החלימו מסרטן - אבל לא יכולים לקבל משכנתה

אנשים שהחלימו מהמחלה עדיין לא מקבלים אישור מחברות הביטוח למשכנתה, זאת למרות שעברו כבר 9 חודשים אחרי שהתיקון לחוק נכנס לתוקף

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/06/19 09:49 יד בסיון התשעט

החלימו מסרטן - אבל לא יכולים לקבל משכנתה
לא מאשרים להם משכנתה, גם למי שהחלים, צילום: shutterstock

חברות הביטוח, כמעט שנה אחרי שהשתנה "חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ברכישת ביטוח", מסרבות למכור ביטוח חיים לאנשים שהחלימו מסרטן - ובעיקר נשים שעברו סרטן שד. למרות התיקון בחוק, שנכנס לתוקף בספטמבר ונועד להקטין אפליה כלפי החולים והמחלימים, הקשיים נמשכים בתום המחלה, כך פורסם בממון.

מאז הפרסום בחודש פברואר ערכה רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון שימועים בנושא למספר גופים, ואף שהכללים הובהרו לא הרבה השתנה, והחברות ממשיכות להגיב בסירוב וטרטורים - או מציעות תנאים דרקוניים.
 
לפי התיקון שיזמו חה"כ קארין אלהרר ומשה גפני, אדם עם מוגבלות מקצרת חיים יכול לרכוש ביטוח חיים למשכנתה. ניתן לקבל הלוואה לדיור של עד מיליון שקל, וסכום הביטוח יהיה חצי מהסכום (ועד חצי מיליון שקל). כיוון שלמחלימים מוצע ביטוח חיים יקר יותר, המדינה אמורה לסבסד לזכאים את הפרמיה ב-300 שקל בחודש, ולסיוע זה מוקצים 5.4 מיליון שקל בשנה. עם זאת, "ממון" חשף גם כי אף מחלים לא קיבל סבסוד כזה אף שהתקציב כבר הוקצה, כי טרם גובשו תנאי הזכאות. מאז עברו 4 חודשים, ועדיין, תקנות לחוד ומציאות לחוד.
 
מרשות שוק ההון נמסר בתגובה: "אנו עוקבים אחר יישום החוק ורואים בחומרה אי־עמידה בהוראות. באחרונה ערכה הרשות שימועים בנושא לכמה גופים".