המסורת תימשך: בג"ץ דחה את העתירה נגד ריקוד הדגלים ביום ירושלים

שופטי העליון ציינו כי מדובר ביום חג וכי אין כל בעיה שהרוקדים יעברו ברובע המוסלמי: "מאזן אל-נכון בין חופש הביטוי וזכויותיהם של הצועדים, לבין האינטרסים הציבוריים והפרטניים של תושבי העיר העתיקה". העותרים חוייבו בהוצאות הדיון

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 19/05/19 14:14 יד באייר התשעט

המסורת תימשך: בג"ץ דחה את העתירה נגד ריקוד הדגלים ביום ירושלים
הריקוד יתקיים כסדרו. ארכיון: ריקוד דגלים ביום ירושלים, צילום: פלאש 90. נתי שוחט

בג"ץ דחה היום (א') את עתירת עמותת "עיר עמים" נגד ריקוד הדגלים המסורתי שצפוי להתקיים בעוד כשבועיים במסגרת ציון יום ירושלים. השופטים אף חייבו את העותרים לשלם למשיבים את הוצאות הדיון.

שופטי העליון, נועם סולברג, יעל וילנר ועופר גרוסקופף ציינו בדיון כי יום ירושלים "איננו סתם עוד יום של חול בלוח השנה העברי; זהו 'יום ירושלים', והוא חג מדינה".

בעתירת "עיר עמים" נגד מפקד מחוז ירושלים, משטרת ישראל, עיריית ירושלים ועמותת עם כלביא, טענו העותרים כי מעבר הרוקדים ברובע המוסלמי ועוד במהלך חודש הרמאדן יפגע בתושבי המקום. שלושת השופטים דחו את העתירה וציינו בין השאר כי אף אחד מאנשי הרובע "לא ראה להגיש עתירה לבית משפט זה".

דחה את עתירת הליכוד

דחה את עתירת עיר עמיםצילום: פלאש 90. יוסי זמיר

השלושה הוסיפו כי "אי-אפשר להתעלם ממתיחות שנוצרת בין פלגי אוכלוסיה, ומהצרת צעדיהם של תושבי הרובע המוסלמי. המתיחות גוברת נוכח החיכוך הפיזי שנגרם במעבר המצעד ברובע המוסלמי, שכרוך גם בפוטנציאל לגילויי אלימות. על ההתמודדות עם סיטואציה מורכבת זו, אמונה משטרת ישראל".

לסיום נכתב בפסק הדין כי "מצב הדברים הנתון מאזן אל-נכון בין חופש הביטוי וזכויותיהם של הצועדים
במצעד הדגלים מזה, לבין האינטרסים הציבוריים והפרטניים של תושבי העיר העתיקה מזה. המשטרה נערכת בכוחות רבים לקראת מצעד הדגלים, במה שנוגע לשמירה על הסדר הציבורי, על שלומם ובטחונם של הצועדים, בד בבד עם שמירה על מרקם החיים של תושבי הרובע המוסלמי".

ריקוד הדגלים ברחובות הרובע המוסלמי בירושלים

ארכיון: ריקוד הדגלים ברחובות הרובע המוסלמי בירושליםצילום: נתי שוחט, פלאש 90

עו"ד נתי רום, שלצד עו"ד הלל ברקה ייצג את עמותת "עם כלביא" שמארגנת מצעד ריקוד הדגלים, התייחס לפסיקה ואמר כי הם "מברכים את עם ישראל על דחיית עתירת ארגון השמאל הקיצוני עיר עמים לבטל את ריקוד הדגלים ביום ירושלים". 

לדבריו, "בית המשפט קיבל את עמדתנו במלואה ואף השית על ארגון עיר עמים הוצאות דבר שמעיד כאלף עדים על צדקת דברינו. אנו מקווים שגם העותרים יחד עם כל עם ישראל יצטרפו אלינו וליותר ממאה אלף החוגגים שישתתפו בצעדה לחגוג את יום חגה של ירושלים".

ח"כ אופיר סופר מהבית היהודי-איחוד לאומי הוסיף כי "ריקוד הדגלים לא הניע אף מוסלמי לעתור כנגדו, אך לעמותת השמאל הקיצוני 'עיר עמים' זה מפריע. זה כל הסיפור של עמותות השמאל, ללבות את האש ולא להיפך".