מנדלבליט פסל את ההפרדה בקורסי נהיגה מונעת

היועץ המשפטי לממשלה נימק את החלטתו בכך שחוק איסור הפליה במוצרים ובשירותים אוסר על הבחנות לא רלוונטיות בין גברים ונשים. ח"כ יעקב אשר: "מנסים לכפות על צבור שומרי המצוות אורח חיים אחר, ללא התחשבות באמונתם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/06/19 09:33 יח בסיון התשעט

מנדלבליט פסל את ההפרדה בקורסי נהיגה מונעת
היועמ"ש אביחי מנדלבליט, צילום: פלאש 90

אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה, קבע כי האישור שנתן לפני כמה שנים משרד התחבורה, להפרדה בין גברים לנשים בקורסים לנהיגה מונעת אינו חוקי. עם זאת, מנדלבליט התיר לקבוצות שהתארגנו באופן עצמאי לפנות למשרד התחבורה ולבקש קורס נפרד. ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) הגיב בזעם: "אותם אלה שרוממות הדמוקרטיה בגרונם וחרב ההסתה בידם מנסים בכל דרך אפשרית לכפות על צבור שומרי המצוות את אורח חייהם שלהם, ללא כל התחשבות באמונתם של האחרים".

מנדלבליט נימק את החלטתו בכך שחוק איסור הפליה במוצרים ובשירותים אוסר על הבחנות לא רלוונטיות בין גברים ונשים. בגלל הפגיעה הקשה בעקרון השוויון, החוק מאפשר הפרדה בשני תנאים: הראשון הוא שהיעדר הפרדה ימנע את מתן השירות לציבור הדורש הפרדה, והשני הוא שההפרדה קשורה לאופי השירות או המוצר. על שני תנאים מצטברים אלה הוסיף היועמ"ש שיקול נוסף, התייחסות עקרונית לציבור הרחב שנפגע מהפיכת ההפרדה לטבעית. לדברי מנדלבליט, הפגיעה שעלולה להיגרם מקורסים נפרדים היא ביסוס והרחבה של מרחבי חיים, שההבחנה הנעשית בהם בין גברים לנשים אינה רלוונטית: לא מדובר בתאי שירותים, גם לא בחוף רחצה נפרד.

משרד התחבורה מסר כי הוא "מקיים קורסי נהיגה מונעת לכלל האוכלוסייה ולקבוצות מעורבות. עם זאת, לפי הכרעת היועץ המשפטי לממשלה, המשרד רשאי לקיים קורסי נהיגה מונעת לקבוצת נרשמים שהתאגדה באופן עצמאי כקבוצה נפרדת". 

ח"כ יעקב אשר הגיב ב'יתד נאמן' על ההחלטה ואמר: "אותם אלה שרוממות הדמוקרטיה בגרונם וחרב ההסתה בידם מנסים בכל דרך אפשרית לכפות על צבור שומרי המצוות את אורח חייהם שלהם וזאת בשם פרשנות מעוותת של החוק ע"פ השקפת עולמם ללא כל התחשבות באמונתם של האחרים, הדאגה המלאכותית שלהם שלא תהיה הדרת נשים וכפיה היא צביעות ואינה מתכתבת עם המציאות שכן מדובר על נשים וגברים שזה רצונם ללמוד בנפרד. הוראת היועמ"ש היא פגיעה חמורה והדרה של ציבור גדול שכל חטאו הוא שמירה על ההלכה המסורה לנו בכל הדורות. נפעל לשנות את הפרשנות המשפטית המדירה הזו בכל האמצעים כולל חקיקה".