ריבלין: "החברה הישראלית מחויבת לתקן את הכשלים בקליטת עולי אתיופיה"

נשיא המדינה אמר את הדברים בטקס הממלכתי לזכר עולי אתיופיה שנספו בדרכם ארצה, המתקיים ביום ירושלים, בו השתתפו גם ראש הממשלה ובכירי העדה האתיופית בישראל

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 02/06/19 13:08 כח באייר התשעט

ריבלין: "החברה הישראלית מחויבת לתקן את הכשלים בקליטת עולי אתיופיה"
הנשיא ריבלין בטקס לזכר עולי אתיופיה, צילום: נעם רבקין פנטון, פלאש 90

"החברה הישראלית מחויבת להמשיך ולתקן את הכשלים שנוצרו בתהליך הקליטה מבחינה ממסדית, ומבחינה חברתית-אזרחית. הגיע הזמן לחדול ולדבר על שילוב, ועל יוצאי אתיופיה כעל קבוצה נפרדת". כך אמר הבוקר (א') נשיא המדינה, ראובן ריבלין, בטקס שהתקיים בהר הרצל לזכרם של עולי יהדות אתיופיה שנספו בדרכם לישראל.

בטקס, המתקיים מדי שנה מאז שנת 2007 בהר הרצל, באנדרטה המרכזית לעולי אתיופיה שנספו בדרכם ארצה, השתתפו גם ראש הממשלה נתניהו, מנהיגי העדה האתיופית והקייסים הבכירים של העדה. יום הזיכרון לעולי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל מצוין ביום ירושלים, במטרה לסמל את החיבור העמוק בין יהודי אתיופיה לירושלים והכמיהה לזכות ולהגיע אליה.

ראש הממשלה נתניהו אמר בטקס בין היתר: "אחיי ואחיותיי, כולכם התעקשתם – וכולכם לא ויתרתם. לא ויתרתם 2,500 שנים. דור אחר דור פיעמה בכם התקווה לשוב מאדמת נכר, הביתה. קהילת 'ביתא ישראל' הפיחה בגחלת היהודית אש, אש של אהבת ציון, אהבת ירושלים של זהב, אהבת ארץ חלב ודבש. ילדים לא פסקו מלשאול את הוריהם: 'מתי כבר יגיע תורנו לצאת לירושלים?'. וכשהבשילו התנאים – זה קרה בשטף אדיר. אלפים נטלו בידיהם את מקל הנדודים – בתוכם רבים שנמצאים איתנו היום. זה לא היה מסע תענוגות, זה היה מסע ייסורים".

הקסים מתפללים בטקס

הקסים מתפללים בטקסצילום: נעם רבקין פנטון, פלאש 90

"גיליתם רצון כביר והקרבה עילאית. חציתם מדבריות ונהרות גועשים, נאבקתם בחיות טרף ובשודדי דרכים, ידעתם מכאובים ופציעות, נפלתם קורבן לאלימות מזעזעת. אני שמעתי את הסיפורים, שומע אותם לאורך השנים, אכזריות שאין שנייה לה, ואולי האכזריות הגדולה ביותר – שנאלצתם להיפרד ביגון ובדמע מבני משפחה אהובים שכוחם לא עמד להם. בשפתיים יבשות וסדוקות הם לחשו מלה אחרונה: 'ירושלים'. מילה שהיא צוואה מחייבת.

"המשכתם ללכת. ללכת לירושלים. בשבילם, בשבילכם, בשביל צו הדורות. היום כולנו דואבים על האובדן העצום. כולנו מוקירים את המחיר הכבד שיקיריכם ואתם שילמתם. לפני חמש שנים בדיוק הקמנו כאן אנדרטה, ממש פה, ל-1,379 הנספים בסודאן. היה לי הכבוד עם השר אקוניס והנשיא לשעבר פרס לחנוך את האנדרטה הזאת. אבל האנדרטה האמיתית זה אתם. המסע הציוני שלכם הוא פרק מרכזי במגילת התקומה הלאומית. איש לא יגמד את חלקכם בסיפור הגאולה של יהדות אתיופיה. זה נכון שנציגי המדינה סייעו לכם, אבל אתם הגיבורים האמתיים.

נתניהו התייחס גם לאברה מנגיסטו, בן למשפחה יוצאת אתיופיה הנמצא בשבי חמאס, והבטיח כי "אני מוסר את דברי גם למשפחתו של אברה מנגיסטו, שכמו יתר שבויינו ונעדרינו, לא נרפה עד שנחזירם – ונחזירם".

מיכל אברה סמואל, מנכ"לית עמותת 'פידל' העוסקת בחינוך ושילוב חברתי של יוצאי אתיופיה, אמרה כי "אנו זוכרים היום את יקירינו שנספו בדרכם למחוז חפצם, למקום שכה חלמו להגיע אליו אך לא הצליחו, ירושלים עיר הקודש בארץ ישראל. חשוב שנזכור אותם היום ונספר לדורות הבאים את סיפור מורשתם ואת מאבקם הצודק למען שיבת ציון מארץ מוצאם לארץ המולדת, ארץ ישראל. אני קוראת לממשלת ישראל בכלל ולמשרד החינוך בפרט, להשריש בצורה מובהקת יותר את היום הזה למען הדורות הבאים, כי לא רחוק היום שלא יהיה מי שיספר על כך. זהו סיפור חשוב כחלק מהפסיפס של העם היהודי כולו, וראוי שנשמר את זיכרון מורשת העבר למען העתיד שלנו".