עצומת עורכי הדין למען חוקי המשילות: "מערכת המשפט אינה מעל החוק"

למעלה ממאה עורכי דין ומשפטנים יצרו עצומה נגדית לזו שתקפה את הכוונה לערוך רפורמה במערכת המשפט: "אמון הציבור במערכת המשפט סבל מהידרדרות חדה. ההתנגדויות האוטומטיות לכל שינוי והטענות על 'קץ הדמוקרטיה', מזיקות ושגויות"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 22/05/19 14:21 יז באייר התשעט

עצומת עורכי הדין למען חוקי המשילות: "מערכת המשפט אינה מעל החוק"
עצומה נגדית לשינויים במערכת המשפט. שופטי העליון, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

200 עורכי דין, ובהם אחד מפרקליטי ראש הממשלה, יצאו לאחרונה בעצומה נגד החוקים המתגבשים בכנסת הקרובה בנושא מערכת המשפט וכינו את המהלכים כ"קץ לדמוקרטיה". בתגובה, יצרו מספר עורכי דין ומשפטנים עצומה נגדית שקראה לנבחרי הציבור להתמיד בחוקי המשילות שהם מעוניינים לחוקק.

"אנו, עורכי הדין ומשפטנים מכל קצווי הארץ ושדרות המקצוע העוסקים בכל תחומי המשפט", נכתב בעצומה, "מחויבים לדמותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ולקיומה של מערכת משפט עצמאית, מקצועית ובלתי תלויה". 

בהמשך נכתב כי "אמון הציבור במערכת המשפט ובפרט בבית המשפט העליון סבל מהידרדרות חדה בעשורים האחרונים. הידרדרות זו קשורה, בין היתר, בהעדר גבולות לסמכויותיה של מערכת המשפט ויחסיה עם רשויות השלטון האחרות. אנו מקווים כי פתרון בעיה זו ותיקון האיזונים שבין הרשויות, שהם צו השעה, יתרמו גם להשבת האמון.

בימים האחרונים פורסמה עצומה עליה חתמו 200 עורכי דין ומשפטנים, בה הם תקפו את הכוונה לחוקק מספר חוקים שאמורים לשנות את מערכת המשפט, ואף איימו בשביתה במידה ונושאים אלו יקודמו מבחינת חקיקתית.

בצלאל סמוטריץ

תומכים במהלכים שלו. בצלאל סמוטריץ'צילום: shutterstock

בעצומה הנגדית, שעליה חתמו עד כה יותר ממאה עורכי דין ומשפטנים כמו פרופסור טליה איינהורן, ד"ר חגי ויניצקי, עורכי הדין יצחק בם, נדב העצני, מיכאל דבורי ועוד, נאמר עוד כי ההתנגדויות האוטומטיות לכל שינוי והטענות על 'קץ הדמוקרטיה', מזיקות ושגויות. מערכת המשפט אינה מעל החוק, ואת סמכויותיה וכללי המשחק חייב לקבוע המחוקק תוך שיח ציבורי פתוח, מכבד ומשתף"

החותמים קראו לאפשר לחברי הכנסת להעלות לדיון את הצעותיהם ולדון בהם "באופן ענייני, ללא התלהמות, מתוך אחריות, פתיחות, כובד ראש וכבוד אמיתי לציבור". כמו כן הם תקפו את יוצרי העצומה שעליהם רצו להגיב: "אנו מוחים נגד הניסיון לרתום את מקצוע עריכת הדין לצורך מאבק פוליטי. אנו מתחייבים להבטיח את זכות הייצוג של הציבור הרחב ולשמור כי זכויותיו לא תפגענה כתוצאה משביתה פוליטית של מספר עמיתים. איומי ההשבתה, שמפריחה קבוצה קטנה של עורכי דין, חסרי משמעות ואינם מייצגים את ציבור המשפטנים בישראל, שמשקף את פסיפס הדעות וההשקפות שבחברה הישראלית".

אחד מיוזמי העצומה. עו"ד ארבוס

אחד מיוזמי העצומה. עו"ד ארבוסצילום: שחר כהן

את העצומה יזמו עו"ד אריה ארבוס מתמחה במשפט המנהלי, עו"ד שמחה רוטמן המשמש כיועץ המשפטי שלהתנועה למשילות ודמוקרטיה ועו"ד ערן בן ארי לשעבר פרקליט במחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה ויועץ משפטי לשעבר במערכת הביטחון. 

"חלק ניכר מעורכי הדין והמשפטנים  בישראל תומכים בעריכת שינוי ורפורמות במערכת המשפט", אמר עו"ד ארבוס והוסיף כי "הם מייצגים אסכולות משפטיות חשובות ומבוססות באקדמיה ובאולמות השפיטה בארץ ובעולם. אכן לצערי חלק מהם, שהיום יום שלהם תלוי במערכת המשפט, נמנעים מלהביע דעתם בפומבי מחשש שיבולע להם. אולם הנסיון הנואל של קבוצת עורכי דין לטעון כי היוזמות מנוגדות לדמוקרטיה היא הטעיה מכוונת של הציבור שנועדה לתמיכה באג'נדה פוליטית באצטלה משפטית".