אושר: רחוב בירושלים על שם הרב יהודא ליאון אשכנזי 'מניטו'

בוועדת השמות של עיריית ירושלים אושר כי רחוב בשכונת הר חומה ייקרא על שמו של הרב יהודא ליאון אשכנזי, מגדולי רבני יהדות צרפת ואחד מחשובי ההוגים היהודים במאה שעברה. חבר מועצת העיר דן אילוז: "בשורה חשובה לחברה הישראלית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/06/19 18:24 יד בסיון התשעט

אושר: רחוב בירושלים על שם הרב יהודא ליאון אשכנזי 'מניטו'
שכונת הר חומה בירושלים, צילום: הדס פרוש, פלאש 90

היום (ב') הובא לאישור בוועדת השמות של עיריית ירושלים, האיתור בשכונת חומת שמואל (הר חומה) בעיר, לרחוב על שם הרב יהודא ליאון אשכנזי (מניטו). 

הרב יהודא ליאון אשכנזי, הידוע בכיוני "מָנִיטוּ" מגדולי הוגי הדעות והמנהיגים הרוחניים בציונות הדתית ובקרב יהדות צרפת בפרט. הוא היה דמות משמעותית בקרב יהודי צרפת. היה ראש בית הספר למנהיגות יהודית באורסיי. היה מראשי "אסכולת פריז למחשבת ישראל" (L'école de Pensée Juive de Paris), תנועה אינטלקטואלית רוחנית שפעלה להציג את תורת ישראל באמצעות לשון תרבותית מודרנית ואקדמאית, אוניברסלית.

הרב יהודא ליאון אשכנזי מניטו

הרב יהודא ליאון אשכנזי מניטוצילום: מכון מניטו

במהלך פעילותו כיושב ראש הצופים היהודים בצרפת נפגש בישראל עם הרב צבי יהודה קוק, אשר עשה עליו רושם גדול והכיר לו את תורת אביו על גאולת ישראל. הרב אשכנזי אמר שהוא "הוריד לי את התורה לארץ". על תלמידיו הבולטים של הרב מניטו נמנים הרב אורי שרקי, הרב שלמה אבינר, הרב יהושע צוקרמן, הרב יהודה בן ישי, הרב ד"ר אליהו רחמים זייני, חכם דוד מנחם, פרופ' ג'ורג' מנדלבאום, הרב דוד בן־עזרא, הרב יוסף אטון, פרופ' רות רייכלברג ופרופ' אנדרה היידו ועוד רבים.

חבר המועצה דן אילוז (התעוררות) אמר לאחר ההחלטה: "זוהי בשורה חשובה לחברה הישראלית, הרב מניטו הינו דמות חשובה מאוד שההכרה שלו בחברה הישראלית הולכת וגדלה. הרב יצר חיבור בין תפיסה יהודית מזרחית - לתפיסת הרב קוק, בין קבלה ורציונליזם, בין לאומיות לערכים אוניברסלים".
עוד הוסיף: "הרב מניטו השפיע על כל המשפחה שלי. הוא היווה חלק משמעותי בכך שהיום אני לא רק חי בארץ אלא גם פועל למען מדינת ישראל ועם ישראל. וכמוני גם למאות תלמידים דוברי צרפתית שהיום נמצאים בעמדות השפעה במדינה. ראוי שיקבל את ההכרה שמגיע לו במרחב הציבורי הירושלמי, ואני מברך על ההכרזה היום".