שקד: סיכוי סביר שאחזור בבחירות הקרובות

שרת המשפטים לשעבר התארחה בכנס ACC והתייחסה לסיכוי שתשוב למערכת הפוליטית בקרוב. על פסקת ההתגברות אמרה: "מדינת ישראל חולה במחלקת החקקת והבגצת. אם בג"ץ יפסול חוקי יסוד זו תהיה רעידת אדמה משטרית"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 11/06/19 10:43 ח בסיון התשעט

שקד: סיכוי סביר שאחזור בבחירות הקרובות
שקד בנאומה בכנס, צילום: ללא קרדיט

שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, התארחה הבוקר (ג') בכנס השנתי של ACC - ארגון היועצים המשפטיים בתל אביב והתייחסה לעתידה הפוליטי.

לשאלת מנחה האירוע, העיתונאי בן כספית, האם היא מתכננת לשוב למערכת הפוליטית היא ענתה: "כן". וכשהיא נשאלה מתי זה עתיד לקרות היא השיבה כי סביר שזה יהיה כבר עכשיו, כלומר במערכת הבחירות הקרובות.

בנוגע לרפורמות השונות במערכת המשפט אמרה כי "כמו שבמגזר הציבורי כמות היועמ"שים גדלה באופן משמעותי, כך גם במגזר הפרטי". לדבריה אחת הסיבות המרכזיות לכך היא "שישראל חולה במחלקת חקקת. הכנסת מחוקקת הכי הרבה חוקים בשנה. כל חוק גורר גם חקיקת משנה ויש לנו גם את כמות הרגולטורים הגדולה ביותר במדינות OECD. כיו"ר ועדת השרים לחקיקה צמצמתי את כמות החקיקה ב 50 אחוז. כל שבוע היו מגיעות 40 הצעות חוק ואישרתי בממוצע שתיים כך שבאופן יחסי הצלחתי לצמצם את כמות החקיקה". 

שקד ונשיא ACC

שקד ונשיא ACCצילום: ללא קרדיט

בנוסף היא מתחה ביקורת על בית המשפט העליון ואמרה כי רצתה "לשנות את דרך הבחירה של יועמ"שים בין היתר כדי שגם אנשים כמוכם מהשוק הפרטי יוכלו להתמודד לתפקידים. חשוב שתהיה תחלופה וגם מהשוק הפרטי יוכלו להגיע לשוק הציבורי. היה קול זעקה כאילו אם הופכים את דרך בחירת יועצים משפטיים ממכרז לוועדת איתור - אנחנו בקץ הדמוקרטיה. כמובן שזה מופרך. בוועדת איתור השר יכול להביע את דעתו אבל אי אפשר לבחור מי שלא ראוי". 

על פסקת ההתגברות אמרה: "קידמתי את חוק יסוד החקיקה שכולל את פסקת ההתגברות. בעקבות התפתחות המהפכה החוקתית והעובדה שביהמ"ש נטל לעצמו סמכות לפסול חוקים נוצר קונצנזוס שצריך להסדיר את היחסים בין הרשויות". לדבריה, מספיק רוב של 61 ח"כים בלבד כדי להעביר מחדש חוק שפסל בג"ץ: "זה האיזון הנכון"

לסיום ציינה כי יש מי שרוצה להגביר את כוחה של מערכת המשפט, מה שלטענתה יצור בעיה גדולה: "יש גם סעיף שאומר שבג"ץ לא יכול כלל לפסול חוקי יסוד. זה היה קונצנזוס כל השנים. בשנים האחרונות החלו לדבר בעולם על תיקון חוקתי לא חוקתי. כיוון שבגץ לקח לעצמו את הסמכות לפסול חוקים אין לו כל סמכות לפסול חוקי יסוד. אם נגיע לזה זו תהיה רעידת אדמה משטרית. אני מאמינה שלא נגיע לזה".