משתמשים בנייד בנהיגה? כנראה שיעצרו אתכם

בחמש השנים האחרונות הכניסה המדינה כחצי מיליארד שקל מדו"חות על שימוש בנייד. הכבישים המובילים בדו"חות - כביש 4, איילון וכביש ירושלים-ת"א. בתוך 3 שנים - מספר הדו"חות על שימוש בנייד הוכפל

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 10/06/19 12:13 ז בסיון התשעט

משתמשים בנייד בנהיגה? כנראה שיעצרו אתכם
משטרת התנועה, צילום: shutterstock

עלייה חדה בדו"חות על שימוש בסלולרי בנהיגה. מנתונים שפרסמה משטרת ישראל, לבקשת התנועה לחופש המידע, עולה כי בשלוש השנים האחרונות הוכפלו הדו"חות על שימוש בנייד בזמן נהיגה. בשנת 2015 חולקו 61,751 דו"חות כאלה, וכעבור שלוש שנים, ב־2018, זינק מספר הדו"חות ל־124,882. זינוק נוסף נרשם בשנה הנוכחית, כאשר מאז חודש ינואר חילקה המשטרה 69,941 דו"חות – קצב שנתי של 160 אלף דו"חות. הנתונים פורסמו ב'כלכליסט'.

עוד עולה מהנתונים שפורסמו, כי הכביש המוביל בדו"חות על שימוש בנייד הוא כביש 4, בו חולקו בחמש השנים האחרונות 43,612 דו"חות כאלה. במקום השני, בפער ניכר, נמצא כביש נתיבי איילון החוצה את תל אביב, בו חולקו 28,236 דו"חות כאלה. בכביש ירושלים-תל אביב, מספר 1, חולקו 21,664 דו"חות, מה שמעמיד אותו במקום השלישי ברשימה.

בהמשך טבלת הכבישים המובילים במספר הדו"חות על שימוש בנייד נמצאים כביש 6, כביש 65, הנמשך מחדרה לצומת קדרים דרך עפולה וצומת גולני, כביש 40, כביש 70 (ואדי מילק), וכביש 60, החוצה את יהודה ושומרון, בו ניתנו בחמש השנים האחרונות כ-11 אלף דו"חות על עבירות של שימוש בסלולרי בזמן נהיגה.

מסמסים בנהיגה? לא כדאי

מסמסים בנהיגה? לא כדאיצילום: shutterstock

הדו"חות הללו, באופן מפתיע או שלא, משתלמים מאוד לקופת המדינה. בשנת 2018 הכניסו הדו"חות על שימוש בנייד 124 מיליון ש"ח לקופת המדינה, ובשנה הנוכחית הסכום המצטבר צפוי להגיע לכ-160 מיליון ש"ח. בסך הכל בחמש השנים האחרונות נכנסו לקופת המדינה כ-370 מיליון ש"ח מדו"חות אלו, וכולל 2019 הם צפויים לחצות את רף חצי מיליארד השקלים.

מנכ"לית התנועה לחופש המידע, עו"ד רחלי אדרי, אמרה לאחר פרסום הנתונים כי "מהנתונים אנו למדים שהמשטרה החליטה לשים דגש על אכיפת החוק האוסר על שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה ובכך הכפילה בתקופה קצרה מאוד את מספר הדו"חות שהיא נותנת והגדילה את ההכנסה, שמתקרבת כבר לסכום של כ־200 מיליון שקל בשנה.
לצד המידע על מספר הדו"חות, מתבקש שהמשטרה תספק נתונים נוספים על אופן האכיפה שלה, כלומר עד כמה אכיפה זו בטוחה והאם היא משיגה את יעדיה – צמצום השימוש בטלפון נייד בעת נהיגה.
כמו כן, חשוב שהמשטרה תיידע את הציבור במדיניותה המשתנה מעת לעת, ותעדכן את הציבור על יעדי האכיפה ועל הצלחת מימושם, שכן מטרת המשטרה היא להפסיק את השימוש המסוכן בטלפון נייד בעת נהיגה ולא להטיל על הציבור מסים עקיפים נוספים".