למען השבת: אחדות חוצת מגזרים בפתח תקווה

אחדות חוצת מגזרים בפתח תקוה סביב הקריאה לשמור על קדושת השבת במרחב הציבורי; רבני הקהילות מכל הזרמים הצטרפו לפסק ההלכה של רב העיר, שקבע כי אין היתר בשימוש בבריכה שהפעלתה בשבת תלויה בציבור הדתי

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/06/19 15:26 כח באייר התשעט

למען השבת: אחדות חוצת מגזרים בפתח תקווה
צילום: ללא

רבני הקהילות בהדר גנים וגני הדר מכל המגזרים - מהדתיים הלאומיים והספרדים ועד הליטאים והחסידים - יחד עם רב העיר, הרב מיכה הלוי שליט"א, התאחדו בקריאה משותפת למען קדושת השבת. הקריאה באה ברקע הכוונה לפתוח בשבתות את הבריכה המקורה החדשה שנחנכה בשכונה במשך כל ימות השנה, מה שלא היה עד היום ועלול להרחיב באופן דרמטי את היקף חילול השבת במרחב הציבורי.

בפגישה שקיימו עם רב העיר, הביעו כלל הרבנים את עמדתם, לפיה נדרש להתעורר ולעורר את הציבור על חילולה של השבת במרחב הציבורי. לדבריהם, לא מתקבל על הדעת "לשתוק על חילול שבת קדשנו, להתעלם מחילולה בפרהסיה ועוד לתת לכך לגיטימציה באמצעות רישום לבריכה".

צילום: ללא

באותו שבוע נשאל הרב הלוי האם מותר להירשם כמנוי לבריכה, והשיב תשובה בהצטרפותם של רבני הקהילות. במכתבו הביע הרב הלוי את כאבו על חילול השבת במרחב הציבורי והסביר כי לגופם של דברים, במקרה זה לא מדובר בשאלה חינוכית גרידא, אלא בסיוע של ממש לחילול שבת וכי איננו רואה דרך להתיר את הדבר מבחינה הלכתית.

במכתב, שאליו הצטרפו כאמור רבני הקהילות, קרא הרב הלוי "לכל אשר קדושת השבת חשובה לו ולכל אשר חינוך ילדיו לקדושה בכלל  ולקדושת השבת בפרט חשוב לו, להתרחק מכל סיוע שהוא לחילול היום הקדוש". 

רבים מרבני הקהילות הקדישו השבת את דרשותיהם בבתי הכנסת לקריאה לציבור להקפיד על קדושת השבת, והבהירו כי מכיוון שהמציאות בבריכה זו היא כזו שהמנויים של הדתיים והחרדים מממנים למעשה את הפעלת הבריכה בשבת, שאיננה רווחית ללא השתפותם, הרי שמדובר במקרה בעייתי עוד יותר מאשר ב"סתם" רכישה בעסק המחלל שבת ויש כאן בעיה של סיוע ממשי לחילול שבת.

בשיעורים שמסר הרב הלוי עצמו במהלך השבת בקהילות השונות בשכונת הדר גנים, ציין הרב כי שוחח על הנושא באופן אישי עם ראש העירייה רמי גרינברג, והבהיר כי ההתעוררות והגברת הרצון של כולם היא למען קדושת השבת ושמירתה במרחב הציבורי. "זוהי היא מחאה על קדושת השבת ולא מחאה אישית נגד ראש העיר או ציבור זה או אחר", דברי הרב הלוי.