הרב אריאל: "אסור להפלות גוי בתרומת כליה"

אחד מבכירי רבני הציונות הדתית התייחס בכרך החדש של סדרת ספרי "תחומין" לחשיבות שבתרומת כליה: "אם תפורסם אמירה בשם תורת ישראל כביכול, שתפסול תרומה של ישראל לנוכרי, עלולה להתפרץ איבה גדולה"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 13/06/19 10:46 י בסיון התשעט

הרב אריאל: "אסור להפלות גוי בתרומת כליה"
הרב אריאל, צילום: פלאש 90. אורן נחשון

פסק הלכה חדש של הרב יעקב אריאל, שיפורסם בכרך החדש (ל"ט) של השנתון תחומין, קובע אסור להפלות מי שאינו יהודי בתרומת כליה.

רב העיר רמת גן לשעבר התייחס בספר מבית מכון צומת, היוצא לאור בימים אלו, לדיני תרומת הכליות ולחובת תורם הכליה להעדיף את קרובו, מדין 'מבשרך אל תתעלם'. בנוסף ציין הרב כי התורם להעדיף את בן יישובו משום 'עניי עירך קודמים'. ובמקרה שאדם חבל בחברו ופגע בכליותיו חלה עליו אחריות אישית לרפאו.

יש לציין כי לפי הרב אריאל יש להעדיף חולה יהודי על פני גוי, במידה ושניהם נמצאו מתאימים, אך הוסיף כי במידה וש "חולה נוכרי שרקמותיו מתאימות לאלו של התורם, ואין כרגע ישראל הנזקק לכלייתו, יש לתרום לנוכרי ולא להמתין עד שיהיה ישראל מתאים".

השתלת כליה

אילוסטרציה: השתלת כליהצילום: shutterstock

הרב הוסיף כי "אם תפורסם אמירה בשם תורת ישראל כביכול, שתפסול קטגורית כל תרומה של ישראל לחולה נוכרי, עלולה להתפרץ איבה גדולה שעלולה להביא לסכנת נפשות ממשית, בגלל כלי התקשורת והרשתות, ואם חלילה ייוודע שבקצה העולם יהודי נמנע מלהציל גוי בשבת, תתפשט מיד הידיעה בעולם ותחל הסתה שתתפשט ועלולה לעלות בחיי אדם ומדובר בהצלת נפשות של חולים ישראלים המצפים לתרומה שתציל את חייהם".

בנוגע לחשיבות תרומת כליה הוא ציין כי "תרומת כליה אינה מסכנת את התורם ולכן מצווה להתנדב ולהירשם ברשימת התורמים הפוטנציאליים. אמנם  אין חובה אישית להיכנס למאגר תורמי הכליות, כי מדובר בניתוח ובהסרת אבר חיוני אך מי שנרשם למאגר הנ"ל 'קדוש ייאמר לו' ומרגע שמתבררת התאמה בין רקמות התורם לרקמות החולה חל על התורם חיוב אישי לתרום מדין 'לא תעמוד על דם רעך'". הרב אריאל דן במצב שבו הורי התורם מתנגדים לתרומת הכליה וקובע כי אין חובה לציית להם, אלא במקרה שדאגתם עלולה לפגוע בבריאותם הגופנית או הנפשית.