הרבנים סתיו לגברים: אל תלכו עם מכנסיים צמודים

יו"ר ארגון צהר ובנו פרסמו בכרך החדש של סדרת ספרי ההלכה "תחומין" הלכות צניעות המיועדות לגברים. בין ההנחיות, מכנסיים עד הברך והימנעות מחשיפת פלג הגוף העליון בטיולי הקיץ: "מראה גופו של האיש עשוי לגרום למתח-מיני או למבוכה ואי-נעימות"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 28/05/19 09:39 כג באייר התשעט

הרבנים סתיו לגברים: אל תלכו עם מכנסיים צמודים
צניעות גם לגברים. למצולם אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

כמדברים על הלכות צניעות מתייחסים לרוב לאופן לבושן של נשים. בכרך החדש של סדרת "תחומין" שרטטו הרב דוד סתיו ובנו הרב אברהם את גדרי הצניעות שצריכים לחול גם על גברים.

יו"ר ארגון צהר ובנו פרסמו בכרך החדש (ל"ט) של השנתון תחומין, היוצא על ידי מכון צומת, את הלכות הצניעות לגברים, שהתמקד לא מעט באופן לבושם בטיולי הקיץ.

השניים התייחסו למנהג של גברים רבים, המטיילים במסלולי מים ומסתובבים במקומות ציבוריים בלבוש מינימלי. בנוסף הם הדגישו כי בעוד נשים רבות מתרחצות בלבוש מלא, דווקא הגברים "כמעט אינם לובשים דבר". 

צניעות גם לאישה וגם לגבר. למצולמים אין קשר לכתבה

צניעות גם לאישה וגם לגבר. למצולמים אין קשר לכתבהצילום: פלאש 90. הדס פרוש

במאמר דנו הרבנים האם מותר לנשים להתבונן בגברים, האם לגברים יש חובת צניעות בפני נשים, ומהם גדרי צניעות של גברים בפני נשים, תוך התייחסות להלכה בימינו לעומת הדורות הקודמים. "בעוד צניעות לבושן של נשים היא נושא בעל נוכחות משמעותית בסדר היום ההלכתי במאות השנים האחרונות", כתבו, "הרי שצניעות הלבוש של גברים בפני נשים כמעט שלא זכתה להתייחסות".

לשטיתם,חובה על רבנים בימינו לדון על פי שיקול דעתם גם כנגד המנהג הרווח שאין בעיית צניעות לגברים. בהמשך המאמר נכתב כי "בדורנו, כשהמודעות לטיפוח הגוף והמראה החיצוני קיימת גם אצל הגברים, ובמקביל, החברה יותר מעורבת מבעבר וההיכרות בין גברים לנשים נעשית באופן יזום הן מצד הגברים והן מצד הנשים - מראה גופו של האיש הופך להיות 'נושא' וחשיפתו עשויה לגרום למתח-מיני או למבוכה ואי-נעימות.  משום כך אין להעתיק את גדרי הצניעות במדויק מן הדורות הקודמים לימינו, אלא ליישם את העקרונות במציאות המודרנית".

בין ההלכות שנידונו במאמר:

- לאדם הרוחץ בנהר (עם בני אותו המין), מותר עקרונית לעשות זאת אף ללא-בגדים כלל, בהתאם למקובל ולנדרש, אך לא ללכת עירום במקום שבו שאר בני-אדם לבושים (ובימינו - רוב המקומות הציבוריים).

- ראוי לכל אדם, ובפרט לתלמידי-חכמים, להימנע מגילוי הגוף ברבים. אך במקום שבו הדבר מקובל (כגון רחצה בבריכה או בים), מותר אפילו לרב לרחוץ בעירום-חלקי ליד תלמידיו.

- לדעת רוב הפוסקים אסור לנשים דווקא להסתכל באיש לשם הנאה מינית או בכוונת זנות, ואילו הסתכלות תמימה מותרת. לבוש חשוף במיוחד לגברים , וודאי כשמדובר באדם נאה, עשוי להגדיל את הסבירות להסתכלות שיש עמה עבירה.

- אסור לגבר להתלבש ולהתנהל באופן שעשוי להביא לידי קרבה ומתח מיני. הן בשל האיסור להכשיל את הנשים, והן בשל חשש הקרבה וההרהור שעשויים להתעורר אצלו במצבים כאלו.

- אדם אחראי לכך שלבושו לא יגרום צער לסביבתו כאשר הוא נמצא במרחב המשותף לשני המינים.
כללי הצניעות של הגבר נקבעים לפי ההקשר הסביבתי. כברירת מחדל, גם בחוף הים ובמקומות שמקובל ללכת בלא לבוש מלא, יש להקפיד על לבישת מכנסים קצרים (לא הדוקים מדי) המתקרבים לברך, וראוי ללכת גם עם גופייה.

הרב ובנו בשיתוף פעולה נוסף

הרב ובנו בשיתוף פעולה נוסףצילום: באדיבות הרב אברהם סתיו ופלאש 90

השניים ציינו בסופו של המאמר כי "הלכות צניעות הלבוש דורשות מן הגברים ומזמינות אותם להיות קשובים לקולות ולתחושות שחלקם לא התקיימו בעבר וחלקם התקיימו אך לא נשמעו: הן לתחושות הנשים הסובבות אותם, והן לתחושותיהם שלהם ביחס לגופם".

לדבריהם, "יש להקדיש תשומת לב לקיומו של הגוף, לאנרגיות שהוא משדר ולכבוד והעדינות שהוא זוקק. היעדר גדרים מדויקים המעוגנים במקורות איננו מוריד מחשיבות האתגר אלא דווקא מעצים אותו, וההיענות לו עשויה להפוך אותנו לחברה שלימה, בריאה וקדושה יותר".