בד"ץ למזגן? מכון צומת: "מנסים להפחיד את הציבור"

בציבור החרדי פורסמו מודעות לפיהן יש מזגנים שגורמים לחילול שבת ועל כן יש צורך בחותמת כשרות מהודרת. ראש מכון צומת דוחה את הדברים: "אין כל מקום להחמיר. יש שנלחמים נגד הקידמה, אך הקידמה הטכנולוגית רק מסייעת לנו לעשות את השבת נעימה יותר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/06/19 16:45 יז בסיון התשעט

בד"ץ למזגן? מכון צומת: "מנסים להפחיד את הציבור"
כשרות למזגן?, צילום: shutterstock

האם גם מזגנים חייבים להיות עם חותמת כשרות? לפי בד"ץ הרב רובין בהחלט כן, אך במכון צומת טוענים כי מדובר בהפחדת ציבור שומרי המסורת לשווא.

"הידעתם?", נכתב במודעה שפורסמה בקרב הציבור החרדי, "כשאתם נכנסים בשבת לחדר בו פועל המזגן נוכחותכם וחום גופכם משפיע על פעילות המזגן נמנעים מחילול שבת ח"ו. רוכשים רק מזגן עם כשרות בד"ץ מהדרין הרב רובין".

מדובר במזגנים מסוג אינוורטר אשר מווסתים את פעולת המזגן לפי מספר פרמטרים, ביניהם כמות הנוכחים בחדר. לעומת אנשי הבד"ץ מוצר זה מחייב חותמת כשרות אחרת, המשתמשים במזגן מסתכנים בחילול שבת, אך ראש מכון צומת, הרב מנחם פרל, דחה טענה זו.

בתשובה לפניות שהגיעו למכון צומת בעקבות פרסומים על איסור להשתמש בשבת במזגני אינוורטר חדישים כתב הרב פרל כי "על פי שיטת הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, הדבר מותר לכתחילה. גם הרב ישראל רוזן זצ"ל קבע בעבר  שהמזגנים החדישים טובים יותר לשימוש בשבת מבחינה הלכתית".

הרב מנחם פרל, ראש מכון צומת

הרב מנחם פרל, ראש מכון צומתצילום: מכון צומת

הרב ציין כי אמנם יתכן שיש הבדלים בין כמה סוגים של מזגני אינוורטר, אך ברור שהם אינם כבים ונדלקים אלא עובדים על עקרון של שינוי זרם ולכן מותר להשתמש בהם לכתחילה, "גם אם יש מזגני אינוורטר שגם נכבים בגלל רגישות יתר ונדלקים מהר יותר, בכל מקרה ההשפעה זניחה ולדעתנו אין כל מקום להחמיר".

עוד אמר הרב פרל כי "יש מי שמבקש להפחיד את הציבור אך המזגן לא שונה במאומה מהמקרר המודרני שגם הוא עובד בשיטת אינוורטר. יש שנלחמים נגד הקידמה, אך הקידמה הטכנולוגית רק מסייעת לנו לעשות את השבת נעימה יותר ללא כל פעילות אקטיבית מכוונת מצדנו, ולכן מותרת"  הרב פרל מסביר כי גם לשיטת הגאון, הרב אשר וייס ודאי מזגנים חדישים אלו כשרים לחלוטין לשימוש בשבת".

לדבריו, "שיטת מכון צומת היא שמזגן אינוורטר עדיף בשבת מאשר מזגן רגיל מכיוון שבמזגן 'רגיל' יש תרמוסטט המפעיל ומנתק את מדחס הקירור בטמפרטורה מסוימת. גם אםהאדם הנכנס לחדר או פותח חלון וכדומה עלול להשפיע על הטמפרטורה, הסיכוי לכך רחוק, האדם אינו מתכוון והציבור נוהג להתיר, כמו במקרר, ועדיף ממנו".

לצד זה ציינו במכון צומת כי אם המזגן מותאם ומחובר למערכת בית חכם, ובמקרה כזה גם גלאי התנועה שמותקנים בחלל החדר כשאין תנועה, יכבו את המזגן בחדר, יש לנטרל את הגלאים לפני השבת.