הרב שרלו: "אסור לעשות עיסקאות טיעון עם נבחרי ציבור"

בגלל שהאופציה מוצעות רק לחלק מהאוכלוכסיה, הרב יובל שרלו טוען כי הסדרי טיעון זה דבר פסול. בנוסף: "צריך להיזהר ממצב בו ההרשעה בעסקת הטיעון אינה משמעותית, ומאפשרת למורשע לגמד את העבירות שעבר"

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 18/06/19 19:43 טו בסיון התשעט

הרב שרלו: "אסור לעשות עיסקאות טיעון עם נבחרי ציבור"
אשת ראש הממשלה, הגברת שרה נתניהו בדרכה לבית המשפט השבוע, צילום: פלאש 90, יונתן סינדל

הרב יובל שרלו יצא נחרצות נגד המושג - "עסקאות טיעון", זאת לאחר שבתחילת השבוע, רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו הודתה בבית משפט השלום בירושלים במסגרת הסדר הטיעון שאליו הגיעה במסגרת פרשת המעונות. "צריך להיזהר בראש ובראשונה מהפיתוי להודות הודאות שווא", כותב היום (ג') הרב שרלו.

"במבנה המשפטי הקיים, עסקות טיעון הן רע מועיל מאוד בחלק גדול מהמקרים", כותב הרב. "הן מקצרות את הדיון המשפטי, ואת כל מה שכרוך בכך. הן מאפשרות התמודדות במצבים בהם הראיות חזקות אך עדיין אינן וודאיות. הן מוצדקות מאוד כאשר טראומת העמידה על דוכן העדים וחקירה נגדית נחסכת מנפגעי עבירה. וביסודו של דבר – הן משיגות חלק גדול ממטרות המשפט, ואת ההרשעה החיונית. הן מתאימות מאוד לאחד היסודות בהלכה, התובע מניעת עינוי דין. ברם, הם לעתים אסורות".

החקיקה בארה"ב לא תואמת את ההלכה היהודית. הרב יובל שרלו

החקיקה בארה"ב לא תואמת את ההלכה היהודית. הרב יובל שרלוצילום: דוברות ארגון צהר

הרב שרלו טוען כי צריך להיזהר בראש ובראשונה מהפיתוי להודות הודאות שווא, כדי לזכות בעיסקת טיעון שתוריד את עננת המשפט ואת כל הכרוך בו. "אסור לעשות עיסקאות טיעון עם נבחרי ציבור ודמויות מרכזיות שכן התהליך המשפטי עצמו חיוני כדי להשיג חלק ממטרותיו: הרתעה, הבנה ציבורית של המתרחש, והצבת נורמות חדשות".

בתוך כך, סובר הרב כי צריך להיזהר ממצב בו ההרשעה בעסקת הטיעון אינה משמעותית, ומאפשרת למורשע לגמד את העבירות שעבר."הן אסורות כאשר הן הן מוצעות רק לחלק מהאוכלוכסיה ולא מונגשות לכלל הציבור, 'משפט אחד יהיה לכם'. ובעיקר – אף עיסקאות הטיעון חייבות להיות חלק מרדיפת הצדק. צדק צדק תרדוף". 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן