הרב הראשי על האסון ביבנה: קבלן שלא דואג לבטיחות חייב נידוי

הרב יצחק יוסף פסק כי קבלן שלא מוודא כי נשמרים כללי הבטיחות בקרב הפועלים, עובר על איסור תורה וחייב נידוי. ב-20 השבועות האחרונים נהרגו 20 פועלים בענף. בתוך כך הותר לפרסום שמו של אחד ההרוגים מהתאונה ביבנה

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 20/05/19 09:34 טו באייר התשעט

הרב הראשי על האסון ביבנה: קבלן שלא דואג לבטיחות חייב נידוי
מקום האסון ביבנה, צילום: פלאש 90

הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, פרסם פסק הלכה הנוגע להלכות שמירת הנפש, לאחר האסון אמש (א') באתר בנייה ביבנה, בו נהרגו ארבעה פועלים מפגיעת מנוף, ועל רקע האסונות החוזרים ונשנים בענף הבנייה. לדברי הרב יוסף: "על פי ההלכה, קבלן העוסק בבנייה שלא מוודא כי נשמרים כל כללי הבטיחות על מנת למנוע פגיעה בעובדים, הרי הוא עובר על איסור תורה של ׳לא תשים דמים בביתך׳ וחייב נידוי".

באסון אמש ביבנה ניתק מנוף ממקומו, וחלקים ממנו נפלו ארצה וקברו תחתיהם שלושה פועלים, פועל נוסף שהיה על המנוף נהרג גם הוא, ומספר פועלים נוספים נפצעו. בלילה הותר לפרסום שמו של אחד ההרוגים, גיל חזאזי, בן 51, תושב חדרה. "גיל היה אבא שנתן את הנשמה לבנות שלו. הוא דאג לאחותי לאורך כל הדרך ותמך בה", ספד לו גיסו. 

ב-20 השבועות האחרונים נהרגו 20 פועלים בתאונות עבודה שונות בענף הבנייה. חלקם עובדים זרים, חלקם עובדים ותיקים בענף. בדיוק באותו מקום בו נהרגו אתמול ארבעת הפועלים ביבנה נהרג רק לפני חודש נהג משאית, ובאותה שכונה נהרגו לפני כשבועיים שני פועלי חברת חשמל. אמש עוכבו לחקירה 17 בני אדם המעורבים באתר הבנייה, חלקם שוחררו למעצר בית בתנאים מגבילים.

בארגון 'קו לעובד' תוקפים את המשטרה ואת הקבלנים: "נדרשת הרתעה תקיפה. 20 עובדים נהרגו בתאונות עבודה בענף הבניין. דם העובדים ממשיך להישפך והרשויות השונות לא עושות את העבודה הנרדשת לעצור את התופעה".

מקום האסון ביבנה

מקום האסון ביבנהצילום: פלאש 90

בארגון תקפו את היחידה המיוחדת של המשטרה ומשרד הרווחה, ואמרו כי "יחידת 'פלס', שהוקמה לשם חקירת התאונות, חקרה עד כה שתיים בלבד. למרות ההסכמות עם ההסתדרות לא נעשה תיקון חקיקה בכל הנוגע לתחזורת ותקינות המנופים, ומספר הבודקים עלה מ-7 ל-13 בלבד, כאשר שליש מהמנופים יוצרו בשנות השבעים והשמונים, ורבים ללא רישיון. רק בחודש החולף נהרג עובד בתאונה קטלנית באותו אתר של החברה המבצעת".

במשטרה אמרו לאחר שהתבררו ממדי האסון אמש, כי "המפלג לחקירת תאונות עבודה ימשיך לחקור את האירועים שהובילו לקריסת חלקי המנוף וימשיך לעסוק בגיבוש ראייה כוללת לטיפול בתופעת תאונות העבודה, בחקירת אירועי תאונות עבודה חמורות ובחשיפת עבירות פליליות נוספות המשיקות לתחום ובגילוי עבירות המשפיעות באופן ישיר על שלומם ובריאותם של האזרחים והעובדים".