוג עצמו מסרב מסיבות אידיאולוגיות להינשא דרך הרבנות אומר ראש תחום חתונות בהשגחה פרטית, הרב צ׳אק דוידסון.

לדבריו, "לכל הזוגות שבאים אלינו חשוב להתחתן כדת משה וישראל, וזאת למרות שלא חסרות היום אפשרויות ידידותיות לעשות טקסים דרך ארגונים כמו התנועה הרפורמית או 'הויה'. מצאנו את הדרך החוקית להתמודד עם האיום בשנתיים מאסר, וכל מסדרי הקידושין שלנו - הם אנשי ונשות הלכה מסורים, שלא מוכנים לתת לרבנות הראשית להמשיך להרחיק זוגות מהיהדות".

מנכ"ל השגחה פרטית, הרב אהרון ליבוביץ, מוסיף כי "בזמן שבתי הדין הרבניים מתעמרים ביהודים על בסיס מבטא, צבע עור ומגדר, ובזמן שהרב הראשי לישראל נלחם בניסיונות לצמצם את התופעה של סחטנות וסרבנות גט, לרבנים ולרבניות המתונים אין יותר את הפריבילגיה להישאר ניטרליים. המדרון הזה תלול וחלקלק".

עוד הוא אמר כי "אף חוק לא יצליח להרתיע זוג שרוצה להתחתן כפי שהתחתנו במשפחתו מזה דורי דורות, ושום פוליטיקאי חרדי – וזה לא משנה אם מדובר על סמוטריץ' או דרעי וליצמן – לא יוכל למנוע מרבנים מתונים לתת מענה הלכתי ואחראי לזוג שמבקש עזרה בקיום מצווה".