קבר אחים נמצא באתר בניה בבלארוס: בקהילה היהודית דורשים לעצור את הבנייה

באתר בנייה יוקרתי בבלארוס נחשף קבר אחים מתקופת השואה. משלחת זק"א הגיעו לעיר לאיסוף שלדי היהודי ולהביאם למנוחות. בקהילה היהודית דורשים להפסיק את הבנייה, משוכנעת שקברים נוספים יתגלו באזור

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/05/19 12:39 טז באייר התשעט

קבר אחים נמצא באתר בניה בבלארוס: בקהילה היהודית דורשים לעצור את הבנייה
קבר אחים, צילום: Yaakov Naumi/Flash90

משלחת מתנדבי זק"א תל אביב פועלת בימים אלה בעיר ברסט (בריסק) שבבלארוס, להביא לקבורה שלדי קורבנות שואה, שנמצאו בקבר אחים שנחשף באתר בניה בעיר. חברי המשלחת דיווחו על מציאת מאות שלדים של גברים, נשים וילדים, אשר נורו בראשם. הקהילה היהודית בעיר דרשה לעצור בניית מתחם המגורים היוקרתי שהחל להיבנות ולהקים אתר הנצחה לזכרם. 

אתר הבנייה של מגורי היוקרה נמצא באזור שבו היה ממוקם הגטו בעיר. כ-18 אלף יהודים נכלאו שם, ושנה לאחר שברסט נכבשה על ידי הנאצים, בשנת 1942, הגיעה ההנחיה להשמידם. משלחת זק"א מצאה אלפי גופות של גבים, נשים וילדים שסימני ירי נמצאו על גולגלתיהם.  

ראש המשלחת, מנכ״ל זק"א הרב צבי חסיד, אמר כי "המראות שנחשפו בפני המשלחת מזעזעים כל לב יהודי, ובלחץ על השלטונות, נכנסו אתמול (ב') המתנדבים לאתר הבניה שבו נמצא הקבר אחים, להמשיך באיסוף שלדיהם של היהודים הנרצחים הקדושים".

הקהילה היהודית הקטנה בעיר משוכנעת שקברים נוספים יתגלו באזור. בתקופה שלאחר המלחמה נאסר על יהודי בלארוס לנסות לאתר, או אפילו לדבר על קברי האחים במדינה. מיכאיל קפלן, שקרובי משפחתו מהעיר ברסט נספו בשואה, סיפר: "כשהגיעו הגרמנים, הם לקחו את הגברים החזקים והרגו אותם ראשונים. הנאצים השמידו אותנו בכוונה תחילה, והסובייטים פשוט שתקו בקשר אלינו, שנאו אותנו בשקט".