שבת משותפת לחיזוק היהדות מסביב לעולם: "קיום העם היהודי לא מובטח"

בצל האנטישמיות הגואה תתקיים שבת משותפת מסביב לעולם. רב אליהו בירנבוים, ראש מכון שטראוס-עמיאל שיזמו את השבת מספר: "בקהילות רבות מסביב לעולם יש תודעת עבר במקום תודעת עתיד"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/05/19 12:42 י באייר התשעט

שבת משותפת לחיזוק היהדות מסביב לעולם: "קיום העם היהודי לא מובטח"
הרב אליהו בירנבוים, צילום: באדיבות המצולם

בצל התגברות האנטישמיות ברחבי העולם תתקיים מסביב לעולם שבת לחיבור בין ישראל ויהדות התפוצות. האירוע יתקיים בשבת הקרובה במקביל ב-41 יישובים ברחבי הארץ, וב-51 מוקדים ברחבי העולם. ממדינות אירופה ועד מדינות מרכז אמריקה, דרום אפריקה, סין, אוסטרליה ועוד, כאשר השליחים בארץ ובעולם יעסקו בחיי הקהילות, הקשיים וההתמודדות עם האנטישמיות. את המהלך מוביל מכון שטראוס עמיאל מבית אור תורה סטון.

הרב אליהו בירנבוים, ראש מכון שטראוס-עמיאל שיזמו את השבת, מספר לחדשות כיפה מה עומד מאחורי המהלך: "הרקע לשבת הוא לא דווקא הנושא של האנטישמיות. מה שאנחנו רוצים ליצור בשבת זה לחשוב על עתידו של העם היהודי. לא רק בהיבטים השליליים של האנטישמיות, אלא גם בהיבטים החיוביים. כלומר איך יוצרים תהליכים זהותיים, חינוכיים,רוחניים וקהילתיים שימשיכו להבטיח את המשכו של העם היהודי". 

הרב בירנבוים מוסיף: "לצערי אני רואה שהקיום היהודי לא מובטח. בעזרת ה' אנחנו בוודאי מקווים, אך אנחנו לא יכולים לצאת מהנחה כאילו זה מובן מאליו. לכן אנחנו צריכים לעשות חשיבה המהלך השבת על העתיד היהודי. אומנם רוב הפעמים מדברים בשבתות כאלו מדברים על השואה ועל העבר, אבל כאן נדבר על העתיד". 

השבת מתקיימת בכ-100 קהילות מסביב לעולם. 50 בישראל ועוד כ-50 מסביב לעולם, מסביר הרב: "הקהילות בחו"ל יותר חושבות על הקשיים והאתגרים שלהם. לעומת זאת הקהילות היהודיות במדינת ישראל לא תמיד חושבות את הקירבה לקהילות בחו"ל, ולא מכירים את האתגרים של הקהילות הללו. המטרה בשבת היא לא איך למצוא פתרונות מעשיים ואופרטיביים, אלא לחזק את תחושת השיתוף. התחושה הנפשית והחיבור בין יהודי בארץ ליהודי מחוץ לארץ היא אמירה של אחים אנחנו, ואני חושב שהיא מאוד חשובה". 

הרב אליהו מספר בכאב מה מתרחש בקהילות שונות מסביב לעולם: "בקהילות רבות מסביב לעולם יש תודעת עבר במקום תודעת עתיד. יש במרכזיים קהילתיים מוזיאונים, וכדי להגיע לביתי הכנסת צריך להיכנס דרך המוזיאון. אני מאוד מוטרד מהתופעה הזו. השינוי שהעם היהודי והקהילות היהודיות צריכות לעשות זו חשיבה עתידנית. כלומר עם שחושב עתיד יהיה לו עתיד. אחר כך אפשק לחשוב על תכניות אופרטיביות, אך צריך להתחיל במודעות ובתודעה". 

הרב מסיים את דבריו בברכה לקראת השבת: "אם נצליח לגרום לקהילות היהודיות בחוץ לארץ לחשוב יותר על העתיד, והקהילות היהודיות בארץ יחשבו על האתגרים שיש ליהודים בחו"ל ויזדהו איתם במשך השבת, אך הצלחנו".